Mordet på Harriet Krohn

Fossum, Karin

| 2005

Livet har gått hårt fram med Charles "Charly" Olav Torp. Han är snart fyrtio, tunnhårig och lätt överviktig. Charly har blivit av med sitt arbete som bilförsäljare, hans fru har dött i leukemi och hans sjuttionåriga dotter vill inte veta av honom. Charly är spelmissbrukare och har spelat bort sitt liv och han är i desperat behov av pengar. Dessa pengar ska hjälpa honom att bli kvitt sin skuld och vinna tillbaka sin dotters förtroende. En mörk och regnig novemberkväll ger sig Charly iväg på sitt uppdrag. Gatorna är öde, inte ens en hundägare har vågat sig ut. Med kippande stövlar och klädd i en sliten grön parkas styr han stegen mot Harriet Krohns hem. Planen är närmast genial, den vackra blomsterbukett han har med sig är hans inträdesbiljett. Men det hela förlöper inte riktigt som Charly tänkt sig och han lämnar hastigt lägenheten med blod på händerna. Tanten blev ju desperat, tänker...

Elisabeth Svensson

2021-03-21

Varför läste jag t denna

2018-05-30

Välskriven, småspännande och engagerande. Kanske inte Karin Fossums bästa bok men absolut läsvärd!
Bra uppläsare dessutom!

2017-09-23

Realistiskt och trovärdigt. Fossum skriver alltid bra deckare. Den här har ett lite annorlunda perspektiv då vi från början får följa brottslingen och hans tankar. Konrad Seijer för en undanskym roll i denna bok. Klart läsvärd.

Detta är ingen vanlig Konrad Sejer deckare för den handlar mer om Charlo, när han begår mordet handlingen och tankarna. Vi får mest följa Charlo och hans dotter, han vill ställa allt till rätta, köpa en häst till dottern. Han får tillbaka kontakten med dottern, får jobb i stallet men hans lycka grumlas av vad han gjort. Boken är bra skriven men den är väldigt dyster, är man det minsta deprimerad är det nog inte denna bok man ska läsa. Jag tror att hade det handlat lite mer om Konrad Sejer och hans liv så hade det uppvägt det tunga i boken mer.

Sonja Paloheimo

2014-04-23

Min första bok av Karin Fossum. Idag har jag läst alla.

Maria Johnson

2012-03-10

Inte hennes bästa bok. Lite tjatig bitvis

Eva Svensson

2011-02-15

Har läst den och den var bra, men har glömt historien.

2010-08-25

Obehagligt bra!

Ellinor Karlberg

2010-02-11

Förstår inte alls varför en del älskar denna bok. Obehaglig.