Mr Mercedes

King, Stephen

| 2015

Det är tidig morgon i en amerikansk stad som har drabbats hårt av den senaste finanskrisen. Kön med frusna arbetslösa män och kvinnor ringlar lång utanför hallarna där en jobbmässa snart ska öppna. Men innan portarna hinner slås upp dyker lyktorna på en bil upp i dimman. En ensam förare plöjer rakt genom människohopen i en stulen Mercedes. Åtta människor dör, femton skadas. Månader senare kan den nypensionerade och deprimerade kriminalaren Bill Hodges fortfarande inte släppa fallet med ?Mr Mercedes?, mördaren som lyckades fly. Så får han ett brev från någon som påstår sig vara gärningsmannen. Hodges inser att Mr Mercedes kan slå till igen. Tillsammans med två oväntade medhjälpare ger han sig in i en farlig katt-och-råtta-lek i kamp mot klockan. Ska han lyckas förhindra en ny katastrof? Mr Mercedes är Stephen Kings första renodlade thriller och en hyllning till den hårdkokta noir-genren.

Therese

2018-12-02

King gör en som vanligt inte besviken. Spännande och genomtänkt roman. Likt merparten av Kings böcker ägnas stora delar av boken åt att bygga upp historien, men denna fängslar rakt igenom. Ser fram emot att ge mig på nästa bok i denna trilogi.

Marianne Skoglund

2018-07-05

Även om genren är ny har veteranförfattaren King exakt koll på hur man bygger en spännande intrig med intressanta och udda karaktärer. Kul att han alluderar på sina egna verk emellanåt! Känner ett svårt sug att omedelbart läsa de två följande delarna i serien.

Jonna

2017-09-23

Den bästa Stephen King bok jag har läst! Tyckte den var spännande från första sidan till sista.

Har nog aldrig läst någon bok av Stephen King och inte den här heller, för jag lyssnade på den som ljudbok. Storyn är helt okej, tecknandet av personer och miljöer är skickligt men tyvärr har jag svårt för den här amerikanskt babblande stilen att skriva - jag orkar liksom inte med alla utvikningar. Flera av Kings klassiker står i min bokhylla, men varje gång jag tittar på dessa tegelstenar blir jag trött och väljer att läsa någon annan bok istället.

Nicklas Björk

2017-05-09

Spänning utlovas i Kings första renodlade thriller! Även om jag inte har sträckläst boken, så är jag alltid fast när jag återkommer till den efter en tids uppehåll från läsning. Jag kan tycka att King överdriver med sin mördare, men då är jag petig. Detta är en spännande thriller som är värd att läsas, oavsett om du gillar King eller inte.

Niclas Strömberg

2017-03-15

sträckläste denna!

2017-02-21

Den började så bra men är alldeles för lång. Tyvärr orkade jag inte lyssna färdigt.

elinore järlehag

2016-10-22

Sjukt bra bok! En riktig bladvändare där händelserna kommer efter varandra. Det blir aldrig tråkigt!
Och detaljerna och egenskaperna hos personerna..helt magiskt! King gör det igen!

Maria B Hansson

2016-06-29

King skriver inte bara om övernaturliga saker. Här handlar det om en pensionerad polis och en massmördare. Konceptet känns igen, men inte många lyckas göra det så spännade ända in i kaklet. Jag rekommenderar den varmt.

Nils Johansson

2016-05-23

Som alltid skriver Stephen King fläckfritt, flytande och fängslande. Alla karaktärer känns verkliga. Men det känns som om han håller igen på det riktigt hemska som annars utmärker honom. Det gör boken lite långtråkig.

Marc Moore

2016-02-29

Lite torftiga karaktärer, karaktärerna som vanligtvis är hans starkaste sida.
Han får datorer att verka vara avlägsen sci-fi och svart hud att verka vara något exotiskt som måste poängteras.
Allt känns rätt mossigt och tunt, verkligen inte en av hans bättre historier

Magdalena Hanell

2015-12-29

Inte en skräckberättelse utan en riktigt spännande deckarhistoria med sympatiska huvudpersoner. Positivt överraskad!

Marita Ryen

2015-09-07

Betyg 3+. Bra, men inte bland hans bästa.

Kim M. Kimselius

2015-09-02

Stephen King har gjort det igen, fångat mig så totalt att jag har låtit mig uppslukas helt av boken. Eftersom jag inte läser baksidestexten tänkte jag att det här var ännu en bok om en bil som blir levande och kör ihjäl människor. Men den här boken har inte ett uns av övernaturlighet i sig, det är en thriller. Och en mäktig sådan.

Berättelsen håller mig i ett järnhårt grepp hela tiden.

Stephen King har förmågan att skildra människorna så att man även känner sympati för den grymmaste, otäckaste personen i berättelsen. Alla har något gott inom sig, även en mördare. Här får man känna den lilla människan och bli en del av varje person i berättelsen. Jag gråter när det som inte får hända ändå händer.

Det är med saknad jag lägger ifrån mig boken för att gå ut på nätet och se när nästa bok av Stephen King kommer.

Berättelsen börjar en tidig morgon. En ringlande kö av arbetssökande män och kvinnor står utanför hallarna där en jobbmässa strax ska öppna. Då dyker en Mercedes upp och plöjer medvetet rakt in i kön för att döda. Bilen är stulen och det finns inga som helst spår efter förövaren.

Den pensionerade kriminalaren Bill Hodges fick lämna det olösta fallet när han gick i pension. Han tillbringar dagarna framför tv:n och funderar på meningen med livet. Men så en dag får han ett brev från Mr Mercedes, en man som påstår att det är han som mördade alla de arbetslösa. Bill Hodges inser att mannen tänker slå till igen och det är bara han som kan förhindra ännu en katastrof. Klockan tickar och döden kommer allt närmare.

Jisses vilken spännande bok! Läs den!

Kim M. Kimselius

2015-09-02

Berättelsen håller mig i ett järnhårt grepp hela tiden.

Jisses vilken spännande bok! Läs den!

2015-08-01

Stephen King goes deckare. Kan det vara något? För mig spelar det ingen roll vad han skriver, jag vill (måste) läsa det. Har man följt en karriär sedan 80-talet så fortsätter man. Och hur dåligt skulle det kunna vara? Jag menar, det är ju King vi snackar om. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2015/08/mr-mercedes-av-stephen-king.html

Björn Torstensson

2015-06-30

En bok fylld av klichéer...

Denna bok var bra tycker jag

Jan Banan

2015-06-26

Stark 3:a, men lite för folkkär och publikfriande för att jag ska gå igång fullt ut. Dock kul att King provar i en för honom tidigare ogjord genre. Jag kommer att läsa uppföljaren när den väl dyker upp.

2015-06-05

Min absoluta favoritförfattare, sedan fyrtio år tillbaka, gör mig aldrig besviken, oavsett vilken genre han skriver i, och vad böckerna handlar om.

Den här boken, ?Mr Mercedes? klassas som Stephen Kings första renodlade thriller. Och det är en bok som är helt utan skräck och övernaturliga inslag. Utan boken kan väl kallas en thriller, en kriminalroman, eller en roman.

Boken är tydligen den första fristående boken i en planerad trilogi, och det gör mig glad, för då vet jag att jag kommer att få läsa två liknande böcker.

Som alltid när det gäller Stephen Kings böcker, så tycker jag att även om själva storyn alltid är jättebra, så är det ändå inte den största behållningen av böckerna. Utan det är hans språk, och hans sätt att skriva. Och framförallt hans månande om ?den lilla människan? och hans samhällskritik. Med den ?lilla människan? menar jag då till exempel, barn, kvinnor, handikappade, förståndshandikappade, färgade, svarta, invandrare, äldre, arbetslösa, eller andra människor eller grupper som kanske har svårt att hävda sin rätt. Och med samhällskritik så menar jag att han ofta tar upp problem i samhället i sina böcker, som till exempel, arbetslöshet, rasism, och liknande.

Även om det inte är skräck och övernaturligt i den här boken, så är den ändå mycket otäck, eftersom den handlar om en psykopatisk massmördare. Boken är oerhört spännande, och inte alls förutsägbar på något sätt. Det blev vändningar i boken som jag inte alls hade räknat med.

Fyrahundratrettio sidor innehåller boken, och det är ju faktiskt en relativt tunn och kort bok, med Stephen Kings mått mätt. Jag försökte att läsa långsamt, för jag vill att boken skulle räcka länge, men den tog tyvärr slut alldeles för fort.

Och såklart så rekommenderar jag absolut boken. Till alla. Till hängivna Stephen King-fans förstås. Men även till er som kanske inte gillar hans övernaturliga böcker, för den här tror jag ni kommer att tycka om. Och till er som aldrig har läst något av honom, kanske kan börja med den här. Deckarfantaster tror jag också kan gilla den. Ja, jag tror att alla kan tycka om boken. Själv så längtar jag redan efter nästa bok från ?Kungen?!

Ola Janåker

2015-03-05

Hyllning till psycho-genren. Uppföljare till sommaren följt av tv-serie...

Sigfrid Lindhe

2014-09-28

Inte alls på samma nivå som 11/22/63, Dr Sleep och Under the Dome. Det här kändes som en lång serie av återvinningar.