Mörkt motiv

Penny, Louise

| 2012

Spänning med hög mysfaktor När Jane Neal hittas död i skogen, skjuten med en pil rakt genom hjärtat, blåser det en kall höstvind genom den lilla byn Three Pines. Vem har dödat den omtyckta gamla kvinnan, och varför? Och finns det en anledning till att Jane dödades under förberedelserna till den årliga konstutställningen? Den rutinerade kommissarie Armand Gamache får uppdraget att lösa fallet i den idylliska byn på landsbygden utanför Montreal. Lokalbefolkningen är fullständigt övertygad om att det hela är en tragisk olycka, men snart är kommissarie Gamache och hans team lika säkra på att Jane Neal inte alls dog på grund av en oförsiktig bågskytt, utan för att någon ville röja henne ur vägen. Mörkt motiv är den...

Charlotta CG

2023-01-29

Början av boken tyckte jag var rätt seg och jag hade svårt för att fastna för miljöbeskrivningarna och tänkte på boken som en tvåa. Andra halvan tog det sig och jag började förstå varför så många gillar henne men fortfarande hittade jag ingen person jag fastnade för och ville veta mer om. Gamache själv kommer närmast och det var skönt med en kommissarie med normalt familjeliv. Det är välskrivet och trovärdigt men här och där lite förutsägbart och den socialt inkompetenta polisen vid sidan retade mig bara. Jag läste på engelska och det var kul för mig som pratar brittisk engelska att upptäcka kanadensiska uttryck och så var det kul att få samma känsla som i Belgien för det komplexa i ett land byggt på flera kulturer och språk. Just kommentarer här och där om vad som hörde till fransk- respektive engelskspråkig kultur var nog den största behållningen för mig och jag förstår inte alls lommentarerna här på sajten om att den känns engelsk men då har man nog läst den på svenska.
Själva fallet knöts ihop väl utan borttappade trådar.

2021-06-23

Känns lite engelskt över denna kanadensiska deckare. Långsamt tempo men välskrivet. En riktig pusseldeckare och en klurig intrig. Bra person-, och miljöbeskrivningar gör att jag gärna kommer att läsa fler kommissarie Gamache deckare.

Jan Banan

2021-01-14

Långsam och seg spänningsroman. Tomas Bolmes inläsning och det sympatiska porträttet av Kommissarie Gamache är det som räddar från lägsta betyg.

Josefin

2020-01-15

En härlig mysdeckare!

Hemmo Lindström

2016-09-28

Fastnade direkt, läst alla fem som har hitils översatts.

2016-05-04

Lagom mysdeckare, helt OK. Men lite omständligt, pladdrigt på sina ställen. Känns engelsk landsbygd trots kanadensisk miljö.

Anna Johansson

2016-03-07

En feelgood deckare i långsamt tempo och boken utstrålar värme. För mig tog det ett tag att komma in i handlingen, men sen var man fast. Kommer fortsätta läsa Louise Pennys böcker för persongestaltningarna, språkets och den målande handlingens skull. Dock kommer det bli några andra böcker emellan.

2015-10-21

Bra bok! Bra persongalleri, bra miljöbeskrivning, jag känner mig hemma i Three Pines med dess invånare. Och jag gillar Gamache. Känns som en gammal, hederlig och kunnig deckare.

Lena L

2015-05-22

En ren njutning från första till sista sidan.

2015-04-15

Den här boken vann jag i en utlottning hos Annika för nästan tre år sedan. Otaliga är de gånger jag har läst om Armand Gamache och den lilla byn Three Pines och jag har verkligen velat läsa om dem själv, alla andra verkar ju gilla och nu har jag själv varit där. Äntligen. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2015/04/morkt-motiv-av-louise-penny.html

Katarina Nord

2014-08-27

Svag trea. Jag tyckte om boken men den var lite långsam och rörig, Som många tyckte andra att det var lite svårt att hålla isär personerna i början av boken. Dock var den trivsam med mycket fina beskrivningar.

Lotta Berlin

2014-03-17

Min första bok jag läst av Penny, blev helt tagen av hennes förmåga att beskriva omgivningar, karaktärer och hennes förmåga att hålla läsaren (mig) på sträckbänken ända till slutet.
Jag satt som på nålar till slut och ville bara forcera läsningen så att jag kunde få veta vem, varför och hur...
Inget blodigt och skräckfyllt alls, hur konstigt det än låter så måste jag säga en "mysig" deckare.

Merja A

2013-08-18

Måste erkänna att jag inte var så jätteförtjust i början. Men ju mer jag lärde känna byborna och Armand Gamache som skulle lösa mordgåtan, desto mer tyckte jag om boken.
Gav definitivt mersmak!

Eva Jacobson

2013-07-25

Börjar ok. Lite som Morden i Midsommerr. I mitten tappar den tempo. För mycket prat om allt och alla. Blir tråkig. Struntar i vem som är mördaren helt enkelt.

Åse Bandling

2013-07-11

Växer efter hand, den gav mersmak. Kommer att fortsätta läsa efterföljarna.

Gunilla Jönsson

2013-07-11

Tyckte mkt om den här boken. Ska absolut läsa fler i denna serie.

Kim M. Kimselius

2013-05-13

Mörkt motiv av Louise Penny är en av de mysigaste deckare jag har läst på mycket länge. Tycker väldigt mycket om Morden i Midsomer och det här är samma stil av berättande. Jag ser den engelska landsbygden framför mig när jag läser, och blir förvånad när jag inser att handlingen utspelar sig i Kanada! Läs hela recensionen här: http://www.boktipset.se/blogg/kimselius_bokblogg/2013/05/13/morkt-motiv-av-louise-penny-en-riktigt-bra-deckare-i-stil-med-morden-i-midsomer/

Kim M. Kimselius

2013-05-13

En av de mysigaste deckare jag har läst på mycket länge. Läs hela min recension här: http://www.boktipset.se/blogg/kimselius_bokblogg/2013/05/13/morkt-motiv-av-louise-penny-en-riktigt-bra-deckare-i-stil-med-morden-i-midsomer/

2013-03-23

Jag blev inte charmad av kommissarie Gamache. Trevlig miljö. Långsökt motiv.

Anna Mätlik

2013-01-28

Så charmig och mysig. Jag sträckläste och saknade den sen när den var slut. Ser fram emot att läsa nästa del och få återvända till det mysiga lilla samhället med sina originella människor och den charmiga kommissarien.

Pia Stendahl

2013-01-02

Louise Penny är för mig en ny men mycket angenäm bekantskap. Hennes berättelse om kriminalkommissarie Gamache och den lilla byn Three Pines är charmig med riktigt hög mysfaktor och dessutom spännande. En riktig feel-good deckare med andra ord.

Det är roligt att få läsa en deckare som utspelar sig på den kanadensiska landsbygden. Något som är helt nytt för mig. Louise Penny gör fantastiska miljöbeskrivningar av Three Pines. Det känns som jag är på plats, både i husen och i skogen.

Penny har befolkat den charmiga byn med många intressanta karaktärer.

www.bokbrus.se finns fler av mina ljudboksrecensioner.

Rasmusmatte .

2012-10-13

Spännande och klrta läsvärd

Jag är inne på en hel del bokbloggar och läser och såg någon som tyckte denna bok var bra.Eftersom jag har Storytel passade jag på att lyssna på den. Nej, någon Agatha Christie är det inte och ja visst är den mysig med sin lantmiljö á la Midsomer Murders. MEN första delen är så seg som sirap,,det händer ingenting, sedan ett mellanparti som är lite bättre och slutet var faktiskt riktigt bra. Jag fastnade inte heller för någon person, det var lite för många att hålla reda på. Kanske ger jag serien om kommissarie Armand Gamache en chans till men det är inget jag längtar efter.

Michaela Schuller

2012-06-30

Märklig bok, fick aldrig grepp om storyn riktigt och utredningen förstod jag inte alls. Behållningen var karaktärerna och miljön men det räcker ju inte.

Kickie Boman

2012-06-16

Blev besviken på denna. Inte alls min stil. Långsamt tempo, händer just ingenting. Ok förströelse, men inget mer. Inte speciellt spännande förrän mot slutet som det blev lite bättre.

Anne-Lie Månsson

2010-11-13

Den första boken i serien om Armand Gamache. Egentligen ska man läsa fler i en serie för att kunna ge ett rättvist betyg. Jag läste bok #4 först och gillade den skarpt. Hade jag läst den här först hade den fått ett högre betyg men vid en jämförelse så blir det en 3:a. Det är trevlig läsning med mycket god mat, vilket jag gillar, en god paus i polisarbetet och ger hög mysfaktor. Fler i serien ligger och väntar på läsning.

Merete Madsen

2010-10-21

Ger en känsla av att läsa en "Fem-bok" för vuxna, god mat i mängd, vackra landskap och goda människor men så drar mysteriet in.. välskriven, underhållande med en sympatisk problemlösare. Allt i en franskkanadensisk miljö.