Pojken i hiss 54

Alfredsson, Karin

| 2011

Nominerad till årets bästa svenska kriminalroman 2011 av Svenska Deckarakademin. Den femte, fristående boken i serien om läkaren och biståndsarbetaren Ellen Elg, som hyllats av både läsare och kritiker. Pakistan Fullmånen är vit med skarpa kanter när 12-åriga Zubaida smyger ut i ökensanden. Hon vill få en skymt av de vackra jaktfalkarna som kommit till byn med ett schejkfölje för att jaga kragtrappfågel. Men innan hon hinner fram till falktältet blir hon tillfångatagen och inknuffad i jägarprinsens tält. På väg därifrån en stund senare blir hon upptäckt -- och i samma ögonblick har hennes familj förlorat sin heder. Dubai På väg från en övernattning i öknen kommer mobilsamtalet till Ellen Elgs chaufför. Han är Zubaidas äldste bror och kallas nu omedelbart hem till Pakistan för att återupprätta familjens anseende. Ellen ser sin chaufför blekna, men är alltför upptagen av sina tankar...

2019-11-21

Alltid intressant och obegripligt att läsa om detta sk hedersvåld. Annars är det ingen större läsupplevelse.

Susanne Andersson

2016-10-11

Kanon

Katarina Nord

2015-04-09

Jag är lite ledsen över att serien om Ellen Elg är slut! den sista boken i serien är precis lika bra som de andra. Viktiga böcker att läsa om kvinnors problem i världen.

Anna Jensen

2014-08-16

Grymt bra bok! Gripande, spännande och actionfylld. Ser fram emot att sätta tänderna i de övriga delarna.

2014-02-23

Det här är den femte boken om den svenska läkaren Ellen Elg, som aldrig kan låta bli att lägga näsan i blöt. Det här är inte den jag tyckt bäst om i serien, men den är som vanligt väldigt angelägen och tyvärr aktuell. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2014/02/pojken-i-hiss-54-av-karin-alfredsson.html

Marita Ryen

2013-02-13

Bok nr 5 om läkaren Ellen Elg. Gillar dessa böcker skarpt. Spänningsroman om bla kvinnors utsatthet. I denna bok är man i Pakistan och Dubai.

Anders Friberg

2013-01-13

En av hennes bättre. Gillar hennes kombination av viktiga samhälls frågor och spänning

Cissi Rosenqvist

2012-12-13

Lika bra och lättläst som hennes tidigare böcker. Skulle vilja läsa fler.

Carin Lundberg Papp

2012-12-01

Älskar hennes böcker! Hennes skildringar av hur livet kan se ut för utsatta kvinnor i världen.

Anna Steffen

2012-11-12

Jag gillar verkligen blandningen av spänning och samhällsengagemang i Karin Alfredssons böcker. Även om huvudpersonen själv inte är superintressant.

Pia Stendahl

2012-05-15

Denna gång är det hedersmord som är Alfredsson sätter fokus på. I efterordet berättar författaren att det begås tre hedersmord om dagen i Pakistan. Ett ämne som är väl värt att belysa. Efterorden i Alfredssons böcker är lika gripande och intressanta som själva romanen.

Pojken i hiss 54 är än mer spännande och än mer thriller än de tidigare böckerna. Som vanligt när jag läser Alfredssons böcker blir jag superengagerad både i boken och i kvinnors rätt till ett värdigt liv. Boken är välskriven och väl underbyggd.

www.bokbrus.se finns alla mina ljudboksrecensioner samlade i sin helhet.

Kristina Simar

2012-01-04

En mycket bra skriven spänningsroman av Karin Alfredsson. Jag som älskar att läsa om Mellanöstern tycke om att berättelsen hade sin handling i det fattiga Pakistan och rika Dubai. Miljöerna var intressanta att läsa om och även om kontrasterna mellan Pakistan och Dubai. De fruktansvärda hedersbrotten som ofta förekommer i Pakistan är däremot obehagliga att läsa om. Även kvinnornas förnedring i Dubai känns jobbigt att ta del av. Vi som är så fria i väst. Karin Alfredsson är en författare som gestaltar mycket bra. Både när det gäller karaktärer och miljöer. Tyvärr har jag inte läst något mer av Karin Alfredsson, men denna bok gav mig mersmak. En mycket känslosam och givande spänningsroman som jag verkligen älskade att läsa.

Annelie S

2011-10-04

Näe, det här var den sämsta boken i serien hittills tycker jag. Själva ämnet, utsatta kvinnors villkor i olika delar av världen, ligger mig varmt om hjärtat och jag VILL så gärna ge boken bättre betyg pga av detta. Men historien var alltför osannolik och det blir inte bättre än en 2,4 i betyg från mig. Och själva titeln, varför valde hon den??

Liza Bolin

2011-10-02

spännande och gripande om en intressant kultur. jag gillar att hon håller sig till Ellen Elgs västerländska perspektiv.