Norrsken

Skybäck, Frida

| 2014

Romantiskt drama i svensk herrgårdsmiljö Norrsken är första delen i en ny serie med historiska kärleksromaner av den uppskattade författaren Frida Skybäck. Vi kommer att få följa systrarna i herrskapsfamiljen Stiernfors på Rosenlunds herrgård i Skåne. Likt en modern Jane Austen skildrar Frida Skybäck de tre systrarna och deras kärlekar, glädjeämnen och problem under 1800-talets mitt. Den äldsta systern Cecilia Stiernfors återvänder hem till Rosenlund efter en lång tids frånvaro. Var hon egentligen har varit och vad hon har gjort är höljt i dunkel, men hon är inte längre densamma. Djupt olycklig drar hon sig undan, skriver och drömmer om att bli författare. Mellansystern Elisabeth var tidigare hennes förtrogna men har nu allierat sig med den yngsta, utlevande och provokativa systern Amelie. Den enda ljuspunkten är lillebror Benjamin, som är ensam arvinge till gården. Föräldrarna...

Katarina Strid

2019-11-10

En okänd författare för mig när jag sprang på den här trilogin på bokmässan, men jag tyckte det lät lovande och köpte med mig alla tre i pocket.
Detta är den första delen där äldsta systern Cecilia står i fokus. Det är väl berättat och researchat. Man förstår ganska snart vad Cecilia varit med om och man lider verkligen med henne och hennes situation och maktlöshet.
Det blir intressant att följa henne vidare i nästa bok.

Emma Svensson

2019-05-10

Jättebra

Super duper bra 😊😊 GILLADE

villa-freja.se

2018-05-16

Efter Bokhandeln på Riverside Drive ville jag fortsätta läsa Skybäcks böcker varför jag valde Norrsken. Jag förstår varför Bokhandeln har fått så stor, positiv, uppmärksamhet, men jag skulle vilja säga att Norrsken är ännu bättre. Så bra att jag genast, när boken var utläst, kastade mig över uppföljaren vilket inte hör till vanligheterna. Oftast låter jag det gå i alla fall en bok emellan men den här gången gick det helt enkelt inte. Men så går jag också igång på välskrivna historiska romaner och den här har precis allt det jag tycker om. En bra dramaturgisk kurva som rymmer kärlek, hinder, hemligheter och spänning i ett mycket bra driv. Norrsken slutar med en sådan cliffhanger (vilket smart drag av Skybäck) och jag måste får reda på hur det går. För mig är det här feelgood och feelgood slutar alltid lyckligt. Eller?

Anna Forsén

2017-07-25

Måste bara inflika att jag känner en ganska påtaglig irritation över att så fort en författare har skrivit en roman om övreståndsfröknar och deras kärleksbekymmer under 1700- och 1800-talet jämförs den omedelbart med Jane Austens böcker. Jag anser att man missar den humor och ironi med vilken hon raljerar över sin tids konventioner och bara fokuserar på kärlekshistorierna. Det är hennes sätt att hantera språk och teckna karaktärer som gör hennes böcker unika, och för övrigt gillar jag överhuvudtaget inte när nya romaner jämförs med klassiska författares verk. Det skapar alldeles för höga förväntningar och jag insåg redan efter att ha provläst en sida i den här romanen i bokhandeln att de inte skulle infrias. Annars är jag väldigt förtjust i den här genren, och att kvinnorna synliggörs, men den kräver hantverksskicklighet och en viss originalitet från författaren för att det inte ska kännas för eländigt att läsa.

2017-01-07

När jag var yngre läste jag ofta historiska romaner och det med stor behållning. Förmodligen var jag lite mer romantiskt lagd på den tiden, för de där böckerna innehöll ju gärna ganska mycket romantik. Gärna i form av opassande/olycklig kärlek. Jag försöker, i alla fall litegrann, att hitta tillbaka till det där, därför blev jag väldigt glad när jag fick ett meddelande från Frida Skybäck på Instagram där hon undrade om jag ville läsa och skriva om Polarnatt. Eftersom jag helst vill (måste) läsa serier i ordning så fick jag även Norrsken. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2017/01/norrsken-av-frida-skyback.html

Lotta Lettenström

2016-09-18

Nja....ett stycke kvinnohistoria där kvinnan framställs som ett dumt och ovetande våp. Kan man verkligen vara så dum i huvudet är frågan som hela tiden poppar upp i mitt huvud. Jag får hela tiden en obehaglig känsla när jag läser boken. Nä...jag vill hellre läsa om starka o modiga kvinnor.

Xenia Oxenstierna

2016-01-06

Läs om vad jag tyckte om boken på www. kultursnack.wordpress.com

Jag har sett dessa böcker på flera bloggar men direkt tänkt, nej, det är nog inget för mig. Men nyfikenheten var väckt och eftersom den så smidigt fanns på Storytel, kunde jag lyssna på den i alla fall. Det tog inte många minuter förrän jag var fast, vad hade hänt med Cecilia innan, vad var det för hemlighet hon bar på. Detta är en historisk roman som var lättlyssnad och ett bra driv som gjorde att man ville lyssna vidare. Miljöerna var fint skildrade och olika detaljer var tidstypiska. Mirja som är uppläsare gör ett bra jobb även om det går lite väl fort ibland. Jag blev grymt snopen när boken var slut, jag vill ha mer och det är ett bra betyg på en bok. Tack och lov har jag fått Fridas nästa bok i serien Polarnatt.

Erika Lindblom

2015-01-14

En välskriven, lättläst och trevlig bok. Miljöerna är underbara och de historiska detaljerna fina. En stark trea! Ska bli spännande att läsa nästa del i serien.

Moa Lindgren

2014-09-28

Riktigt bra! Roligt med en svensk serie som sätter kvinnorna i fokus. Läsvärd, missa inte!

Anna Larsson

2014-09-26

Vilken härlig roman! Välskriven, spännande, sorglig och romantisk. Norrsken är en riktig bladvändare, missa den inte! Åh vad jag längtar efter nästa del i serien!

A H

2014-09-20

Ganska bra men rätt lätt att genomskåda. Kommer ändå gärna läsa en ev. fortsättning.
Det kan ju bara bli bättre :)

Kickie Boman

2014-08-17

Njae... sådär... Kanske inte riktigt min stil ändå.