Patient 67

Lehane, Dennis

| 2003

Shutter Island. En ö med ett hårdbevakat sjukhus för mentalsjuka brottslingar. Nu har en av dem lyckats fly därifrån och kriminalaren Teddy Daniels kallas dit för att ta hand om fallet. Men vad är det egentligen som pågår bakom sjukhusets murar? Hur kan någon överhuvudtaget avvika från denna strängt isolerade ö? Och vem är den patient 67 som rymlingen nämnt i ett kodat, kvarlämnat meddelande? Ju mer Teddy Daniels försöker kartlägga de mysterier som omger Shutter Island, desto diffusare blir bilden och desto mer börjar han tvivla på sina egna sinnen? Efter succén med Rött regn är en av USA:s hetaste spänningsförfattare tillbaka ? med en mardrömslik och labyrintartad skildring från helvetets förgårdar.

Mikaela86

2021-09-24

Grabbig bok. En miljö i ständigt regn och mörker. Hur många cigaretter röker de egentligen?

Jenny A

2021-07-24

Även fast jag räknade ut boken efter en tredjedel var resten SÅ jävla spännande. Kanske blev den t.o.m. ännu bättre när man har svaren så tidigt i boken.

Annie

Ronnie Videli

2018-10-07

Cecilia Jensgård

2018-09-15

Spännande, smaskig och beskrivande. Men jag misstänkte från början (SPOILER ALERT!) att huvudpersonen egentligen var patient på ön och jag vet inte om det var författarens intention... Hade nog tyckt om den mer om jag inte var beredd på det.

Lena Alteg

2017-12-13

Den bok som var vändningen från att vilja läsa men hitta inget jag kom längre än 3 kapitel i.
Denna slukade jag på 2 dagar.

Lena Alteg

2017-12-13

Denna slukade jag på 2 dagar.

2016-12-29

Jag älskade denba psykologiska thriller, in i det sista viste jag jag inte hur det låg till. Filmen Shutter Island är bra men boken är bättre, det är så mycket som inte kommer fram i filmen.

Loo Looson

2016-12-25

Håhå så bra, spännande bara förnamnet.

Fyra minus ger jag Patient 67 i betyg. Jag gillar spänningen, den klaustrofobiska känslan av att vara fången på en ö, ingen väg därifrån. Stämningen är väldigt bra fångad, vädret, det farliga, det som lurar, vem kan man lita på.

Jesper Svensson

2015-02-07

Målande beskrivningar och komplex.

Martin K

2015-01-12

Alla som gillar moderna deckare borde läsa Dennis Lehane. Inte bara Patient 67. Alla böcker i serien med AngelaGenarro och Patrick McKenzie är oerhört läsvärda. Definitivt en av de bästa deckarförfattarna de senaste 15 åren. Patient 67 håller en trollbunden till absoluta slutet - alltså sista sidan. SÅ bra.

Magnus Hägglund

2014-12-31

Enda boken som jag sträckläst, säger en hel del då boken är 400+ sidor. Genomgående en väldigt obehaglig stämning.

E H

2014-12-26

Lättläst och småkuslig bok. Gillade upplägget och handlingen. Har inte sett filmen men känner att den kanske skulle kunna bli snäppet mer spännande än boken. Vill läsa mer böcker av denna författare.

2014-10-02

Antiklimax! Varför läste jag denna bok? Den var ju väldigt spännande och bra, ända tills... Ja, just det!

Matilda Krig

2014-02-10

För en gång skull känner jag att filmen gav mer än vad det gjorde att läsa boken. Filmatiseringen var perfekt, och boken kändes därmed lite... överflödig. Men det är en grymt bra historia, och det ska författaren ha credd för :)

Kerstin Dolietis

2014-01-13

Spännande med oväntat slut.

Anna H

2013-10-04

Spännande sträckläsning, me like!

Louise Ö

2013-07-03

Jättebra och spännande, men blev sur. Så dåligt slut!

Kerstin Hellgren

2013-01-21

Jag hade svårt att följa alla intriger. Lite för invecklad för min smak.

Amy Lagerman

2013-01-18

Patient 67 fick stå länge i bokhyllan innan jag lät mig övertalas till att läsa den. Men när jag börjat kunde jag inte sluta. Boken är välskriven, intelligent och spännande, och nästan omöjlig att lägga ifrån sig. Jag tyckte inte om slutet, men det var det enda tänkbara, och jag hade blivit besviken om Dennis Lehane hade valt ett annat.

Jonas Pettersson

2013-01-16

Jag gillar normalt inte kriminalböcker, men så är den här inte normal heller. En mycket bra story som åtminstone jag inte kunde förutsäga slutet på.

Mycket bra bok. och nu förstår jag filmen. Boken var tyvärr lite trög och svår till att börja med, därför inte en 5:a Slutet var...jaa, inte vad man väntat sig iaf. Spännande, en stark 4:a.

Helena Almqvist

2012-12-10

Otroligt bra story men minus för att den är svår läst och man får kämpa för att hänga med.

Tommy -

2012-12-04

Fantastiskt - högsta Lehane-klass!

Maria Jönsson

2012-11-24

Det var längesedan jag läste den men påminns om denna bok ikväll när filmen går på tv. Spännande bok,

Linn L

2012-11-06

Den här boken börjar rätt trögt, man måste ta sig igenom halva innan den kommer igång men då gör den det med besked istället! Mycket spännande, kuslig och bra!

Såå bra. Gillar man filmen så lär man älska boken. Genialt!

Gorazde Slimovic

2012-10-30

Blev inte ett dugg imponerad. Hade varit bra med ett bättre slut. Kändes mer som när Sten Frisk avslutade serien Tre kronor.

Lars Hansson

2012-09-28

Välskriven men tyvärr förstod jag ganska snart åt vilket håll det barkade och då blev det en enda lång transportsträcka.

Lina Josefsson

2012-06-29

Älskart! Mer författare som bestämmer sig för att jävlas med sina läsare:)

Nata Di

2012-06-28

Kunde-inte-sluta-läsa-bok. Riktigt spännande.

Mycket bra bok =)

Erik Jonassson

2012-01-22

Det här är en av Lehanes allra bästa böcker. Den krypande obehagskänslan på ön och den spännande berättelsen gör det här till en bok som jag inte kunde lägga ifrån förrens den var slut.

Marina Kajgård

2011-12-17

Vilken briljant bok!

Emma Ask-Tindberg

2011-11-29

Mycket bra bok, fast i den totalt. Såg filmen ett tag senare (Shutter Island) och blev så besviken. Bevisade ännu en gång att böcker är så mycket bättre än filmer!

Rasmusmatte .

2011-11-26

Bland det mest rafflande jag läst på länge

En modern klassiker. Peter Andersson läser och tillför ännu mer av mustik och spänning.
Besök mig gärna på www.ljudboksbloggen.se

Ingela Jakobsson

2011-11-07

Har nog läst denna bok förut, men läste den igen, ville egentligen veta varför kompisen inte tyckte att jag skulle se filmen och nu vet jag.