Om en pojke

Hornby, Nick

| 2005

Jag tyckte boken var sådär. Saknar angelägenhet och jag hade inte så mycket beröringspunkter med den. Läste den för flera år sedan.

Tommy -

2018-07-04

En fin historia om ett barn som håller på att bli tonåring i en kaosartad tillvaro. Rekommenderas.

Marita Stadler

2016-04-30

Självklart jättebra om en yuppie och hans förhållande till en ung pojke. Om att ta ansvar och att växa upp, på ett mycket humoristiskt och underhållande sätt.

Johannah Persson

2015-04-13

Nja helt ok

Lars Wekell

2014-12-24

Trevlig

Johan Unga

2014-10-18

Som så ofta är boken betydligt bättre än filmen.

Denna gillade jag inget vidare

Artur Foxander

2014-06-12

Det här är en bok om att ljuga. Det ljugs från början till slut och för att dölja lögnerna hittar man på nya. Det blir lite av en förväxlingskommedi, men det är snarare sorgligt än roligt. Trots de djupt osympatiska karaktärerna har boken en hel del poäng som kommer fram om man ger lögnerna en chans.

Monika Jacobsson

2014-04-25

Läs boken och undvik filmen

Louise Ö

2013-07-03

En stark läsupplevelse för mig. Bra skildring av en deprimerad mamma. Jag minns att jag grät vid något tillfälle.

Nicklas Björk

2013-06-10

Trevlig och småmysig historia. Ett bra tidsfördriv.

Björn Math

2012-11-19

Boken om listor var bättre. Dock ett trivsamt tidsfördriv.

Erik Eriksson

2012-10-20

Småtrevlig bok som blivi film. En bra semesterbok som man kommer ihåg episoder ifrån!

Linda Dahlhöjd

2012-10-09

Gillar nästan alltid Nick Hornby. Humorn är väldigt "rakt på" utan att vara plump.

Emma Edenborg

2012-07-15

Det är en bok som berör med mycket hjärta.

Catrin ....

2012-04-02

En stor besvikelse.

Klas Forsman

2012-03-13

Tyckte nog en 3a när jag läste den men upptäcker att jag fortfarande reflekterar och minns olika situationer ur boken. Med andra ord den växer även efter att man läst den.

David Schwieler

2011-12-07

Kan skriva om den. ....

Ida

2011-11-10

Jag skratta högt många gånger när jag läste denna bok. Bättre än filmen.

Maria Klamas

2011-08-01

Jag gillar ALLTID Nick Hornby och denna bok är inget undantag... Dock är jag starkt färgad av filmen när jag läser boken och har svårt att få egna bilder av skeendet... men oavsett det så är det ju en fin berättelse om vänskap men oxå om svårigheten att vara barn, förälder, ja människa...

Marianne Strandberg

2011-04-17

Rolig!

Mysig och rolig, samtidigt som den är lite allvarlig.

Detta är en lättlöst bok, som speglar vår tids tillstånd bland människorna. Fast den har ett lyckligt slut och går på sä sätt emot tidsandan. Så det kanske är en önskefantasi att en liten pojke kan uppfostra en hopplös ungkarl?

2009-12-10

Betyget avser filmen.

2009-12-10

Betyget avser boken.

Robert Krook

2009-11-08

En härlig bok som lämnar en god känsla. Jag följde pojkens liv med spänning.

Hanne Jensen

2009-10-25

Boken är iaf bättre än filmen!

Maria Sohlman

2009-10-12

Den bästa av Hornbys böcker, tycker jag. Filmen blev också lyckad...

Niklas Olsson

2009-09-24

Inte helt i klass med Nick Hornbys andra..

Lotta Norén

2009-09-09

Läste boken på svenska (Om en pojke), men den fanns inte med på listan.

Malin Johansson

2009-08-16

Underhållande bok (dock på svenska), som vanligt var boken bättre än filmen och jag skrattade gott vid ett par tillfällen.

Sofia Åkerberg

2009-07-04

Klart att själva upplösningen är ganska uppenbar -- att alla karaktärer kommer att nå någon slags förnöjsamhet/tillfredsställelse med sina liv och eftersom det inledningsvis också är så extremt uppenbart exakt vad som inte funkar med deras liv från börjar blir inte heller de nya livens innehåll särskilt överraskande. Men en hyfsad feelgood-känsla och inte minst beskrivningen av Fionas depression och konskvenserna av den känns lite annorlunda. Även om den kanske löser sig lite väl enkelt.

Maria Blomkvist

2009-07-01

Jag läste "Om en pojke" första gången när jag var någonstans i karaktären Marcus ålder. För mig var det alldeles för tidigt. När jag nu har läst den omkring 7 år senare så måste jag säga att jag tycker den är underbar. Marcus och Will är ett par ganska udda karaktärer men de känns ändå verklighetstrogna. Att följa hur de båda växer och utvecklas under året de lär känna varandra genom Hornbys humoristiska och insiktsfulla språk gav i alla fall mig en hel del skratt.

Johanna Falkered

2009-07-01

Kändes mest larvig enligt mig, väldigt feelgood och förutsägbar.