Mordet på Hammarskjöld

Karlsson, Samuel

| 2011

En värld fångad i det kalla krigets värsta plågor. Ett land i blodigt kaos och en man på ett hemligt uppdrag, utsänd av ljusskygga krafter. Vem är vän och vem är fiende? Allt börjar med att en gammal man blir misshandlad hemma i sitt ensliga torp i skogarna utanför Hultsfred i Småland. Poliserna Louise Hård, Frank Nordgren och Sven-Olof Åkerman utreder fallet som visar sig ha förgreningar bakåt i tiden och utanför nationens gränser. Ingenting är vad det verkar vara. Utredningen leder dem in på en farlig väg där deras liv och framtid sätts på spel. De kommer en internationell komplott på spåren som leder till en av 1900-talets mest omtumlande händelser. Mordet på Dag Hammarskjöld.

2013-03-01

En lite annorlunda kriminalroman. Innehåller mycket detaljerat våld, så den är nog inget för känsliga. Men en klart intressant story är det i den. Jag tyckte att det var en bra debut av författaren, och ser fram emot hans nästa bok.

Kristina Simar

2012-06-13

En mycket mycket spännande debutdeckare. Kanske lite väl obehaglig för känsliga läsare eftersom den innehöll flera grymma och blodiga scener som var väl gestaltade. Det var till och med så jag mådde lite illa av dem ibland, så verkliga var de. Miljöer och karaktärer var också väl gestaltade. När jag kan se miljöer och karaktärerna framför mig då är boken i mitt tycke välskriven. Det var en spänning som eskalerade hela tiden, men det fanns även en gnutta romantik och vardagliga händelser i handlingen. Kan bara sätta högsta betyg och hoppas att nästa del håller samma höga klass.

Tobbe Fransson

2012-04-13

Bra debut. Intressant story även om man efter ett tag börjar ana fortsättningen.

Elisabeth E

2011-12-26

Bra debutdeckare!

Nu när jag har sträckläst Mordet på Hammarskjöld
Så kan jag säga att det är en bra Deckare med en bra story & att jag även hade svårt att lägga den ifrån mig.
Lycka till med nästa bok Samuel K :)

lotten zandzel

2011-08-31

Det blev en stark 3.a, på gränsen till en fyra för Samuel Karlssons skönlitterära debutbok "Mordet på Hammarskjöld". En riktig bladvändare, en spännande berättelse som drivs framåt på ett bra sätt. Tyvärr lite för många stavfel i denna första version, och det är bra att detta ska åtgärdas inför framtida upplagor. Ibland kunde berättelsen ha stramats upp i synnerhet på slutet. Personligen kan jag också tycka att det blir väl våldsamt ibland. Som helhet dock en spännande historia och jag tyckte också om att man kom nära poliserna och deras arbetsvardag.
> >

Ulla Englund

2011-08-29

'Mordet på Hammarskjöld' är en bra och intressant deckarhistoria som jag kan rekommendera (korrekturrundan är tydligen är gjord nu). Boken har en bra rytm, rofyllda partier bryts av de mest häpnadsväckande våldsamheter. Det gillar jag även om det är i blodigaste laget ibland. Att titeln delvis avslöjar händelseförloppet stör mig inte, det är tillräckligt spännande som det är.
Det jag är mindre förtjust i är de många metaforerna och boken kunde med fördel ha kortats på en del partier som känns som utfyllnad. De behövs inte.
Jag ser med tillförsikt fram emot flera böcker från Deckarförlaget. Det här är en riktigt fin debut.

Emma Utter

2011-08-26

Efter att ha sträckläst Mordet på Hammarskjöld kan jag konstatera att det är en riktigt bra debut. Spännande intrig, blodig dramatik, häpnadsväckande men ändå trovärdig historia och (lite) romantik. Dessutom är den välskriven och väl genomtänkt. En riktig bladvändare!

Kenneth Olausson

2011-08-25

Mycket är bra. Historien är spännande och ganska trovärdig. Bokens komposition och uppbyggnad förbluffande säker för att vara en skönlitterär debut. Växlingen mellan dialog och deskriptiva partier gentomtänkt och effektiv. Person- och miljöbeskrivningarna helt OK. Men bra kan bli bättre. Och här tror jag du skulle behövt en professionell redaktör som kunde hjälpt dig att ta bort en del longörer och några mindre lyckade formuleringar - att själv döda sin darling kan inte vara lätt. Försök hitta en sådan och jag är säker på att nästa bok blir ännu bättre. Jag ser fram mot den redan nu.

Mitt slutomdöme blir därför: en bra debut

2011-08-24

Det är en bra skönlitterär debut tycker jag. De inledande kapitlen var inga höjdare, men därefter fick texten plötsligt eget liv och jag hade svårt att lägga ifrån mig boken. Det var genomgående lite ojämnt - ibland alldeles lysande - och en erfaren redaktör hade nog kunnat slipat till detta. Denna utgåva, en svag 3:a.

Camilla Eriksson

2011-08-24

En bra deckare bättre än dom flesta svenska deckare tycker jag ,ovanligt i den svenska deckargenren med så rå deckare det behövs lite ändring på den fronten, bara det inte handlar om barn och djur som råkar ut för så rått som i denna deckare.