Norrlands svårmod: Roman om ett försvinnande

Roman om ett försvinnande Det är nästan ljudlöst att kliva över myrmark i torrt väder. Varje steg sjunker ner en aning, varje andetag är lugnare. Genom öppningen mellan träden kommer älgpasset snart att synas ... Något hände i Ringarkläppen en septembermorgon för sexton år sedan - något som kom att förändra en familjs liv för evigt. Anna växer upp i en stökig men kärleksfull omgivning med mor, far och två äldre bröder. I samband med en älgjakt försvinner brodern Charlie spårlöst, vilket blir den utlösande faktorn för familjens sönderfall. Den sjuåriga Anna blir ensam kvar när marken rämnar. Hon är lillasystern som tvingas bli storasyster i en ny familj. Under uppväxten hanterar...

2019-05-10

Både mörk och vacker. Stundvis väldigt tung att läsa men vid fördjupning på något sätt ljusare och mer hoppfull. Ingenting är självklart och det tycker jag om. Relationerna är snåriga och såriga. Karaktärerna är intressanta, mänskliga och inte alltid särskilt sympatiska. En intressant läsupplevelse!

Fia Staffan

2017-02-07

Mycket spännande bok där olika tider varvas och historierna blir mer och mer sammanflätade. Välskriven, jag har svårt att lägga den ifrån mig. Läste den 2015 och den var en av de bästa böckerna jag läste det året även om temat och historien är mörk.de

Maria Olofsson

2015-08-02

Mycket bra bok. Fängslande skriven med tre olika tidsepoker varvat. Man kunde knappt sluta läsa! Mot slutet blev det dock lite rörigt tycker jag, då berättelsen var nutid, men det var tillbakablickar på det förgågna och det var svårt att hänga med vad som var då och nu. Men en bok att gilla, helt klart. Väldigt bra skriven!

Emma Fägerlind

2015-02-10

Stark fyra, för jag gillade allt med boken. Lagom spännande, lagom knäppa människor, lagom lång... Bra personporträtt. En bra bok, helt enkelt, men kanske inte fantastisk.

Katarina Nord

2014-10-23

Svag fyra. Eftersom jag går och tänker på boken efteråt så är det för mig ett tecken på att den satt spår i mig. Men jag upplever den dyster, och det borde jag ju räknat ut av titeln att den var!

Mathilda Flood

2014-10-03

Tyckte den var riktigt bra. Gillar när man hoppas fram och tillbaka i handlingen och man får hålla tungan rätt i munnen. Min förälskelse i norrland gör ju inte saken bättre..

Angela Alvarez

2014-05-31

Finstämd, nytänkande och väl värd tiden. Mot den sista tredjedelen börjar texten krumbukta lite väl och bli svår att följa från att ha varit lättillgänglig - men det har väl också sin stilistiska mening.

Maria Nordström

2013-10-22

Norrlands svårmod är en av de bästa böcker jag läst. Som det stått i många recensioner skriver Therése Söderlind lite som Kerstin Ekman. Boken påminner om "Händelser vid vatten". Jag tycker hon skriver bättre än Ekman till och med. När man tänker på att detta är en debut så undrar man vad som ska komma framöver från Söderlind. Nu vill jag läsa "Vägen mot Bålberget". Åter till "Norrlands svårmod". Boken handlar om en familj i Norrland. Äldste sonen försvinner och båda föräldrarna tar sina liv. Så färsvinner den andre sonen och kvar blir dottern sju år gammal. Hon växer upp i sin mosters familj med en lillasyster. Boken utspelar sig när tragedin inträffar, när dottern Anna är 13 år och är kär i en ledare i kyrkans ungdomsverksamhet och i nutid då Anna hunnit bli 23 år och bor i Stockholm med en kompis. Så får hon kontakt med sin bror... Det är så bra, så spännande och så levande. Jag vill bara sitta i en regnig skog med kaffetermosen och tänka på boken. Läs den.

Ullis N

2013-09-14

Ja, den var verkligen svårmodig...
Mycket välskriven och en bra balans mellan det sagda och osagda..

Ulla Englund

2013-08-02

En fantastiskt bra debutroman! Det är märkligt med familjerelationer och här är de så utmärkt skildrade i gråskalan.

Kenneth Olausson

2013-04-17

I olika återblickar följer vi en familjs sönderfall, hur hemligheter och det mellan människor outsagda skadar både barn och vuxna, men att det också kan finnas en förlösning.

2013-03-28

Det här var en besvärlig historia. Både berättelsen i sig och att skriva om den. Var i hela friden ska man börja med att skriva om en så här, faktiskt, deprimerande historia. Nu har jag aldrig varit i Norrland och jag känner inte heller så många norrlänningar att jag med bestämdhet kan säga att ja, så här är det/de. Men för mig känns det ändå som att detta bara hade kunnat utspela sig där. Tystlåtna, starka människor som klarar sig själva och har enormt stora hjärtan. Ja, mina fördomar späs på i alla fall. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2013/03/norrlands-svarmod-av-therese-soderlind.html

Ingrid Selnes

2013-03-15

Läste med iver och spänning en bra bit, men den blev lite platt och tråkig sista tredjedelen. Den nyanserade personskildringen dör liksom efter när den dramatiska höjdpunkten avslöjas och boken blir mer en vanlig thriller.

Kickie Boman

2012-10-15

En lyckad debutroman. Klart läsvärd!

Helena Nielsen

2012-08-18

Lite rörig, tappade fokus emellanåt.

Maria Lind

2012-05-11

Välskriven och spännande. Gillar hennes levande karaktärer.

Gunilla Jönsson

2011-11-14

Första halvan av boken var mycket bra, sen tappades tråden bort, och sista delen av boken var ett enda myller av tragik och svårmod.

Hillevi af Kleen

2011-09-15

Mycket bra och spännande debut av Therése Söderlind

Välskriven men himla seg att komma igenom

Mimmi S

2011-08-16

Något omständlig och lång, och Franz hade jag gärna varit utan, men dialogerna har en oerhörd skärpa och svårmod är en underdrift.

Madelaine Engström

2011-08-04

En av de bästa böcker jag någonsin läst!

Sophia Tingeling

2011-05-29

det börjar bra, dessvärre förlorar man intresset efter alla sidohistorier som inte leder nånstans. det är alldeles för långdraget och alldeles för många ovidkommande möten och personer. jag trodde först att här har jag hittat en riktigt bra bok, det slutade med att jag önskade att jag aldrig plockat upp den.

Gun Petersson

2011-05-16

Hade romanen stramats åt lite hade den kunnat bli riktigt stark. Personerna och miljöerna är fint inringade. Tyvärr är där för mycket ovidkommande för att hålla intresset riktigt levande.

Anitha Ronnersjö

2011-05-08

I Ringarkläppen i Norrland försvinner en ung man och ingenting blir längre sig likt för familjen på gården.
Första delen av Söderlings debutroman är spännande och engagerande, vi följer parallellt historien med Anna som 9-åring, 13-åring och som 23-åring. Allt beskrivs på ett spännande nästan otäckt vis och jag vill bara fortsätta att läsa. I den senare halvan tappar boken och historien fart. Trots detta är boken klart läsvärd och jag ser fram emot Söderlings nästa.

Anna Nyman

2011-04-13

Den första delen av boken, där vi får följa trasiga Anna i olika åldrar är stark. Sedan tycker jag att det tappar en del tyvärr.

Anna-Karin Marklund

2011-04-03

Det Norrländska svårmodet låg lite vl tungt över den här boken. Hade velat se lite mer ljusnande tillvaro för huvudpersonerna.

Elin Möllerstedt

2011-03-12

Jag gillar det här. Fantastiskt bra för att vara en debut och spänningen ligger på topp. Gillar personskildringarna men skulle vilja komma lite mer under ytan på en del karaktärer för att förstå dem bättre. Hur som helst; läs den!

Malin H

2011-02-19

"Fast om han var tvungen att välja, nog vore han obotlig dum om han valde att dö ensam för en traktor"

Gillade stämningen i boken, att den drevs framåt av att få kunskap om Charlies död samtidigt som det var så mycket mer.

Ewa Hammarstedt

2011-01-14

Skogar, jakt, svårmod, jämmer och svikna människor...

Scoff O

2011-01-04

En stark 3:a eller en svag 4:a, det var frågan, men eftersom jag känner mig generös fick boken det högre betyget :-) Bra driv, stämningsmättad och atmosfärisk, dock tyngs berättelsen ned av stundvis dålig redigering och ett par osannolika karaktärer (Franz hade jag gärna strukit).
Också lite otippat att se min egen byhåla dyka upp lite smått i handlingen: den är det inte många som känner till!

2010-11-22

Det här var en lite annorlunda roman. "Mörk och suggestiv spänningsroman" står det om boken, och det tycker jag stämmer bra. Ingredienser i boken är Norrland, vemod, svårmod, ensamhet, karghet, relationer, familjedrama, och spänning.

Jag tyckte om boken, men ändå kändes den en aning för lång och omständlig ibland. Men jag kan ändå helt klart rekommendera den.

Ing-Marie Haglund

2010-11-14

Mycket lovande debut och jag älskar myllrande berättelser! Att jag inte är helt obekant med högakustenområdet ger också en extra dimension.

2010-11-10

Fascinerande läsning. Något överdimensionerad berättelse.

Anita Lundgren

2010-10-26

Riktigt bra! Spännande hela vägen, både vad som skulle hända och vad som hade hänt.

Camilla Eriksson

2010-09-29

En mycket bra psykologisk spännings roman ,ett familjedrama som utspelas i Norrland. Rekommenderas.

Kristina Wiklundh

2010-07-27

Så gastkramande ensamma människor även när de var tillsammans.

Louise A

2010-07-21

Mycket välskrivet om ensamhet, och hur alla har något att dölja. Lysande debut!