Mississippi

Jordan, Hillary

| 2012

En strålande debut om rasmotsättningar, förbjuden kärlek och sann vänskap! År 1946 flyttar Henry McAllan med sin hustru Laura till en bomullsfarm i Mississippideltat. För henne är det en både främmande och skrämmande miljö. Henrys kärlek till lantlivet delas inte av Laura, som sliter hårt med att uppfostra deras två barn under sträng övervakning av sin hatiske, rasistiske svärfar. När det regnar stiger vattnet och slukar bron som leder till staden. Familjen blir strandsatt i ett hav av gyttja. Efter krigets slut återvänder två unga män från Europa för att hjälpa till med arbetet på farmen. Jamie McAllan är raka motsatsen till sin äldre bror Henry. Han charmar sin omgivning men förföljs av plågsamma minnen från kriget. Ronsel Jackson, äldste sonen till de svarta dagverkarna som bor på farmen, återvänder från kriget som en hjälte bara för att konfronteras med ett långt farligare motstånd:...

Izabela Horn

2022-02-10

Jätte bra bok som väcker tankar och påminner om hur verkligheten såg ut för inte så längesedan för svarta i den amerikanska södern

2016-01-25

Bra och fängslande. Mörker och hopp blandat. Och gillar man sydstaterna som jag är denna bok ett måste.

2015-09-23

Den här boken hörde jag väldigt mycket om för något år sedan. Min vana trogen köpte jag den för att bara ställa in den i bokhyllan och glömma bort den. I år fick den ta plats i boktolvan och då blir den äntligen läst. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2015/09/mississippi-av-hillary-jordan.html

Kjell Ram

2015-03-23

Mycket stark och berörande berättelse. Fina miljöskildringar och personporträtt. Ondskan lindas inte in och hon väjer inte för det svåra.

Helena R

2014-08-09

Bra skrivet om sydstatslivet under 1940-talet. Gillade greppet med olika berättarröster. Hemsk historia, tyvärr ligger det mycket sanning bakom.

Bra debut!

Irene Malmeling

2013-10-27

Fin berättelse med ett driv som på ett skickligt sätt bärs fram av bokens sex röster. För mig är Laura berättelsens nav, men andra läsare kanske har en annan uppfattning. Mississippi, amerikansk efterkrigstid, lantbrukets vedermödor, en galen svärfar, och rasmotsättningar låter måttligt spännande...men det är engagerande från första sidan!

Ingrid Selnes

2013-09-20

En riktig bladvändare där man känner katastrofen närma sig ju längre man läser. Rasismen i 30-talets USA är levande skildrat. Boken skulle även funka bra i läsprojekt om nutidens rasism och främlingsfientlighet. Historien upprepar sig - ständigt.

Gunnel Lindström

2013-07-30

En bok om svarta lantarbetares kamp i den amerikanska södern under 1940-talet. Boken var läsvärd, men det kändes som jag läst den många gånger förut. Kanske en bok för ungdomar på högstadiet eller gymnasiet.

Anna Hedenstedt

2013-07-07

Bra men ingen Niceville. Men det kanske den inte aspirerade på heller.

Fanny Gunnarsson

2013-06-23

Hillary Jordan har med sin Mississippi skrivit en fängslande debut om den amerikanska södern och dess rasmotsättningar mot slutet av andra världskriget. Det är en gripande historia om fanatism, rasism och ”traditionens förkrossande makt”.

Läs mer här: http://litteraturkvalster.wordpress.com/2013/03/16/mississippi-av-hillary-jordan/

Karin Löfstrand

2013-04-22

130420: Ljudböcker biter sig fas hårdare än "lästa! böcker. Men jag misstänker att jag ändå givit denna berättelse ett högt betyg. Amerikanska söderns orättvisor skildras väldigt bra och greppet med att låta varje huvudperson stå i centrum för kapitel ger ett bra driv i historien.

eva arkelid

2013-04-18

en fantastisk bok om kärlek, hat, rädsla och rasism. där alla egentligen är förlorare.

Kickie Boman

2013-03-27

Lite förvirrande ibland med att bokens "jag" byter så ofta. Men ändå mycket bra skildring. Man får ju historien från många personers synvinkel iofs också.

Josefine Ejebjörk

2013-03-13

Det är knappt att man kan tro att man befinner sig i Mississippi på 1940 talet, snarare 1840 när slaveri fortfarande var lagligt i USA. Men det är skrämmande att det Hillary Jordan beskriver inte var några enstaka, ovanliga händelser. Mycket bra bok.

Eva Pettersson

2012-12-01

En riktig bladvändare i skönlitterär form om synen på svarta i 40-talets USA. Gripande, spännande och intressant!

Detta är en mycket stark bok tycker jag.
Men jag kan allt rekommendera den till er andra =)

Marita Ryen

2012-11-16

Betyg 4+ En stark berättelse om att leva i Mississippi runt 1945 speciellt om man var svart. En riktig bladvändare som stannar kvar.

Mycket stark och skrämmande bok....svårt att föreställa sig att det var så svårt i den amerikanska södern.

Merja A

2012-11-01

Laura flyttar motvilligt med maken och de två döttrarna till ett fallfälligt ställe i Mississippi. I flyttlasset ingår en svärfar som inte är att leka med. Familjen försörjer sig med bomullsodling och genom att utarrendera mark. Hillary Jordans roman beskriver på ett osentimentalt och trovärdigt sätt hur rasmotsättningarna påverkade vardagen både för de vita och de färgade. Innehåller inte humor ( som boken "Niceville") men är väldigt bra ändå.

Elin Niklasson

2012-09-28

Skrevs nog innan the help, men känns ändå bara som en blek kopia av den. Tyvärr, annars gillar jag ju böcker i sydstatsmiljö

Susanne Rydvald

2012-08-03

Boken påminner mig om en Bob Dylan sång. Kvalitativa subjektiva ämnen börjar visa sig. Allting sammanfattas tydligt genom hela bokens historia där det döljas mellan allt som synligt är för att slutligen låta sanningen träda fram genom just de förklädnader bakom vilka den gömde sig - egentligen är det lätt att gissa sig fram till nästa sidans ord men inte vad som jämt står skriven mellan råden på vägen dit.

Ally Regins

2012-07-21

En historia som stannar kvar långt efter att en läst den.

Ulla Englund

2012-07-19

En bra berättelse via sex olika röster.

2012-06-21

Det var en intressant läsupplevelse att komma till Missisippidelat då strax efter andra världskriget. Det är framför allt Ronsels öde som griper och tydliggör den apartheid som existerade där och då. Jag får alltså en stark känsla för miljön, men tyvärr är personskildringarna riktigt svaga och romanens slutsidor platta. En svag fyra.

Linda Bohlin

2012-06-20

Fantastisk! Spännande och oerhört välskriven med underbart lättfattlig engelska. Läs denna!!!

Miranda X---------

2012-06-03

Anna-Maria Käll är alltid en super bra uppläsare.

Michaela Schuller

2012-04-17

Fantastisk bok om ett ämne som fascinerar mig och som alltid intresserat mig. Bra att man fick höra allas röster och det gjorde det mycket bättre. Skrämmande, mörk och svår att lägga ifrån sig.