Mitt första liv : den gudarna älskar dör inte

Malmsten, Bodil

| 2008

»Jag vet att jag kommer att läsa den igen. Bara för njutningens skull.« Östersunds-Posten Mitt första liv handlar om första delen i Bodil Malmstens liv. Den handlar om den för varje dag alltmer fantastiska barndomen i en by i mellersta Norrlands fjälltrakter och ungdomen i London och Vällingby. Här minns Bodil sina första steg, sin första film och den första kyssen. Det är norrskensnätterna i norr och slasket i Vällingby, om fräknar och om glesbygden. Bodil förundras över sitt levnadsöde och det som hänt henne under de första tjugo åren av livet. Och det är det som är själva berättelsen. Mitt första liv är illustrerad med teckningar av författaren och fotografier tagna ur familjealbumet. »En viktig författaregenskap är ett nära och omisskännligt personligt tilltal. Och tar man fasta på just det är Bodil Malmsten en av våra absolut bästa författare.« Aftonbladet »Mitt första...

Linda Stålberg

2021-11-27

Så beskrivande och intetsägande på en och samma gång. Boken berättar allt och inget om Bodils barndom. Den är personlig men med stark integritet. Många meningar fastnar i mig, jag läser dem flera gånger för att riktigt insupa dess mening. En väldigt vacker läsning med humoristiska inslag.

2020-03-10

Jag blev positivt överraskad av denna bok. Språket och berättelsen flyter, lika mycket lämnas hängande i luften som det som sägs. Att läsa med Bodil Malmstens glasögon på är både fascinerande och inspirerande. Flera meningar eller stycken berör mig djupt och får mig att fundera, andra får mig att skratta.

2017-01-02

Nu ger jag upp. Författaren undviker nästan allt av intresse.

Lilja Sköld

2012-07-09

Jag försökte verkligen läsa den från början till slut men fann den så ointressant att jag var tvungen att sluta läsa!

Karin Pantzar

2012-02-04

Inte ett onödigt ord. Distinkt, klarsynt, nära med mycket stor integritet.

Elisabeth Jönsson

2011-12-12

Bodil Malmsten är en av de författare vars sätt att skriva inspirerar mitt eget skrivande. Hon har en avskalad enkelhet i sitt sätt att berätta som går rakt in i hjärtat. Boken väcker tankar om sårbarhetens utsatthet i en omvärld som ibland kan upplevas som känslomässigt handikappad.

Anita Lundgren

2010-09-17

Vilken härlig personlig, allmängiltig bok!! Hur gör hon?