Revolt

Collins, Suzanne

| 2010

Sista rafflande delen i Hungerspels-trilogin De två första delarna i trilogin om Hungerspelen har gått som en raket på den litterära himeln, bland annat som etta på New York Times bestseller-lista. Förväntningarna på del tre är enorma.Rebellerna har gjort uppror. Katniss är räddad. Distrikt 12 ligger i ruiner. Peeta är kvar i huvudstadens våld. Finns verkligen distrikt 13? Kommer Katniss och Peeta att återförenas eller tar huvudstaden Peeta från henne. Var är hennes mamma och lillasyster? Och vilka andra från distrikt 12 har undkommit? I de två första delarna av Hungerspelen vävde Suzanne Collins en otroligt tät intrig, nu kommer upplösningen. Hungerspelen har blivit en internationell försäljningssucc världen över. Filmrättigheterna...

läste precis ut den och den var den bästa boken jag har läst i hela mitt liv

Gustav 10 år:
Jag gillar Hungerspelen böckerna. Det är mycket orättvisor och politik i böckerna. De är spännande och lite läskiga men inte så man inte klarar av dem. Kanske ska man vara lite äldre när man lyssnar på böckerna men jag tyckte historien var bra. Det är synd att jag lyssnat på alla böckerna nu.

A.new.world

2020-06-03

Gillar hela serien men lite seg i början, fortfarande ett hett tips

Helena Flemström

2018-04-23

Bra serie!

Asså om man tycker dem två jag säger bara LÄS DENNA BOK

2017-05-16

Superbra avslutande del i trilogin. Inget rosenskimrande utan mest bara brutalt. För mig ett sorgset mästerverk.

Mliibo

2017-05-11

Hungerspelen är bra..... läs dom säger ja bara, du kommer att fastna!!

Ebbe K

2017-01-09

Inte lika bra som de första två. Tröttnade runt mitten.

Izabela Horn

2016-02-22

Revolt är avslutning på trilogin om hungerspelet . Boken är lika bra som tidigare två böcker, men till skillnad från två första som filmats utan ändringar så har denna sista bok skilt sig från filmen.

Helena R

2016-02-17

Inte riktigt samma tempo som de första böckerna, men ändå spännande. Jag gillade skildringen av kriget, hur karaktärerna och deras relationer utvecklades - på gott och ont - och slutet, budskapet att vi måste acceptera vår historia för att förbättra framtiden.

Erica S

2015-03-10

inte lika bra som ettan men värt att läsa

Anna Lindström

2015-01-09

Avslutande betyg för trilogin blir en fyra. Riktigt spännande och underhållande.

Therese Östman

2014-06-26

Ögna för det mesta igenom den, läste den direkt efter de andra. Så det blev för mycket av samma slags bok. Ska läsa om serien innan sista boken går på bio. Betyg: 3,5

2014-04-10

Tredje och sista delen i Hungerspelentrilogin. Så här snabbt har jag nog aldrig läst klart en serie och även om jag kanske inte sällar mig till hyllningskören så gillade jag de här böckerna. Och denna tredje del var ännu lite bättre än de tidigare. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2014/04/revolt-av-suzanne-collins.html

Ida Andersson

2014-02-21

Som sagt, älskar serien men tyvärr är slutet inte helt bra. Känns som att Collins försökte få färdigt det alldeles för fort.

.. ..

2014-02-17

Spårar totalt.. Bra och fängslande men ändå en besvikelse. Lever inte upp till mina förväntningar tyvärr.

.. ..

2014-02-17

Spårar totalt.. Bra och fängslande men ändå en besvikelse.

Emma

2013-12-28

För mig gick det inte att läsa de här tre böckerna separat, för de hänger ihop, är galet spännande och jag var bara tvungen att få veta hur de skulle sluta. Jag glömmer inte berättelsen i första taget, men det är ändå något som saknas. Dessutom blir jag så frustrerad över att Katniss inte verkar kunna älska på riktigt. Hon kan inte älska sin systers katt och inte heller någon av de två som gör allt för henne. Eller om hon inte tillåter sig. Vad hon svarar Peeta i slutet är en sak, men Gale har rätt i att hon i slutändan väljer det hon behöver för att överleva. Men detta är egentligen ingen kärlekshistoria, utan rätt och slätt en reflektion över mänsklig grymhet. Hur långt är vi benägna att gå? Det är en sciencefictionbok som beskriver en sjuk verklighet, där barn tvingas döda varandra för underhållning, men ändå verkar den inte på något vis osannolik. Som Plutarch säger "Vi är nyckfulla, korkade varelser med dåligt minne och stor begåvning för självförstörelse." och det har väl historien visat oss tidigare. I slutändan är det ju inte president Snow som Katniss sätter pilen i... Det är inte han i sig som är farlig, utan när fel person har makten. Trots allt är det ju tanken på goda handlingar som till sist håller Katniss vid förstånd. Att det fortfarande finns medkänsla och empati visar sig i Peeta gång efter gång och det var också tack vare honom som jag läste vidare.

Sara Johansson

2013-12-21

Jag tyckte boken va helt okej men att de va så svår att komma in i. Men som i nästan alla böcker va man fast i slutet.

Sara Frimodig

2013-09-23

Tredje delen av Hingerspelstrilogin var kanske inte riktigt lika spännande som de två första, men ändå en bok jag sträckläste. Som helhet tycker jag att det var en väldigt intressant och fångande trilogi!

Maria Linder

2013-09-07

I del 3 av serien hade jag hunnit tröttna på alla vändningar som kommer i sista meningen av VARJE kapitel. Denna del känns otroligt sammanfattande jämfört med de 2 andra delarna, som utspelar sig under betydligt kortare tid. Den är för olik de 2 första delarna i för många spelåret helt enkelt (den enda likheten är karaktärernas egenskaper och att typ alla dör).

PL *

2013-05-05

Nej, det vill sig inte alls efter första boken. Nr 2 var mest en upprepning av den första och den här föll ganska platt som uppföljare.

My.loved.books

2013-04-12

En bra avslutning på en bra serie! Kanske lite lång.

Ida Holmén

2013-04-06

Hungerspelen var fängslande, Fatta eld ite utav en besvikelse och Revolt fortsatte utför. De två sista delarna kunde inte hålla samma nivå som Hungerspelen. Kommande filmer har förmodligen möjlighet att bli bättre än motsvarande böcker.

Matilda Krig

2013-01-11

Var väl spännande och så.. men nä. Sådär. Rätt trist avslutning på triologin, tycker jag.

Ingrid Durhem

2012-12-07

Oväntat slut! Inte den bästa av de tre men helt klart läsvärd!

Ola Janåker

2012-11-20

Nja, det ville sig inte riktigt efter del 1. Tappade intresset nånstans i tvåan och hittade aldrig tillbaks mer än kanske glimtvis...

Björn Math

2012-11-19

Ett måste om man läst de två tidigare.

Honey =)

2012-11-14

blev så rörd när jag läste ut den. sorglig, spännande och jättebra!

Hilma Wiik

2012-10-23

Underbar bok !!

Maria Jönsson

2012-10-16

Oj den var usel. Grundtanken är bra men det blir bara brutalt och jag sitter bara och prickar av vilka som dör. För mycket slakt, hon tappar grundtanken och går vilse i skräckvälde och psykopater. Trist på en så bra idé. Ettan var bra men förutsägbar, tvåan var riktigt bra och trean är bottennappet. Trist för jag hade väntat mig mer.

Jenny Majgren

2012-09-30

Besviken!!
Helt okej bok, men förväntade mig så mycket mer.

Carina Rejmus Cohen

2012-09-16

Något seg i inledningen men sedan tar den fart och blir riktigt bra.

Melissa Eriksson

2012-09-05

Bläh... De två föregående Hunger Games-böckerna var tämligen bra, men den sista... Näe, kan inte säga detsamma. Alltför många plötsliga dödsfall och det kändes allmänt som om Collins rushade igenom och bara ville få ut boken. Besvikelse. :/

Karin Löfstrand

2012-09-05

Nämen fy, så trist slut och inte var det särskilt spännande heller!

Sanna

2012-09-02

Åh jag önskar så innerligt att det kommer en till men det vet jag att det inte kommer och jag är ledsen för det. Jag hoppas att filmerna gör så vi inte glömmer den här underbara bokserien som alltid kommer vara i mitt hjärta.

Men det är skönt att veta hur det slutade och jag gillade slutet fast det var mest död i det. Det känns som om Katniss har växt från första sidan till sista sidan och om hon inte hade tagit Prims plats i det 74 hungerspelen hade det inte blivit nån bok.

Det sorgligast var att Prim dog, jag hoppas att hon fick frid. Katniss och hennes mamma måste sakna Prim supermycket och Smörblomma. Smörblomma älskade jag att Katniss och Smörblomma brukade fräsa åt varandra osv.

I början av den här boken ville jag att hon skulle välja Gale att vara tillsammans med men senare i boken ville jag att hon skulle välja Peeta. Men i slutändan valde hon ju Peeta ändå och jag är glad för det.

Inte lika bra som första boken men bättre än andra. Men i det hela taget ett värdigt avslut. Men hatar att de förstår den bästa karaktären (peeta) Å det med prim...
Men måste säga att jag inte ångrade att jag har läst de! Verkligen inte!!

Johanna Hellström

2012-08-11

Det blev lite för mycket död och bedrövelse i den här boken för min smak. Dessutom ganska seg att ta sig igenom.

Anett Mattisson

2012-08-09

Ville inte att den skulle sluta..

Paul Karlsson

2012-08-03

Nu har jag precis läst ut den sista delen i "Hungerspelen" trilogin.

I tredje och sista boken får man följa Katniss då hon överlevt kvartalskuvningen och har förts till distrikt 13 där ett gäng rebeller planerar ett uppror mot president Snow och hela regimen. Peeta har hamnat i huvudstadens våld och måste räddas. Katniss blir upprorets ansikte utåt och än en gång får hon ge sig ut i en kamp på liv och död.

Allt är olidligt spännande. Man vill hela tiden veta hur det hela ska sluta för Katniss och vilken av männen i hennes lilla triangeldrama som hon slutligen ska välja. Har man en gång börjat läsa boken så är den näst intill omöjlig att lägga ifrån sig. Allra helst då man börjar närma sig slutet.

En mäktig, storslagen och spännande bok som starkt kan rekommenderas.

Tove Asplund Stolt

2012-07-31

Oj vad långsam. Orkade tyvärr inte läsa ut boken.

Kajsa lindberg

2012-07-22

Det här är den bästa boken i serien!

Karin Andersson

2012-07-09

Ännu segare en tvåan. Reagerade starkt över allt brutalt våld.

Mockingjay knyter ihop hela HG-historian på ett bra och värdigt sätt. Spänningen är olidlig och jag är hela tiden rädd för ett olyckligt slut - för inte kan det väl sluta lyckligt? SPOILER: är dock lite besviken på att de avslutande sidorna är så få. ÄLSKAR böcker som har en lång, fin epilog där man får följa bokens invånare även när ALLT ÄR BRA. Inte bara när de har det svårt liksom. Men det är kanske bara jag.

Katarina Strid

2012-06-18

Denna bok var av ett annat slag än de första två då det är mer av en krigsskildring med en del psykologi. Inte samma spänning men bra på ett annat sätt. Fast lite väl mycket elände ibland. Bra avslut på serien.

Jennifer CM

2012-05-25

Här var det dags för det otroligt uppbyggda slutslaget, och jag hade liksom climax klar för mig i huvudet. Det var bara för Collins att leverera. Blev tyvärr inte helt nöjd. Vissa inslag tappade luft. Men allt blir inte som man tror och det var trots mina höga förväntningar ett bra avslut på trilogin.

Den tredje och den svagaste delen, men bra ändå.

Sarah Marklund

2012-05-08

Bra avslutning på trilogin och knyter ihop säcken fint. Spännande, kanske aningen rå emellanåt, långsammare än de övriga två böckerna och kan nog komma att upplevas rörig för den mindre läsvane. Men som sagt, bra avlsut på serien och snart ska jag läsa om dem alla på nytt.

Maria B Hansson

2012-05-05

Jag förstår att S Collins vill slutföra sin historia om Katniss, Peeta och Gale. Och det gör hon helt logiskt. Men jag upplevde inte samma spänning i tredje och sista boken som jag gjorde i den första. Jag blev nästan lite mätt på det hela faktiskt.

Hanna Bragberg

2012-04-29

För mycket krigsskildring, för mycket elände och för otillfredsställande slut. Men det gick ju inte att lägga ifrån sig historien, precis gastkramande även denna avslutande del.