Mördare utan ansikte

Mankell, Henning

| 1991

En natt i januari mördas Maria och Johannes Lövgren, ett äldre bondepar i Skåne. Innan kvinnan avlider yttrar hon ordet "utländsk". Någon tid senare brinner stadens flyktingförläggning och en somalisk flykting blir mördad. Den som hotar menar uppenbarligen allvar. Kommissarie Wallander tar upp kampen mot den hänsynslöse mördaren. Första boken i serien om Kurt Wallander.

2020-05-26

En helt ok Kurt Wallander och Mankell. Bra start på serien.

Emelie Jonsson

2020-05-11

Väldigt bra skriven.

Emmy Nilsson

2018-06-30

Marcus Davidsson

2018-01-03

Spännande, slår filmatiseringen. Karaktär och stoyn är lysande.

2017-07-25

Något seg i mitten, men på det stora hela en riktigt bra, spännande och mycket engagerande Wallander-deckare. Väldigt välskrivet av Henning Mankell. Jag kan absolut tänka mig att läsa fler av hans böcker- filmerna med Krister Henriksson är sannerligen inte "my cup of tea", däremot tyckte jag ganska bra om de tidiga 90-tals produktionerna med Rolf Lassgård!
Mitt slutbetyg på Mördare utan ansikte, blir en 4:a! Rekommenderas!

Tindra Jansson

2017-06-05

Spännande bok.

2015-10-11

Har läst denna även för länge sedan och också sett TV-versionen ett antal gånger genom åren vilket gör att mycket känns gammalt. Men den är mycket bra och flyktingfrågan är ju aktuell i allra högsta grad 2015 liksom på 1990-talet. Snillrik upplösning.

Marita Ryen

2013-09-02

1:a boken om Kurt Wallander. Lyssnade på den, bra uppläsare och boken var spännande. Ser fram emot att lyssna på de övriga böckerna om Wallander.

2013-01-12

M W

2009-12-01

Johanna Falkered

2009-07-01

Lika bra som de andra i serien.