Munken som sålde sin Ferrari : en berättelse om att uppfylla sina drömmar och förverkliga sig själv

Sharma, Robin

| 2007

En arrogant värsting till stjärnadvokat, Julian Mantle, bränner ljuset i båda ändar och får en hjärtinfarkt i rättssalen. Tre år senare dyker han upp igen, totalt förändrad. Från att ha varit femtiotre år och sett ut som sjuttio är han nu tre år äldre, men ser ut som trettiofem. Under sin frånvaro har han nämligen vistats i en liten bergsby i Himalaya tillsammans med "the Sagers of Sivana". Dessa visa män (och kvinnor) är ett gammalt folk som känner till hemligheten med ett upplyst, lyckligt, framgångsrikt liv. Under en lång natt berättar han om sitt nya liv och om nyckeln till upplysning för vännen och kollegan John.Munken som sålde sin Ferrari är en fängslande och underhållande skildring av en yttre och inre resa, där österländsk mystik möter det västerländska framgångstänkandet. Lättläst som en roman är denna bok som lovordas av bland andra Paolo Coelho (författare till Alkemisten):...

Peter Lindroth

2021-11-02

En bra bok som ger tillfälle för många tankar om livet. Denna borde man läst tidigare.

Angie J

2020-11-08

Fantastisk bok som bör läsas mer än en gång!

D

Douglas Adolfsson

2019-09-21

Mycket bra bok med budskap och mening som varenda människa besitter men som genom boken får uttryck.

Emilia Tallberg

2019-07-03

Barbara Kjellström

2019-04-30

En bok som fick mig att fundera på både det ena och det andra. Läsvärd!

Bokslukerskan 93

2019-01-18

Ramlade över boken av en slump när jag var inne i en djup depression. Hör och häpna. Boken fick mig att se livet från ett helt annat synsätt, och fick mig att vilja leva. Den är klok!

Linn Lundstedt

2018-06-28

Bra väg in i österländsk filosofi. Många konkreta bra tips på hur en kan ändra sitt tankesätt för att ta tillvara på livet.

Sonya Vlady

2017-12-15

SUPER bra

Jenny Olsson

2017-06-19

Pretantiös

Fru Bibliofil

2017-01-03

Jag borde tycka om denna boken. Tyvärr upplevde jag den som flummig, full av faktafel och ointressant. Det är sällan jag tvärsågar en bok, men denna kan jag inte göra något annat med.

Matilda S

2016-08-04

Gjorde mig lite illamüende... vet inte varför. Kanske för att jag für düligt samvete för de vanor jag har. Innehüllet va fint och jag tror pü budkskapet när jag tänker pü det. Men boken var inte särskilt medryckande... Den kändes flummig dessutom, inte övertygande uttryckt vilket är synd för jag gillar poängen ändü.

Helena Hallin

2016-07-17

Jag blev tipsad om den här boken för flera år sedan. Jag lånade den på biblioteket och läste väl det första kapitlet men kom aldrig vidare med den. Sedan har jag haft den i baktankarna, att jag skulle vilja läsa ut den.

Nu har jag haft min första semester någonsin denna sommaren och med storytel i mobilen blir bokläsning mycket mer lättillgängligt. Jag började lyssna när jag promenerade till gymmet och fann tankarna väldigt inspirerande.

Det var mycket som kändes klokt och vardagsnära. Självklara skulle väl många säga men jag tycker att det är värt att repetera detta för sig själv. Det är nog klokt att finna ett lugn och inte stressa fram i livet.

Jag tyckte boken var inspirerande och en bra form att presentera det som ett samtal. Jag tyckte om att varje kapitel sammanfattades i slutet. Jag upplevde att det fick mig att reflektera över de små sakerna.

Jag har bestämt mig att ta tag i de små sakerna, en av dessa är att läsa fler böcker! Jag rekommenderar den här boken. Man behöver kanske inte ta till sig allt, snarare plocka av delarna och reflektera över sig själv. Självinsikt är alltid bra enligt mig. Nästa bok blir dock av en annan genre!

Ethel Åslund

2015-11-11

Ja, råden är väl vettiga: planera, koncentrera dig på det viktiga, reflektera, njut av stunden...och det är aldrig fel att påminnas om detta; men att presentera det som nyheter, och uråldrig visdom från Indien....nej. Så förnumstigt skrivet att jag bara blir irriterad ("man behöver faktiskt inte två semesterhus I Karibien, så man måste inte jobba jämt". Typ). Inte särskilt underhållande. Min mp3-spelare sorterade lite konstigt; det gjorde inget att det inte kom I ordning; jag märkte det bara på första cd-n; rabbel av olika tankar och levnadsregler.

Anders Nilsson

2015-10-30

Min syrra "tvingade" mig att läsa denna. Enkla insikter men några praktiska metoder som jag faktiskt tänker pröva på mig själv.

Pernilla Nilsson

2015-09-27

Tänkvärd bok med fina insikter. Mindfullnes i romanstil.

Tomas Bergli

2015-09-15

På ett smart sätt får vi följa en berättelse om hur en stjärnadvokat som "lyckats" i sin karriär sadlar om för att lyckas i livet. En riktigt bra bok som jag varmt rekommenderar alla att läsa. Ta gärna pauser ibland då budskapet är väldigt tänkvärt och "tungt". Jag har läst denna bok flera gånger och det är nya saker som kommer upp varje gång jag läst den. :-)

Louise Boman

2014-11-12

Lättläst, tänkvärd

FranZone c”,)

2014-11-01

För mycket och "mystisk"...

Vesna Fransson

2014-10-31

Lite för "mystisk"...

Kim M. Kimselius

2014-08-16

Munken som sålde sin Ferrari av Robin Sharma är en bok av samma mått som Paulo Coehlos bok Alkemisten, även om den inte ger riktigt samma närhetskänsla.

Boken får mig att känna mig lugn och tänka efter.

Berättelsen handlar om en stjärnadvokat som får en hjärtinfarkt under pågående rättegång. När han återhämtat sig från den säljer han alla sina ägodelar och ger sig ut på vandring. När vi möter honom flera år senare, ser han ut som en trettiofemåring och inte som en åttiofemåring, som han gjorde då han vid femtiofemårs ålder fick sin hjärtinfarkt.

Han berättar för sin gode vän och kollega om vad som har hänt honom och delar med sig av insikten om livets gåva.

Det är en tänkvärd bok som verkligen får mig att fundera, trots att jag lever i nuet och försöker njuta av det allra minsta i livet. Berättelsen för mig ännu närmare allt det. Om du lever i en stressad tillvaro kan jag varmt rekommendera den här boken till dig.

Kim M. Kimselius

2014-08-16

Boken får mig att känna mig lugn och tänka efter.

Niclas Dovander

2014-03-03

För "enkelt" språk genomsyrar hela boken. Känns lite som en uppsats av en högstadieelev mellan varven. Jag får nästan ha en skämskudde när jag läser då det ibland blir för mycket av det så uppenbart goda. Bra andemening dock men jag rekommenderar Alkemisten av Coelho istället för att få samma feeling, fast utan användning av skämskudden.

Anna Malmgren

2013-10-30

Man behöver sig en påminnelse ibland om hur man bör leva sitt liv. Denna bok kan var värd att läsa då. Många tänkvärda citat och en fin ton genom hela boken.

Gittan Bidemyr

2013-10-18

En bok som får en att tänka efter..

Louise Ö

2013-06-30

Lite av en "saga" och inte så trovärdig, men jag tycker ändå att det finns vissa saker i boken som är bra att ta till sig. Att man inte ska skjuta upp saker till morgondagen tex. En av de böckerna jag fortfarande tänker på ibland.

Lilja Sköld

2012-12-30

Det här är helt utan tvivel den bästa bok jag läst. Så många insikter jag fått om mig själv genom hela boken och betyget är klart en femma.

Per Dosenius

2012-02-29

Något banal. För tydligt skriven som en sedelärande historia

Skön bok som får vem som helst att fundera över sin egen livsstil.
Läs mina recensioner på www.ljudboksbloggen.se

christina gröhn

2011-08-29

har man läst flera böcker i dena gengre så blir man hopplöst uttråkad. Råden i den är mycket bra men utspottade på löpande band så är du inte stressad redan så blir du eftersom visdomen i den är att saker får ta tid/tar tid men boken är skriven i 390km i timmen så nån Ferrari har han inte sålt..... resultatet blir att man stänger av och bara läser ut boken (det är inga nyheter i den men de tål att upprepas och tillämpas för de flesta)

Karl Sandberg

2011-07-01

Alla böcker av den här typen innehåller tankar, ordspråk och liknelser som i sig är kloka och värda att reflektera över. Känner dock att under läsandet av boken att det är en slags quick-fix som levereras, även om motsatsen till detta är en del av bokens budskap. Känner också en instinktiv misstänksamhet efter att snabbt tittat in på författarens hemsida. Dessa "framgångsmänniskor" känns aldrig äkta. Någon har förpackat gammal livsvisdom i ny förpackning och säljer den hyllvis - därav mitt betyg.

Ciccis bokblogg

2011-03-10

Den här boken har några år på nacken och jag har länge velat läsa den. Fast jag hade inte undgått att läsa OM den. Men nu när jag började läsa den så blev jag först lite besviken, då jag trodde att det var en verklig historia men det visade sig att det inte var. Jag antar att författaren självklart har skrivit utifrån egna erfarenheter osv. men det är ingen självbiografi som jag först trodde att det var utan det är en berättelse där två män sitter och samtalar om livet. Den ene av männen har varit borta i tre år och kommer tillbaka full av nya insikter. Det är en härlig och inspirerande berättelse och jag rekommenderar den varmt till alla. Den är väldigt lättläst och underhållande.

S S

2011-02-19

den är inte totalt värdelös men på gränsen, däför får den en tvåa..

2010-07-31

Så här känner jag inför den här: ??????????

Catarina Gaunitz

2010-06-03

Varför läsa denna bok när det finns så mycket bättre?

Bim Sköld

2010-05-19

klart läsvärd, lite amerikaniserad i sin framtoning. Finns en del att begrunda i vår "moderna livsföring", det är av betydelse att träna tanken också. Meningen med livet är att skapa mening och det ger den tips om.

My Engvall

2010-03-03

Litterärt är detta en av de absolut sämsta böcker jag har läst. Men klarar man av att se förbi den slabbiga storyn och eländiga berättartekniken är innehållet så viktigt att boken ändå kan få en 4.

Tomas Lindh

2010-01-11

Skulle givit en femma men den ibland löjliga dialogen släcker den femte stjärnan.

Jan-Eirik Johansen

2009-09-24

Mycket klokhet samlade i en bok. En bok som utmanar.

Skrotmagnet

2009-09-16

Alla råkar ut för arbetsplatsolyckor någon gång. Byggare får ställningar i huvudet. Kockar bränner sig. Jag råkar ut för överskattade bästsäljare.

Robin Sharma ligger bakom bästsäljaren ”Munken som sålde sin Ferrari”, som i korta ordalag är en livsfilosofisk bok om vägen till lycka™ och vars huvudbudskap är att materiell framgång inte är det viktigaste i livet (och så ignorerar vi allihop det faktum att Robin Sharma själv tjänat ihop tillräckligt för att kunna köpa ett helt Ferraristall med Michael Schumacher som privatchaufför, okej?).

Jag ska dra handlingen i ett nötskal:

Den fetrika advokaten Julian Mantle säckar ihop i en hjärtinfarkt mitt under pågående rättegång. Scenariot beskrivs av hans protegé, en yngre advokat på samma firma. Efter sjukhusvistelsen säger Julian Mantle upp sig från jobbet och drar till Indien för att hitta sig själv. När advokatfirman återhämtat sig från chocken axlar protegén ansvaret efter Julian Mantle.

En dag knackar det på protegéns (numera advokatens) kontorsdörr. In stegar Gissa Vem i en föryngrad, hälsosammare upplaga. Naturligtvis blir advokaten alldeles till sig i trasorna och börjar prata med sin gamla mentor om vad som har hänt. Det visar sig att Mantle under en vandring i Himalaya råkade på ett hemligt folkslag som bjöd in honom till sitt Shangri-La-liknande ställe, dekorerat med fler rosor än vad som rimligen kan finnas i Måns Zelmerlöws loge. På det här bokstavligen rosiga stället träffade han en vis gammal yogi som också blev hans vän och lärare i Konsten Att Bli Lycklig™.

Julian Mantle och hans gamla protegé ägnar en hel natt åt att diskutera livsfilosofiska frågor om vad som verkligen betyder något i livet och hur man uppnår denna lycka™.

Så vilka är dessa livshemligheter, dessa dyrbara droppar av essentiell visdom som tydligen ska pressas ur och destilleras ur allt annat kringsnack? Jag ska vara lika generös som Mantle och dela med mig av dem:

1. Om du sätter upp små mål, och når dem...så blir du LYCKLIG!™
2. Tänk vackra tankar så blir du glad. Den som inte kan tänka vackra tankar har bara inte lärt sig disciplinera dem.
3. Fysisk hälsa handlar också om disciplin. Du klarar av mer än du tror.
4. Ta dig tid att stirra ner i en ros varje dag medan du mediterar. Denna ädla konst kallas på svenska Rosens Hjärta. Fem minuter om dagen räcker.

...och rosen kommer att förändra ditt liv och kan enkelt förvaras under sängen (min anm.).
Inget ont om harmlösa tips som de här. Men vari ligger det nydanande i dem?

Inte nog med att boken är ett mischmasch av gammal skåpmat (som redan idisslats i flera andra visdomsböcker), Sharma har också fräckheten att rip-offa Oscar Wilde och Isaac Newton utan referenser. Således kan man läsa Oscar Wildes saga om den själviske jätten i boken, med undantaget att jätten ifråga bor i Indien och den som berättar historien är den allvetande yogin.

Ni får ursäkta, men jag tål det bara inte när folk säljer sånt som andra filosofer redan donerat till världen.

Precis som Kiyosaki (se Rich Woman) kör Sharma med den amerikanska reklamfilmmanus-dialogen:

-Menar du att om jag bara gör X fem minuter om dagen så kommer jag att bli mer avslappnad?
-Ja, och till på köpet får du Y.
-Åååh, det visste jag faktiskt inte! Fantastiskt! Du är fantastisk!

Okej, det står inte exakt så. Men stilen är sådär. Till slut börjar man undra om Mantle och advokaten inte borde ägna sig åt att sälja träningsapparater på TV-shop istället.

Boken blev en formidabel succé med sin säljande titel, sina löften om relativt enkla strategier till livslycka™ (men som visar sig vara söndertuggade klyschor) och sitt befriande budskap om att man inte MÅSTE vara framgångsrik materiellt för att bli lycklig™. Krydda med lite österländsk mystisk visdom så har du en bästsäljare.

Eftersom det nästan är en naturlag att succéer får uppföljare så har Sharma malt fram en radda spinoffs i form av: Life Lessons from the Monk who sold his Ferrari, Leadership Wisdom from the Monk who sold his Ferrari, Family Wisdom from the Monk who sold his Ferrari och Discover your Destiny With the Monk who sold his Ferrari..

Jag undrar vem munken sålde sin Ferrari till?

Kristina B

2009-07-15

Helt underbar livsvisdom! Jag bara älskar den här boken! Handfast, utan att bli för flummig.