Operation Nordvind

Karlsson, Kaj

| 2011

Succédebut!En före detta officer vid ett hemligt specialförband och en kvinnlig analytiker dras in i en dödlig jakt på terrorister i Sverige och Ryssland.==> Läs 130 sidor på www.aldabergr.seGustav Sterner är en före detta officer vid Särskilda skyddsgruppen (SSG), Försvarsmaktens hemliga specialförband. Under ett pågående uppdrag i Centralafrika får han reda på att hans fästmö omkommit i en smitningsolycka. Han lämnar livet som operatör och lever ensam med minnena. Fem år senare bevittnar han en kallblodig avrättning i Stockholms södra skärgård och är själv nära att bli mördarnas nästa offer. Han kontaktar Katarina Wallin, analytiker hos den militära underrättelsetjänsten och tidigare kollega vid SSG. Hon har uppgifter från den franska säkerhetstjänsten som tyder på att en grupp terrorister befinner sig i Sverige. Med ont om tid och tusentals svenska liv som insats...

Anders S

2019-10-19

Bra debut! Aningen orealistisk och något tunn när det gäller vissa delar men tillräckligt spännande för att man ska vilja sträckläsa.

Mats Karlsson

2018-03-28

Om man tycker att James Bond och Carl Hamilton är mesar så skall man läsa den här boken. Extremt storslaget och tyvärr orealistiskt. Det verkar som om Kaj Karlsson har inspirerats av Anders Jallai utan att lyckas speciellt bra. Jag har fram till nu utgått från att en bra uppläsare betyder att boken är bra, men jag förstår inte hur Reine Brynolfsson tänkte när han tog sig an denna.

2016-06-22

När <i>Operation Nordvind</i> kom så blev jag omedelbart nyfiken på den. Terrorister på svensk mark är ju något som blir mer och mer aktuellt. Samtidigt har jag inte speciellt bra erfarenhet av egenutgivna böcker och inte heller böcker skrivna av före detta eller nuvarande militärer. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2016/06/operation-nordvind-av-kaj-karlsson.html

D

David H

2015-11-15

Spännande handling, men jag hade svårt att gripas av och förstå hämndbegäret hos huvudpersonen.

Petter Pettersson

2015-02-23

Verkligen inget vidare. Soldatporr. Full med meningar såsom (sidan 377) "Han forsade fram genom huset och sköt på allt som rörde sig, gick ner på knä och bytte magasin, kastade en handgranat, rusade vidare efter detonationen och snubblade över två kroppar där glödande vasst stål slitit upp köttet och sprängverkan krossat bröstkorgar och ansikten. (...) I hans kölvatten täcktes de exklusiva mattorna av tomhylsor och kroppsdelar och han halkade till i en sörja av inälvor, täcktes av blod och fortsatte som i trans."

Really?

Kickie Boman

2013-04-10

Riktigt bra spionroman det här. Spännande. Och "kul" att en del utspelas på Siljabåt!

Andreas Ransheim

2012-11-14

Ett bra komplement till Tom Clancy och i svensk miljö

Erik Zetterqvist

2012-05-28

Det här var för töntigt.....

Magnus Hoem

2011-08-30

OK, men det känns lite väl mycket som att Kaj precis gjort lumpen och älskar pannben.

Lucky

2011-08-28

Vissa tycker att Commando (1985) och M90-kängor är det bästa som finns på vår jord. Karlsson hör tydligen till detta fåtal.

Oskar Henriksson

2011-05-17

Operation Nordvind är Kaj Karlssons första bok. Och det är en bra debut, inget tvivel om den saken. Det är en tät och spännande actionthriller i högt tempo med en före detta soldat i huvudrollen. Han, för huvudpersonen är en han, råkar av en slump komma en internationell terroristliga på spåren. Sedan följer en katt och råtta lek mellan terroristerna och huvudpersonen. Till sin hjälp har huvudpersonen bland annat en kvinna som jobbar vid en topphemlig underrättelseorganisation. Så även om mycket av boken utspelar sig på slagfältet så finns det även en mer analytisk sida, läsaren får följa med in i maktens och underrättelsetjänstens korridorer. Man får på så sätt även en bakgrundsbeskrivning till konflikten. Det känns som att författaren är väl insatt i hur terrorister agerar och hur terroristbekämpning går till, boken känns trots att den i bland är lite väl actionbetonad som trovärdig. Jag vet inte om scenariot i boken är realistiskt, men det känns så.

Kan dock tycka att språket ibland är ganska kantigt, det är absolut inte dåligt med det där riktiga flytet finns inte. Dessutom är skildringarna ibland lite väl brutala, och kanske att det måste vara det i den här typen av böcker, men tyvärr gör det att boken känns lite billig och smutsig. I och för sig kanske terrorism är smutsigt... Sedan kanske vissa av karaktärerna i boken kunde hanteras bättre, ett par av de viktiga karaktärerna lär man aldrig känna. Men på det stora hela är det en mycket spännande bok!

Kristina Simar

2011-05-17

En bok som fick mig att tänka på Jan Guillous gamla Hamiltonserie. Lika spännande är denna välskrivna roman. Man märker att författaren vet vad han skriver om och han har förmodligen varit med om liknande händelser. Men han har också ändrat på viss fakta, till exempel om vem som gör vad i den svenska underrättelsetjänsten och det är helt acceptabelt. Själv tycker jag mycket om att läsa spionromaner och denna var inget undantag. Boken var mycket läsvärd och innehöll både spänning och även lite romantik. Många gånger gick pulsen på högvarv och jag kunde se flera av de obehagliga händelserna framför mig. Så alla ni som liksom jag gillar spionromaner, missa inte att läsa denna. Och jag hoppas givetvis på en ny spänningsroman av Kaj Karlsson inom den närmaste tiden.