Nomaden

Engman, Pascal

| 2024

Den tredje delen i deckarduon Engman och Selåkers serie ?Skymningsland?.Det är 1996 och rejvmusiken dånar på Docklands medan skinnskallarna hänger på helikopterplattan vid Gamla stan. En välkänd nynazist fritas från en fångtransport utanför Norrtälje. Polisen Tomas Wolf kallas till platsen från sin storebror Kristians begravning. Kvällstidningsjournalisten Vera Berg ser fritagningen som en chans att få komma tillbaka in i värmen på Aftonbladet. Hon har degraderats till webbreporter, och är beredd att ta stora risker för att ta sig tillbaka upp på löpsedlarna.Men när Vera hittar rymlingen ihjälskjuten i skogen blir det tydligt att det är något som inte stämmer med fritagningen. Vilka är inblandade och vad var motivet? Spåren leder mot ett okänt nätverk. Vilka är det som styr över det som händer?

Inte riktigt lika bra som tidigare men ändå läsvärd. Betyg 3,5.

Tredje delen i serien. Spännande, fartfylld men inte riktigt samma snits som de första två. Men stark trea och jag hoppas på en fortsättning!

Betyg: 4,5 av 5 - 📚 - Den här boken, Nomaden, är den tredje delen i bokserien Skymningsland, av författarna Pascal Engman & Johannes Selåker. Dom två tidigare böckerna heter Till minne av en mördare och Skammens väg. Jag har läst båda dom två böckerna, och jag tyckte väldigt mycket om dom båda två. Och den här tredje boken gjorde mig inte besviken, för jag tyckte mycket om den också, även om den kanske var snäppet sämre än dom två tidigare, som jag gav femmor i betyg. Jag gillar att den utspelar sig i mitten på nittiotalet, och att det är verkliga händelser invävda i den påhittade historien. Och jag kommer definitivt att följa bokserien vidare. Kan absolut rekommendera boken, men läs helst serien från början. (Kan även rekommendera övriga böcker som dom båda författarna har skrivit var för sig.) Jag lyssnade på boken, som var mycket bra inläst av Jonas Malmsjö.