Ole dole

Arlidge, M. J.

| 2015

Ett ungt förälskat par vaknar upp ur medvetslöshet, desorienterade och fångna i något som verkar vara en kakelklädd container. Det är mörkt och kallt, och det är omöjligt att ta sig ut. Deras fängelse tycks först vara helt tomt men när de famlar i mörkret finner de två saker: en revolver och en mobiltelefon. Det ringer i mobilen. En röst talar om att vapnet är laddat med en kula. Den som skjuter den andra kommer att bli fri och få leva. Därefter bryts samtalet. Det tar två veckor av hunger, skräck, smuts och kyla innan en av dem ger efter. Någon har satt den här typen av kidnappningar i system; fler par försvinner - arbetskollegor, mor och dotter, två prostituerade kvinnor. Alla ges samma förutsättningar och alla ställs inför samma...

Maria Jacobsson

2021-07-30

Spännande deckare med råa inslag, passar mig perfekt! Betyget dras ner av ett persongalleri som är lite svårt att hålla ordning på. Ibland benämns personerna med förnamn, ibland med efternamn och ibland med yrkestitel. Men detta är första boken i en serie så jag har stora förhoppningar att det blir lättare i nästa bok.
Huvudpersonen Helen Grace är speciell och går sin egen väg. Hon backar inte för något och tar ibland onödiga risker.
I denna bok figurerar en seriemördare som fångar två offer tillsammans med en pistol och ställer ett ultimatum till dem: den som överlever blir fri. Sträckläsningsvarning!

lillemor lindqvist

2018-08-02

Bra!

Tarja Ahlgrén

2017-07-27

Det är inget fel på farten, plotten eller de spektakulära brotten i Arlidges deckare men allt övrigt är så enkelt och klichéartat att det gränsar till det enfaldiga. Men om man väljer att läsa böckerna som tv-manus utan miljöbeskrivningar och andra detaljer som senare ska fyllas i med hjälp av bilder, och dessutom med reklambreak mellan vart och vartannat kort kapitel, så fungerar det. Då blir det till och med ypperlig tidsfördriv att låta sig dras med i det snabba händelseförloppet.

2016-11-27

Lite för mycket spekulativt våld

A H

2016-11-25

Första boken om Helen Grace. Jag tyckte det var bra och kan rekommendera den.
Fortsätter med nästa bok i serien.

2016-06-23

Påminner om första "Saw"-filmen. Ligger väldigt nära en 5:a.

Jonna

2016-05-01

Gillade den inte. Förstår inte att boktipset trodde jag skulle ge den 5 stjärnor. Vissa partier gick ändå an att läsa och var okej men den var för rå och brutal. Mådde illa ibland.

Pernilla Nilsson

2016-04-09

Ganska intetsägande egentligen. Men okej, en trea.

Annica M

2016-03-30

Spännade, lättläst och nästan omöjlig att lägga ifrån sig!

2016-02-19

Spännande och snabbläst, svår att lägga ifrån sig. Jag gillar Helen och kastar mig glupskt över nästa bok i serien direkt.

2016-02-06

E H

2015-11-16

Det här är min typ av bok! Spänning, mord och blod. boken höll spänningen rakt igenom.
Önskar att det kommer mer böcker av denna författare på svenska.

Det är lustigt men ibland gör man sig en föreställning om vad boken kommer handla om innan man börjar läsa. Och min föreställning stämde inte alls in på denna bok, jag trodde nog det skulle handla mer om paret som vaknar upp i containern. Men hela tiden kommer det nya personer och början blir en aning trögläst med mycket tillbakabläddrande, smått rörigt med andra ord. Så det tog ungefär halva boken innan jag fick grepp om personerna. Men sedan hämtade den sig (eller så var det jag som vaknade) och blev faktiskt riktigt spännande, jag råder dock ingen som är känslig att läsa denna för den är gräsligt äcklig.

Författaren till den här boken, en debutroman av M.J. Arlidge, vet precis hur han ska hålla läsaren i sitt grepp. Från första sidan till den sista är man fast. Boken är indelad i korta kapitel vilket gör att det blir en lättläst och snabbläst bok.
Huvudkaraktären Helen Grace, är en person som man både tycker om och avskyr emellanåt. Hon är tuff och skyr inga medel för att komma dit hon vill.
Själva historien då, ja man kan inte låta bli att leva sig in i den och förfasas över offrens hemska öden. Ibland känns det som man själv är i sin värsta mardröm. Författaren är skicklig på att beskriva miljöer och hur offren mår, så att man riktigt känner sig illamående själv.
Jag gillar ju skräck och att bli skrämd så jag hade inget emot att läsa den här boken på kvällen. Är man mörkrädd ska man nog läsa den på dagen, för ibland blir det riktigt otäckt. Men som sagt jag gillar det skarpt. Så är du sugen på ett skräckäventyr så tycker jag absolut att du ska läsa Ole dole.

Betyg 5 av 5

2015-09-03

Betyg: 4,5 av 5.

Några ord som passar om den här boken: bra, spännande, lättläst, grym, våldsam, snabbläst, utstuderad, och engelsk.

Jag tyckte om huvudpersonerna i boken, och hoppas på att dom följande tre böckerna om Helen Grace, som finns utgivna i England, också översätts till svenska.

Tror att den här boken skulle kunna bli en mycket bra och spännande film.

Rekommenderas absolut till alla som gillar spännande engelska thrillers.