När djävulen håller ljuset

Fossum, Karin

| 2000

En oroväckande och djävulskt spännande berättelse!     När djävulen håller ljuset ser ingen klart, och när han gör det för den 60-åriga Irma som lever ensam och isolerad blir hennes sinne förmörkat. Och när djävulen håller ljuset kan en ung man ramla nerför en källartrappa och så småningom dö där nere.     I en raffinerat uppbyggd roman med en ständigt ökande psykologisk spänning berättar Karin Fossum om Irma, om två unga män som driver omkring och begår småbrott och om en ung man som i fyllan och villan skjuter sin flickvän. Poliskommissarie Konrad Sejer får ett förbryllande fall att ta hand om som han så småningom löser på sitt lugna, kloka sätt, assisterad...

2019-02-06

Jag var nära på att först ge upp då jag upplevde den som extremt seg och ganska ointressant i början, men efter halva boken vänder den och blir väldigt händelserik och spännande. Den där psykologiska spänningen som jag tycker så mycket om. Karaktärerna känns trovärdiga och jag kan inte låta bli att känna sympati, även för de "dåliga" karaktärerna i boken, Irma, Andreas och Zipp. På slutet kunde jag inte annat än att sträckläsa för att få reda på hur alltsamman skulle sluta. Utav de Konrad Sejer-deckare jag läst av Karin Fossum så är det här absolut en av de allra bästa. Den bästa enligt mig efter Evas öga.
Slutbetyg, en stark 4:a! Kan varmt rekommenderas!

Ellinor Karlberg

2016-01-27

Lite seg i början men sen var jag bara tvungen att läsa ut för att se hur det går. Spännande

Maritha .

2013-07-21

Lite annorlunda uppbyggd än de flesta deckare, trevligt som omväxling. Gillar hennes språk i den här boken.

Fantastisk, annorlunda och briljant! Sträckläste på två sketna vardagar. Rekommenderas varmt!!!