Rent hus

"Alia Trabucco Zerán har skrivit en hypnotisk mardröm." Fernanda Melchor.Det här är berättelsen om Estela, ett hembiträde som slits mellan sitt arbete i staden och minnet av mamman och hemmet på landsbygden hon lämnat bakom sig, mellan hennes avsky för sina ängsliga och skrytsamma arbetsgivare ? som dagligen utsätter henne för förolämpningar ? och hennes oförklarliga tillgivenhet för dem. När en tragedi inträffar i hemmet exploderar tidigare outtalade klasskonflikter. ?Rent hus? är en häpnadsväckande och elektrifierande roman där Estelas ensamhet och utsatthet i kombination med hennes ilska och utmattning driver läsaren fram till romanen hjärta.

Lars B.

6w

På halster hela boken igenom. Fantastisk!

4,5 ✰

2024-02-08

Åh, en så fantastisk bok! Rekommenderas varmt!
Rebecka Hemses uppläsning får även den 5 av 5 🌟🌟🌟🌟🌟

Nina Gustafsson

2024-02-05

Hushållerskan Estela passar upp på sin rika uppdragsgivare och finns till hands i princip jämt. Detta är hennes berättelse och brinner av frustration, ilska och instängdhet. När hon väl börjat tala skräder hon inte med orden. Hon ska berätta vad som hände den kvällen, men även om vägen dit, om sju år av rent hus och ofta ett helvete.

Emelie

2024-02-04

Så medryckande i sin känsla, fantastiskt bra. Läs den!

Kerstin Kolm

2024-01-30

En mycket passande berättarröst (Rebecka Hemse) förmedlar kontaktlöshet, utstakade roller och allomfattande alienation i en monolog för oss lyssnare. Både i det lilla formatet och samhället i stort.

Jag associerar direkt till när positiva, demokratiska framtidsdrömmar slogs i spillror genom den brutala militärkuppen i Chile 1973.

2024-01-25

Betyg: 4,5 av 5 - 📚 - Jag läser mest svenska böcker, och ibland några engelska eller amerikanska. Väldigt sällan läser jag böcker från andra länder. Men nu har jag läst en bok från en kvinnlig författare från Chile. Och det ångrar jag verkligen inte, för den här boken var mycket bra. Det är en roman, men den innehåller även en spännande historia. Väldigt annorlunda skriven var den, och jag lyssnade på boken, som var bra inläst av Rebecka Hemse. Jag kan verkligen rekommendera denna välskrivna och berörande roman.