Mörkrädd

Roman, Andreas

| 2008

David är mörkrädd. På ett sjukligt vis. Sedan barndomen har rädslan för skymning och natt plågat honom. Det tycks som om någon alltid står i ett mörkt hörn och bevakar honom, någon som kommer närmare när rädslan blir som värst. Till slut bestämmer sig David för att möta sin demon. Han går i terapi, och sista steget är enkelt: Han ska bo ensam i en stuga ute i skogen tills han är botad. Men när mörkret faller, så är det något där utanför. Något som drar allt närmare stugan. Som knackar i väggarna, som skymtar i fönstret. Något som kanske vill in Andreas Roman är född 1975 och bor i Göteborg. Vid sidan av sitt skrivande arbetar han som chefdesigner för tevespel. Mörkrädd är Andreas Romans andra bok på Natur & Kultur. Den första, Vigilante, kom inbunden 2006 och i pocket 2007. Solid Entertainment ska göra film på engelska av Mörkrädd. För mer info om författaren, besök www.andreasroman.com

Anders Isacson

2014-08-04

Jag läste boken och det kröp under skinnet på en.
Man åt sida vid sida av varje blad.

Amanda Harrysson

2014-02-22

Fantastisk! En sådan där bok som man går och tänker på långt efter att man har läst klart. Jag har fortfarande inte kommit underfund med slutet, vilket är lite av charmen med boken...

banal historia, enkelt skriven

2013-06-10

Spännande och gripande! Måste vara hemskt att vara så mörkrädd. Dock tråkade den ut mig mot slutet!

Maria Hjelm

2012-04-10

Jag var rädd innan jag började läsa boken och pulsen steg rejält under läsningen. Den är väldigt spännande och vissa saker lämnas öppna. Är det en twist i slutet eller inte? Det är ett tag sen jag läste den nu, men jag går fortfarande och tänker på den då och då. Absolut läsvärd!

Helt okey, men så jättespännande var den inte,,och slutet, vad hände...

Therese Simar

2011-12-01

Vilken bok...... Så satans spännande!

Tomas Karlsson

2011-11-27

I efterhand ganska svårt att bestämma ett betyg, Roman bygger upp en stämning som gör att det kliar innanför skinnet, som någon redan nämnt känns det som att Roman inte riktigt får till slutet, lite lösa trådar om davids tillstånd, och att blir lite tvär avslutning, men ändå en stark trea

2011-10-29

Det här tyckte jag var otäckt, riktigt suggestivt, och jag var faktiskt tvungen att lägga ifrån mig den lite tidigare än jag tänkt vid innan-jag-somnar läsningen. Bara för att vara säker på att våga blunda. Och jag är ändå inte speciellt lättskrämd. Längre. Jag älskar skräck, inte splatter-varianten, utan den som sätter sig i huvudet.

Jag känner igen mig så väl, när jag var liten, yngre. Visst fanns det onämnbara saker i garderoben? Och under sängen? Och i det där mörka hörnet? Till viss del kan jag också relatera till historien i Davids barndom, där han blev skrämd av sin kompisar(?). Mina sprang i och för sig inte efter och skrämde mig, utan lämnade mig ensam i mörkret sådär två kilometer hemifrån. Detta var på landet, utan någon som helst belysning längs vägen. Jag grät hela vägen hem. Nu satte det inte så djupa spår i mig som det gjorde hos David, jag är inte speciellt mörkrädd. Däremot gör det kanske att jag lättare förstår hans trauma.

Här fanns inte mer än en handfull människor, och en katt, med i handlingen och det gillar jag. Det blir inte bättre för att man har fler karaktärer med. De som är med, tycker jag att man får lära känna på ett bra sätt, även om jag tycker att Davids syster beter sig lite märkligt. Man kan nog tycka en del om Davids sätt att agera, men jag har ännu inte träffat någon som reagerar rationellt under en panikattack. Bland annat kan man ju undra varför man inte följer sina egna spår i snön tillbaka till stugan. Just den episoden var lite märklig.

Visst var den förutsägbar och visst gick det så som jag trodde, men för min del gjorde det absolut ingenting. Resan var lika otäck ändå och det var nästan att jag sträckläste den. Det säger egentligen inte så mycket, för det tog inte mer än 3,5 timme (effektiv tid) att läsa den.

Slutet kändes lite konstigt, mene fter vad jag har hört så är Andreas nästa bok, Någon i din säng, något slags fortsättning på Mörkrädd. Jag återkommer när jag läst den.

Boktipset estimerade betyg var 3.4, jag ger den 3.5.

david palmqvist

2011-09-16

Helt ok bok men jag tyckte inte särskilt mycket om de partier som skulle vara dramatiska och läskiga. Mycket kändes som upprepningar, det gick ner i tempo och blev ointressant.

Ulf Gustafsson

2011-08-08

Nja. Intressant. Bra språk. Skapar kalla kårar emellanåt, men lyfter aldrig riktigt

Andreas Norström

2011-06-08

Börjar rätt bra, men knyts inte ihop alls. Lite väl många saker lämnas hängande i luften, vilket är synd eftersom denna bok hade potential.

2011-01-05

En väldigt obehaglig berättelse, som fick mig att må lite illa efteråt. Den berörde starkt, var varvad med humor och kärlek och var riktigt läskig emellanåt.
Det störde mig lite att man inte direkt fick någon klarhet i vissa saker. Jag kan nog skriva Bilnycklarna? utan att spoila något.
Bra karaktärer, katten var min favorit. Haha.

Mylar .

2010-12-30

Lite torftigt språk men fullt godkänd historia. Det är inte många rader som blir läskiga, men en något hotfull stämning lyckas komma fram i alla fall.

Petra Hansson

2010-11-18

Mörkrädd blev jag. Växlingen mellan nu och dåtid var bra, då den lille pojken fanns med en hela tiden. Roman beskriver fenomenet mörkrädsla på ett trovärdigt sätt. Var inte helt förtjust i slutet. Vilket blev avgörande för betyget 3.

Mattias Renström

2010-09-22

Korthuggen och lättläst. Tog mig en dag att komma igenom, vilket jag aldrig tidigare kunnat säga om någon bok. Duger absolut som sommarläsning!

Karin Söder

2010-09-15

Annorlunda, spännande och väl läsvärd!

Skrotmagnet

2010-09-06

Utåt sett är David framgångsrik; han har bra jobb, bra lön och en fin bostadsrätt. Han lever som relativt välbärgad singel med sin katt Trasslet. Vad väldigt många i hans omgivning inte vet är att han sedan barndomen plågats av en sjuklig rädsla för mörker och skuggor. Varje natt måste han dricka sig till sömns eller köpa någon som kan sova över, om inte Trasslet håller honom sällskap.

Till slut inser han genom sin terapeut att han måste konfrontera det som skrämmer honom mest. Han måste klara av det sista stadiet i sin behandling, som går ut på att bo ensam i en stuga i en norrländsk skog tills han är botad. Med det allra nödvändigaste i bagaget -inklusive sin katt- beger han sig norrut för att bli kvitt sin rädsla för mörker.

Till en början går det bra. Det vill säga, tills det blir mörkt och det som plågat David gör sig påmint igen, både i form av knackningar, skuggor och annat som David måste konfrontera i mörkret..

---

Den är välskriven. Det är den verkligen. När jag läste den så flöt texten på som en melodi eller film i huvudet, utan stopp för språkliga konstigheter eller inkonsekventa händelser. Jag uppskattade också att vissa kapitel var "flashbacks", att de skildrade händelser från när David var liten. Det gav berättelsen lite fler dimensioner som gick att återknyta till själva ramberättelsen.

Trots detta så återstod ändå flera frågor när boken var utläst. Frågor som kunde bero på vissa hål i berättelsen och som läsaren förmodligen skulle fylla i själv med den egna fantasin. Om det är ett bra betyg eller inte blir nog en individsak. För min del blir den bra.

2010-07-31

Lite besviken. Trodde den skulle vara mer läskig!

Sara Bentfors

2010-07-14

Blev jättebesviken på den här. Den påstods vara "gastkramande" men är inte ens läskig.

Angelica Hvass

2010-06-22

Jag tycker att sättet han skriver på är lite simpelt...hade velat ha mer ut av den. Jag gillar storyn och hur han ändå förmedlar en känsla av skräck. jag jämför gärna med Ajvide lindqvist som är min favorit och då bleknar den här boken något. Men jag gillade tanken. hans bok när änglar dör är betydligt mycket bättre..jag blev besviken..

Helt OK bok, men hade gärna kunnat haft lite mer udd. Den hade lagom bra språk, lagom bra karaktärer, var lagom spännande etc. Men jag gillade verkligen berättarstilen, förhållandet mellan huvudpersonen och hans katt (!), och att slutet var öppet så att man fick tolka mycket själv. Jag tyckte att det fanns en hel del symboliska element, t.ex. nycklarna och det läskiga rummet i stugan. En stark 3:a!

Mats Olander

2010-05-24

Fattade inte riktigt vad han vill säga med boken, den gav mig ingenting.

Frank Berglund

2010-05-06

OBS! Varning för ev. spoiler!

Hade kanske tyckt den var lite småläskig om jag läst den på landstället vid havet som ruggiga vintrar liknar den David tvingar sig själv att bo i, och om boken varit lite kortare, och om det kanske varit så att en fick fylla i lite mer själv. Med det menar jag att Roman kanske inte behövt berätta om saker som föräldrarnas begravning, hur de dog, allt med katten... Och det där med skuggan tyckte jag bara var flummigt. Ännu värre var det med hela bilnyckelgrejen.

Caroline J

2010-04-29

tyckte inte om boken, blev riktigt besviken. läste den tillsammans med pojkvännen i sängen genom högläsning och det kan kanske ha förstört spänningen. men ack så synd att den inte höll mina förväntningar..

Madelene Helgesson

2010-04-28

Jag känner verkligen igen mig i huvudkaraktärerns rädsla - det är mörkret inom en som skrämmer mer än någonting annat. Tyvärr blir detta budskap lite otydligt på grund av allt "tuggande på mattan" (som jag vill kalla det) och som någon nämnde vore en förkortning på sin plats. Roman har med andra ord gjort bättre böcker.

Isabell Eklund

2010-04-13

spännande men kom liksom inte igång, fattade inte heller slutet-ville ha mer

Malin Bredenberg

2010-02-19

Väldigt mysko.... hade många frågar kvar när jag hade läst färdigt den.

Freddy K

2010-02-07

Lite halvslarvigt skriven och förstår inte alls varför folk tyckte den var läskig.

Kristina Simar

2009-12-11

Oerhört spännande och bra skriven.

Sarah Mattsson

2009-12-11

2 +

Samuel Karlsson

2009-12-03

Läst ut "Mörkrädd". En riktig nagelbitare med små medel. Gillade den men nu vill jag läsa något snällt och trevligt.

Marianne Skoglund

2009-06-11

Storyn hade vunnit på att kortas och komprimeras. Kunde blivit en hyfsad novell.