Rebell med frusna fötter

Nilsson, Johanna

| 2001

''Jag heter Stella Björk och studerar på Handelshögskolan i Stockholm. Egentligen vill jag inte bli ekonom, jag är nog mest här för att lära mig vad livet inte har för mening. Fast det skulle vara häftigt att bli Sveriges första kvinnliga spinkiga bankdirektör under 30. Nu är det nästan bara 5xM:are (Mulliga Medelålders Män Med Makt) som får sådana jobb. Min vän Karolina är arg över att det är så. Tillsammans med henne och Joakim har jag bildat föreningen för Anonyma Aktiemissbrukare. Det var mest på skoj, men det dök upp en massa folk på mötet i börsrummet och nu håller det på att utvecklas till något vi inte har kontroll över. Jag har ett Projekt Lukas på gång också. Lukas tillhör östermalmsflocken och...

2018-03-25

Nilsson skriver som vanligt fantastiskt. Känner igen de liknande temana men boken är ändå sin egen och Stella är väldigt intressant att läsa om. Det är ord och människor som går in i själen. Jag tycker om vänskaperna och de tokiga projekten som egentligen inte är så tokiga. Jag tycker om det öppna och hudlösa, detaljerna och känslorna.

Matilda Norberg

2016-08-30

Inte min melodi just nu, blev uttråkad av den

Läste första gången för flera år sedan och läst om flera gånger sedan dess. En av mina absoluta favoritböcker.

Josephine Tholander

2011-09-12

Förmodligen den bästa av hennes böcker jag har läst. Detta är min tredje av henne, har läst "Flickan som uppfann livet" och "Hon går genom tavlan ut ur bilden". Denna bok var intressant med det särskilt viktiga temat politik; huruvida man integrerar kollektivet och individen. Den handlar om människovärde, aktiemissbruk. Den innehåller kärlek, och intressanta livsöden. En mogen bok, är vad den är! Personligen tycker jag den bör läsas av alla politiskt intresserade/engagerade.

2010-05-15

Boken handlar om Stella. Hon läser på Handelshögskolan, men passar inte alls in där. Hon har en förkärlek till höga höjder och räcken. Där finns Lukas, den mystiske överklasskillen som är så intressant. Och den nystartade gruppen för anonyma aktiemissbrukare. En grupp som helt spårar ur. Det är som vanligt personporträtten som tilltalar med när det gäller Nilsson.

2010-05-15

Lättläst och lättsam bok av annars så djupa Johanna Nilsson.

2010-05-15

Lättläst och lättsam bok av annars så djupa Johanna Nilsson.

Mel Stor

2010-01-30

Åh, vad jag älskar den här boken! Johanna Nilsson skriver verkligen så att det känns, och jag rycks med från första meningen. Slutet fick mig att börja gråta - av skratt.

Elisabeth E

2010-01-23

Gillade den här boken jättemycket. Den griper verkligen tag i en och man kan nästan inte sluta läsa. Eftersom jag själv i nuläget är student så känner man igen en mängd saker som Stella pratar om. Visserligen går jag inte på Handelshögskolan men ändå. Hennes funderingar och tankar är sådant som jag själv känner igen mig i.

Helt klart läsvärd!