Offerrit

Tiderna är svåra. Industrin lägger ner och den lilla orten i skogen hotas av undergång. Svea, ortens kommunalråd, famlar efter halmstrån. Ett samarbete med bygdens förlorade son Oscar Vigelius, numera designer med världsrykte, ska gjuta nytt liv i näringslivet och mod i invånarna. Men Vigelius kommer inte ensam. I hans kölvatten följer ond bråd död, människor försvinner spårlöst och någonting illavarslande rör sig i det lilla samhället. Någonting alldeles under ytan. Kriminalkommissarie Owe Tycho kallas in, men det som börjar som en vanlig mordutredning förvandlas snart till en kaotisk kamp på liv och död. Owe står ansikte mot ansikte med nattsvarta krafter och i sin strävan att stoppa dem ställs han inför ett till synes omöjligt val. Offerrit är en berättelse om gott och ont, om människans bräcklighet, och frågan om vad i livet som är värt att ge upp allt för.

2022-01-31

Obehagligt, krypande och samtidigt uppfriskande. Ett bra språk och en berättelse att dras med i.

Marléne S

2017-04-27

Mycket bra bok som vore en fröjd att få se på film. Tyvärr drar det röriga slutet ner betyget.

Anna Jensen

2014-06-26

Så grymt bra! Som en perfekt skräckfilm :-) Hoppas verkligen att det blir film av den, med A Skarsgård som mr Fitzpatrick

2012-08-14

Nej, den här kommer jag inte att höra klart. Tråkig!

Cecilia Fredriksson

2012-07-28

Spännande, men föredrog hans novellsamling framför denna. Tror faktiskt även denna skulle ha passat bättre i novellformat!

Tove Skarstedt

2011-12-29

Det här var kul läsning! En helsvensk polismästaren och margarita :) Underhållande faktiskt, lite mycket ibland. Boken kanske hade mått bra av en liten nerkortning, författaren biter över för många stycken - Don Quixote bl. a. och en (onödig?) inramning från öknen, men helt ok ändå tycker jag.

Rasmusmatte .

2011-07-21

Riktigt bra. Nästan i klass med John Ajvide Lindqvist.

Ciccis bokblogg

2011-05-14

Jag kan börja med att säga att skräck egentligen är ingenting för mig. Förr läste jag en massa King, Koontz m.m. men har inte längre något intresse av att få rysningar efter ryggraden och drömma mardrömmar. Nä, skämt och sido. Jag läser hellre böcker som får mig att må bra. Men tillbaka till boken... Den är mörk och det handlar om ondskan som kommer till ett litet samhälle någonstans i Sverige. Vissa är beredda att offra vad som helst för att nå framgång utan att bry sig om konsekvenserna. Ondskan kan man inte se men man kan känna den och det gör man när man läser den här boken. Den har en del övernaturliga inslag, och det är ju så gott som tvunget i skräck, annars så blir det ju en "vanlig" hemsk kriminalroman eller verklighetsskildring. Något som intresserade mig mer är att få veta mer om det Johannes Källström skriver om i sitt förord och efterord, sitt liv i Afrika, men det är en annan historia. Vem vet, kanske vi får läsa om det också någon gång?

Kristina Simar

2011-03-03

Berättelsen börjar som en vanlig spännande kriminalroman, men övergår tyvärr till ett äventyr med många övernaturliga händelser, som inte är i mitt tycke. Boken är svår att få grepp om, riktigt spännande händelser varvas för mycket med det övernaturliga. Språkupplägget är heller inte det bästa. Det är hoppigt och känns inte genomarbetat. Men slutet var ändå en riktig nervkittlare. Tyvärr måste jag säga, för jag hade hoppats mycket mer av denna bok.

2011-01-19

Det här är Johannes Källströms andra bok. Han har tidigare gett ut en bok med sju stycken noveller i, men den har jag inte läst.

Jag tyckte den här boken var ganska så bra. Helt okej, men tyvärr inte mer än så. Och även fast jag är ganska så lättskrämd, så tyckte jag inte att den grep tag i mig, och boken gjorde mig inte speciellt rädd.

Men själva storyn var bra, och boken var lättläst. Så jag kan nog ändå rekommendera den.

Pia Stendahl

2011-01-02

Offerrit har ett bra tempo och det är ett bra driv i språket. Det märks att Johannes Källström har en berättelse som han verkligen vill dela med sig.

Karaktärer som vi får träffa i boken inte utvecklar sej något alls under berättelsens gång. Det är något som jag saknar och jag tror att det hade gjort boken lite mer intressant.

Jag är nog lite fel person att recensera en sådan här bok, en skräckis. Det är nämligen inte min grej alls, varken i bokform eller i filmformat. Men storyn är rätt spännande även om den är lite spretig. Karaktärerna känns intressanta och de känns trovärdiga vilket är viktigt i en bok som har så många övernaturliga inslag.

Kombinationen skräck och tankar kring etiska frågor känns väldigt spännande och ovanligt. Det är nog det som tilltalar mig mest i boken. Hur mycket är människan beredd att offra för att nå sina mål?

Något som tilltalar mig mycket, för en gångs skull, är faktiskt förordet till boken. Det känns så öppenhjärtligt och personligt. Det är som Johannes Källström bjuder in läsaren personligen till sin fantasivärld.

Trots att jag har en en del positivt om boken så blir inte betyget så högt. Helt enkelt för att jag har svårt för skräck.

www.bokbrus.se finns fler ljudboksrecensioner.
/Pia

Desirée Fredlund

2010-12-14

Johannes är väldigt bekväm och harmonisk med sina ord, det märks tydligt. Han för mig med säker hand genom handlingen och jag är helt tillfreds med det. Karaktärerna saktar till viss del djup, men de stör inte då de ändå kommer i skuggan av det stora onda. Storyn är bra - om än ej originell - och jag vänder blad fort för att få reda på hur detta ska utveckla sig. Scenen där Owe tvingas välja är stark, han är trots allt bara en människa.

För mig är Johannes helt i klass med flera av våra deckardrottningar.

Dock tror jag att Johannes har högre ambitioner än både Läckberg och Marklund, vilket är ytterst befriande. Han vill krypa in under våra skinn. Han vill få mig att känna hur ondskan sipprar upp ur den krackelerade stadens gator. Han vill få mig att se den svarta, dödliga maneten som sakta sjunker ner över invånarna. Där lyckas han inte. Jag hör hur Owe säger att staden är märklig och jag ser den svarta ormen slingra sig. Men jag känner tyvärr inte det. Jag vågar fortfarande gå ut med hunden innan jag går och lägger mig. Stephen King har skrivit isande berättelser sen han var liten pojk och till slut dammade han till med debutromanen "Carrie" och blev känd över en natt. Jag vet inte hur länge Johannes skrivit, men om han fortsätter att skriva på så kommer Sverige att få en egen skräck-kung.