Nybyggarna

Rebecka Öhrn

2022-05-01

Björn Öijer

2020-12-02

Denna underbara klassiker, mästerverket som avslutar Vilhelm Mobergs romantrilogi om våra första utvandrares slitsamma nybyggarliv i Nordamerika. Kristinas längtan efter en evig tillvaro i frid efter döden. Karl Oskars vägran att underkasta sig en orättvis Gud. Imponerad av Mobergs förmåga att göra såväl manfolk som kvinnor trovärdiga i deras innersta tankar och meningsutbyten. Att han skildrar de fördrivna siouxindianernas blodiga uppror med respekt och förståelse är också en styrka. Till och med svärmarna av likflugor över de dräpta landsmännen bidrar till den sorgesång som är bokens tema. Sången om vårt strävsamma och bräckliga liv på jorden.

2020-07-02

Ja livet var hårt för nybyggarna men ändå så mycket bättre än "hemma". Det är så fint berättat om de vardagliga vedermödorna och de lyckliga stunderna under andra halvan av 1800 talet.Man kan ju bara konstatera hur lite människan visste om omvärlden på den tiden och hur lång tid det tog för informationen att sprida sig i samhället. Det är en mästerlig serie som Moberg skrivit.

Mattias Sjögren

2019-09-27

Ulrica jonsson

2019-08-08

Helena Flemström

2018-04-23

Helt omöjligt att lägga ifrån sig

Anki Hedberg

2018-04-04

Annelie Saxby

2017-09-21

Jättebra

Nettan Holmér

2016-08-26

Har nu läst om hela serien, minst tjugo år sedan sist. Jag läser dem på ett helt annat sätt nu har har större behållning av dem.

Hela utvandrarsviten är otroligt bra och ger perspektiv och förståelse samtidigt som det känns som man lär sig en del. Mycket bra personskildringar.

Sara Frimodig

2015-01-28

Inte lika bra som de tre första delarna, men ändå väldigt bra! Intressant att läsa om inbördeskriget och indianupproret. Överlag en fantastisk bokserie!

Sara Frimodig

2015-01-12

Kanske lite långsammare än del ett och två, men fortfarande otroligt välskriven och intressant läsning.

Mylar .

2015-01-10

Denna sista del är en ovärdig avslutning på vad som borde stannat vid den ursprungliga tanken om en trilogi. Det här känns mest som en vandring mot ett eländigt slut.

Mylar .

2015-01-10

Denna del är betydligt segare då den bara skildrar livets gilla gång i det nya landet. Enda ljusglimten är berättelsen om guldgrävaräventyret, då spänningen åter sparkas igång och det blir lite intensitet i bladen. Det är dock en stor ljusglimt.

Helena R

2015-01-03

Sista delen i en tetralogi som har bjudit mig en stor läsupplevelse. Hur ska jag kunna toppa den? Jag gillar att skönlitterärt läsa om historia och intressant i denna bok var inbördeskriget och indianupproret. Givetvis även intressant att få se hur det går för familjen och hur banden till det förgångna krymper med generationsväxlingen, samtidigt som frågorna ställs om det var bättre förr.

Helena R

2014-12-25

Historien och kopplingen till verkligheten fångar mig. Hur långt en människa kan gå för att nå sina drömmar och skillnaderna i vad drömmen är och hur den uppnås. Modiga är de allihop!
Gillar kontrasten mellan Karl Oskar och Robert samt Kristinas, i sammanhanget, annorlunda röst.

Tony Lundén

2014-11-08

Det var kanske inte den bästa boken utav de fyra i serien men ändå ett värdigt avslut på Mobergs underbara Utandrar-epos! Ser fram emot att läsa dessa böcker igen om så där 30 år.

Kristina Norin

2014-09-19

Jag tycker som andra läsare att historien tappar en hel del fart i denna sista del. Nöjet att läsa om denna torparfamilj och deras vedermödor var som bortblåst.

Sanna Carlborg

2014-09-12

Jag tycker att det räcker att läsa Utvandrarna om jag ska vara ärlig. Den sista boken tillför inte så mycket, utan är mest sorglig. Varning för ett kasst förord i den nyaste pocketutgåvan!

Sanna Carlborg

2014-07-06

Det har blivit ett betygssteg neråt för varje del i serien hittills! Anledningen till detta är att tempot och engagemanget trappats ner motsvarande steg för varje bok. Det här var med andra ord en ganska långrandig läsupplevelse, som mått bra av kapade transportsträckor och mer fokus på utvecklade inre dilemman och monologer, vilket är bokens behållning.

Helena Almqvist

2012-12-05

En otrolig svensk historieskatt klassiker som har allt och kan stå sig i tiderna

Mats T

2011-10-30

Denna bok tyckte jag var bra.

Matilda Krig

2011-08-25

Hade fått en femma om man sluppit en del av de inre monologer t.ex Danjel höll...

Nu har jag läst halva boken och jag ger upp den.
Jag gillar den inte alls, så nu får vi se om jag gillar filmen eller inte. Jag kommer inte att läsa resten av denna serie.

Lars Andersson

2011-05-19

Enkel, mysig, intressant, humoristisk och spännande.

Ulrica Sandell

2011-04-06

Bäst!

Conny J

2011-04-03

Skulle man inte kunna få ge enstaka böcker en 6a i betyg. Det är inte rättvist att bara ge den en 5a. Men men, boklivet är inte rättvist...

Gunvi Lundqvist

2010-09-06

Har läst hela serien för länge sen. Lätt att ta till sig. Lätt att älska.

2010-01-16

Har läst boken inte lyssnat på ljudbok. Bra var den iaf!

Eyez Only

2009-09-23

Sååååå bra! Den här serien håller att läsas om och om och om igen trots att den har en del år på nacken. Moberg äger!

victoria westermark

2009-09-23

måste bara läsa om serien, om och om igen...

Konstigt att kommentera den här lysande romansviten i fel ordning. Men Nybyggarna visar hur man kan bryta ny mark om man bara vill och kämpar på.

2009-06-11

Det är länge sedan jag läste Wilhelm Mobergs böcker. DÅ tyckte jag iallafall att det var mycket, mycket bra.