Osynlig

Auster, Paul

| 2010

Året är 1967. Tjugoårige Adam Walker studerar vid Columbia University i New York och drömmer om ett liv som poet, när han möter den enigmatiske europén Rudolf Born och dennes förförande, men tystlåtna, flickvän Margot. De kommer med ett oemotståndligt erbjudande och plötsligt finner sig Walker indragen i ett passionerat triangeldrama som får våldsamma konsekvenser. Fyrtio år senare hamnar Walkers berättelse i händerna på en gammal studentkamrat som numera är författare. Han försöker finna ett mönster i de slumpartade incidenter som kom att förändra Walkers framtid för alltid. Det leder honom både till kärlekens och misärens Paris och till grymheten personifierad i Karibiska havet. Osynlig är en roman som rör sig mellan flera olika berättarröster och tidsplan. Med kompromisslös skärpa balanserar Paul Auster på gränsen mellan sanning och fantasi, författarskap och identitetssökande...

2014-02-15

Många är de som hyllat Paul Auster och som jag minns det så var han väldigt i ropet ungefär när jag började bokblogga. Naturligtvis blev jag nyfiken, speciellt när jag sedan upptäckte att det var många som inte gillade honom också. I alla fall så hittade jag den här boken på bokrean för två år sedan och nu är den läst. Och jag sällar mig inte till hyllningskören. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2014/02/osynlig-av-paul-auster.html

Olof Bergvall

2013-07-31

Facinerande berättarteknik!

jörgen jönsson

2012-05-21

Ypperligt skriven, fängslande i sin uppbyggnad med helt olika berättelsetyper i kapitlen

Sandra Abrahamsson

2012-05-17

En bok som griper tag och fascinerar en ända fram till sista sidan. Verkligen imponerande välkomponerat med tre olika berättarröster om att tvingas konfronteras med de mörka sidorna hos en människas natur - både hos en själv och hos andra.

Eva Bommelin

2012-04-07

Väldigt bra skriven bok. Spänningen är inte olidlig men bra.
En mycket läsvärd bok där man får följa en person genom dialog vad han skrivit själv och det han gjorde hur det blev i slutänden.

greger andersson

2012-03-06

seg historia som dock höjde sig de sista 50 sidorna, där författaren knöt ihop det riktigt bra. New York trilogin dock bättre som helhet.

Johanna Engström

2012-02-05

Spännande, intressant och fantastiskt skriven.

Erik Jonassson

2012-01-22

En av de bättre Auster-böcker jag läst. Som alltid med Auster är det en berättelse som utvecklar sig i oväntade banor och ständigt får läsaren att bli överraskad. Spännande läsning!

C L

2011-11-23

Sträck läste den här på flyget till Rom. Har länge velat läsa Auster men inte kommit dit - men jag föll pladask när jag kom dit! En romantisk berättelse om människans våld och kärlek! Helt underbar!

Conny J

2011-11-01

har läst betydligt bättre auster-böcker. den här är inte dålig, men den levde inte upp till mina förväntningar..

Helena R

2011-10-18

Jag kan inte avgöra om jag ska ge den en 3:a eller 4. Det får bli en trea. Jag gillade den på ett sätt, men storyn var konstig. Jag kan inte förklara det bättre. Om detta är en av Paul Austers sämre, skulle det vara kul att läsa en av "de bättre".

Sofie Petersson

2011-08-28

Paul Auster imponerar med ett briljant och lättillgängligt språk. Handlingen kränger av och an, stundtals funderar jag på vad han är ute efter...vad som egentligen är meningen med allting..men det gör ingeting...jag blir ändå hänförd!

Odile A

2011-08-18

Jag vet inte. Kanske har jag läst för många Auster. Han skriver klanderfritt, som vanligt, men jag finner ingen tjusning med hans berättelse. Greppet, att berätta en historia genom olika dokument känns kanske lite trött, men framför allt blir jag inte klok på historien, och då särskilt inte smaskiga mellandelen - vad tjänade den till? Saknar faktiskt djup på sina ställen, vissa av karaktärerna, som Born och Margot blir som karikatyrer.

Freddy K

2011-07-23

Hanterar svåra ämnen på ett lysande, självsäkert sätt. Berättelsen svajar till ibland, spänningen är tyvärr inte lika hög rakt igenom. Men detta är Auster när han är som...nästan bäst.

Torbjörn Nilsson

2011-03-08

Det bästa Auster har preseterat på väldigt länge, lättillgänglig.

Martin Spiik

2011-01-05

Var lite orolig då jag tyckte förra Auster var sämra än vanligt. Men denna var en fullträff. Speciellt de första två tredjedelarna. Som vanligt med en bra Auster har man den kvar i tankarna och det finns en del att grubbla över.

Anna Malmqvist

2011-01-03

Hypnotiserande bra, precis som många av hans andra verk.

Jonas Olsson

2010-11-10

En av hans bästa böcker på länge. Skulle fungera utmärkt som filmmanus. Rekommenderas!

Fiona *

2010-10-26

Berättelsen utspelar sig på flera tidsplan med många röster. Auster klarar det på sitt speciella vis där han balanserar mellan sanning och fiction, destruktiv och vacker kärlek.

jan dalgren

2010-04-05

auster har återvänt till sin forna storhet. efter en serie böcker, om än bra,så lilet för mycket yta i att odla sin särart med berättelser som skapas i berättelser har herr auster åter skrivit ihop ett mästerverk. en spännande historia som hela tiden vi nya perspektiv växer och blir nåt annat än den verkade. En sagolikt berättare.

Christian Rydberg

2010-03-14

Adam Walker "(...) with that bogus Anglo Saxon name and your filthy little mouth." Som tjugoåring flyttar Walker från barndomshemmet i New Jersey, över Hudsonfloden in till Manhattan. Han tar sig fram som student på Columbia University och gläds som poetvisionär åt de få texter han med jämna mellanrum lyckas få publicerade. Så går han en dag på en bekants vernissage och involveras med Rudolf Born och Margot, ett minst sagt excentriskt par från Paris varav den manliga hälften kommer visa sig bli bokens brännpunkt. För Walker kommer livet att på bara några dagar få en dramatisk vändning. Hans sätt att lämna barndomen är inte den smidigaste. Det som börjar med ett hejdlöst och näst osannolikt erbjudande, både ekonomiskt och som utmaning för hans kreativa och intellektuella drömmar, visar sig vara av en helt annan valuta, moral och etik. Han kom att få bevittna ett brott som formar honom för livet och fylla honom med vilja att ställa en skyldig inför rätta.

Berättelsen tar avstamp 1967 års summer of love och just kärleken och passionen blir en generator till historien förlopp. På något diffust underbyggt vis lyckas han få en normalt skrämmande, ofta äcklande och på många vis illegal åtrå att bli vacker. Och så osynligheten från titeln som skymmer både tid och berörda - en dunkel mantel över år, försvinnanden och det otillåtna.
Fyrtio år senare ser Walker sina dagar rinna ut mellan cancerns klor och känner en vilja att få ge sin bild av sanningen.

Auster lämnar sällan New York med omnejd. New York är hans spelbräde. Auster är New York för mig och det känns tryggt. Men vi känner också till hans koppling till Paris och i denna roman kommer en tung pendel att slungas fram och tillbaks, över Atlanten och genom tiden, i ett intermezzo av brevväxlanden och återupptagna kontakter. Frågor ställs mot väl inlindade svar, tro och hopp mot vaga ställningstaganden.
Sett till Adam Walker så är i mångt och mycket en typisk Austerskapelse; New York/New England-bördig son med judiska anor, intrikata familjeförhållanden (relationen till systern Gwyn talar för sig själv), konstnärliga ambitioner och ett stundtals vacklande psyke. Andra hälftens berättarjag Jim, är på många vis Austers alter ego – den stjärnförfattare som efter alla år blir kontaktad i hopp om hjälp.

Mycket är alltså bekant och som vanligt hänförs jag av förmågan att fläta samman intrigerna med gripande personporträtt. Perspektivet växlas från Walker i jagform, till Jims förvånade inträde i både tidsmässig och geografisk periferi, från brev till roman i romanen. Inget nytt för Auster. Växlingarna sköts givetvis på ett sätt som svårligen går att ifrågasätta. Jag kan dock hålla med andra recensenter om att Invisible inte är någon dramaturgisk höjdpunkt, men återigen en enorm språkmaskin; snyggt så snyggt. Jag fylls av vokabulärens lust och dramatikens begär.