Om uträkning av omfång 1

Balle, Solvej

| 2023

Tara Selter bor i Clairon-sous-Bois i norra Frankrike med sin man Thomas. De handlar med antikvariska böcker. Den 17 november åker hon till en antikmässa, tar in på hotell, köper böcker och besöker några vänner. Där bränner hon sig på handen. Nästa morgon upptäcker hon att tidningarna i hotellmatsalen fortfarande har gårdagens datum och att samma saker händer som dagen före. Böckerna hon köpte är borta och hon går för att köpa dem igen. Sedan reser hon hem. Thomas undrar varför hon kommer redan och Tara förstår att hon är den enda som upplever den 18 november. Hela världen står still, vädret är detsamma, alla gör exakt samma sak dag efter dag. Men för Tara fortsätter tiden att gå. Såret på hennes hand läker och hennes hår växer. Varje dag förklarar hon för Thomas vad som händer och varje dag tror han henne. Till slut tröttnar hon och flyttar in i gästrummet. Thomas saknar henne inte eftersom...

Jag läser vidare med intresse.

Marie Cedereke

2024-01-12

Jag hade uppskattat boken mer om den varit i betydligt kortare format - som novell

Kerstin Kolm

2024-01-01

Om ensamhetens pris
-att veta det andra inte vet
-att minnas det andra inte minns

Och vad är tid?
Vi är alla ensamma innerst inne.
Intressanta teman men formen passar mig inte.

Lars B.

2023-12-28

Groundhog Day meets Olga Tokarczuk. Solvej Balle har ett torrt och lite vetenskapligt sätt att beskriva det Tara noterar den 18 november, om och om och om igen. Min tankar går till den polska Nobelpristagaren, och jag älskar det. Det är Groundhog-formen jag inte lyckas omfamna. Den känns för konstruerad och hypotetisk för mig och det som andra verkar se som hypnotiskt och fascinerande finner jag lätt tjatigt och tråkigt. Låter andra läsa tvåan först innan jag lägger tid på den.

2023-12-26

Helskotta så tråkigt!
Ett äkta sömnpiller och jag orkar inte lyssna klart.
Det händer ingenting och så fantastiskt välskriven tycker jag inte heller att den är.
Smaken är som baken, men mig tilltalar den inte alls!
Ett äkta bottennapp!

Henrik Johansson

2023-10-10

Välskrivet, surrealistiskt och spännande

Kristina Carlsson

2023-10-05

Jag vet inte om den här boken var jättebra eller inte? Vilket betyg är rättvist?
Det här är en bok man verkligen skulle vilja diskutera med andra läsare. Man lämnas med så många frågor och funderingar.
Ibland fick jag samma känsla i kroppen som när jag läste Haushofers roman Väggen.
En sak är säker, jag måste läsa fortsättningen!