Ondskan

Guillou, Jan

| 1996

I Jan Guillous Ondskan beskrivs våldet i den svenska vardagen. Vi får följa huvudpersonen Eriks fostran i ondska från hemmet med den sadistiske fadern till skolgården med dess gängbildningar. Erik blir relegerad på grund av sitt brutala uppträdande och hamnar på internatskola. Det är en värld fylld av pennalism, och Erik drivs in i sökandet efter motståndets villkor. Men hans försök att hävda sig mot de äldre kamraternas förtryck leder in i en spiral av våld och motvåld som han i längden inte kan bemästra. Det leder till öppet krig. Till slut är Erik beredd att ta den avgörande hämnden? Den franska utgåvan av Ondskan tilldelades 1990 franska radions pris för bästa översatta roman. Ondskan har blivit film och valdes ut som Sveriges bidrag till Oscars-nomineringarna för Bästa utländska film.

Teodor Hedin

2024-02-11

Erik Freiholtz

2022-08-19

Stark

Helena R

2021-04-14

Det beklämmer mig när jag läser att denna bok är en som ofta rekommenderas till högstadieelever och främst till ”pojkar som sällan läser”. En bok om en macho-kultur, en bok som medjämna mellanrum har detaljerade våldsbeskrivningar, en bok där meddelandet till slut blir att våld måste stävjas med våld.

Trött på ett liv i våld, och relegerad från sitt läroverk av samma anledning, ser Erik fram emot en nystart på Stjärnsberg, en internatskola som tillämpar kamratuppfostran, med både förnedring och våld som vardagliga inslag. Erik påbörjar en plan att sätta dit de äldre eleverna, en plan han säger bygger på intelligens, men som innebär ännu en spiral av våld.

Erik var inte en karaktär jag sympatiserade med överhuvudtaget. Han ser sig själv som bättre än alla andra, att hans våld är gott medan de andras är titelns ondska. Samtalen med Pierre är bokens behållning och det hade varit mer intressant att läsa händelserna ur hans synvinkel, han kommer med intressanta tankar och uppoffrar en hel del.

Det är synd att pojkar anses vara intresserade av våldsskildring, slagsmål där dessa unga män skadas för livet. Tror vi inte bättre om högstadiepojkar?

Safira Blom

2020-12-06

Ida Nordén

2020-01-30

Måste läsa denna igen. Mins den sen ja va lite nu är jag 33. En av få böcker jag läst men den sitter kvar. Otroligt gripande.

Andreas Danielsson

2019-08-13

självförhärligande

Mathias Thormann

2019-04-24

Var redan förtjust i filmen och tyckte boken var ännu bättre. Lätt att läsa och gripande historia om en kille som försöker tar sig genom en hård miljö med intelligens och slagkraft.

Självutlämnande och intressant

Ann1

2018-04-21

Intressant skildring i hur det var för Jan G att växa upp i en dysfunktionell familj, bli skickad till internat skola med mobbing, pennalism och kamratfostran.

Ann1

2018-04-21

Marcus Jillersberg

2018-02-10

Stark tvåa. En av dom få böcker där jag föredrar filmen före boken. Klart överskattad men var åtminstone lättläst.

Marcus Jillersberg

2017-06-09

Brutal

Peter Boqvist

2017-03-07

Till skillnad från filmen är boken mycket bra.

Johanna Svensson

2017-02-21

En svensk klassiker. Bättre än filmen.

2017-01-21

En av dom bästa böckerna som en svensk författare någonsin skrivit. Min personliga favorit och något alla måste läsa!

Danje Förlag

2017-01-10

En av de bättre tvångsläsningarna man utsattes för i skolan och när jag läste om den, 15 år senare i vuxen ålder gjorde den inte lika starkt intryck, men den förblir bra, riktigt bra.

Magnus Johansson

2016-07-22

Underhållande skriven, som ju brukar vara fallet hos Guillou. Kanske inte någon klassiker, men frågan om "ondskan", som huvudpersonen lever med och själv "idkar", gör att man kommer ihåg boken väl - och det tycker jag verkligen är en stark egenskap.

Eva Sörensson

2015-11-18

en svensk klassiker

Johan Unga

2014-10-18

Relativt välskriven men med en alltför självgod Guillou på gränsen till narcissism.

Ulrika Isaksson

2014-09-10

Älskar denna boK!

Jon

2014-07-21

En berättelse som griper tag. sen kan man alltid diskutera autenciteten.

Erik Frankendal

2014-05-12

Mycket bra skildring av en dysfunktionell skolmiljö och pennalism när den är som värst. En av Guillous bästa romaner.

Katarina Johansson

2014-03-11

En gripande bok.

Karl Rudstedt

2013-11-10

Svensk klassiker

Mona Hedestig

2013-11-02

Grym verklig berättelse. Mycket bra skriven.

Annaclara Johansson

2013-10-01

Läste boken på skolan och jag tyckte verkligen inte om den. Jag läste inte ens hela utan det blev så att jag såg filmen istället, fick bara ångest är jag tänkte att jag var tvungen att läsa den.

Mikael Lekfalk

2013-10-01

Ett måste, en av de bästa.

Susanne Antonson

2013-09-27

Man vill inte tro att detta är verklighet, fängslande

Anna Lindgren

2013-09-02

Aktuellt och bra.

Pernilla Lindholm

2013-08-14

Inte alls rolig, men bra och stark!

Laim Laim

2013-08-13

En ungdoms väg genom livet. En väg ut ur tonårslivet..

Christina Johansson

2013-07-23

Bra och verklighetstrogen om hur människor påverkar varandra.

Fruktansvärd bok. Är osäker på om jag tycker om den, var dock tvungen att avbryta läsandet då graden av ångest steg av Guillous raka språk.

Sara Åman

2013-05-29

Spännande men obehaglig.

Maria Brusewitz

2012-12-05

Hans enda riktigt bra bok.

Björn Math

2012-11-19

Riktigt otäck. Oerhörd känsla när det är dags för pay back.