Midvintermörker

Wilderäng, Lars

| 2011

Annandagens tidiga morgon 2012 vaknar svenskarna upp till en ny värld. Ett strömlöst och mörkt Sverige. En dag då allting förändras.Sabotage mot den ryska gasledningen Nord Stream följt av en rysk militär storövning i Östersjön har plötsligt förvandlats till ett regelrätt anfall mot Sverige. Från Försvarets Radioanstalts lyssnarpost söder om Göteborg, till Faluns vintermörka skogar eller ett Malmö på gränsen till sammanbrott, och till ett iskallt Östersjön med ett vindpinat Gotland, får vi följa ett antal personers upplevelser under ett dygn som skakar Sverige från grunden."Midvintermörker" är en tät svensk technothriller i Tom Clancy och Andy McNabs anda. "( ...) utmärkt som thriller. Boken är tempofylld, medryckande och håller spänningen uppe fram till slutet."Mats Rosén, BTJ"Action från första sidan till sista."Nisse Scherman, DAST

Y

Yonatan Berglund

2018-05-01

En bok för alla möpar

Martin K

2017-02-09

Inte min grej alls. Helt ointressant. Men kanske tilltalar den de som är genuint intresserade av militär och försvarsmakt och beteckningar, siffror och specifikationer.

Johan Pihel

2015-07-22

Författaren har med boken lyckats göra en modern (i vissa avseenden omodern) re-run av den gamla klassikern Operation Garbo.
Det är tätt mellan actionsekvenser och explosioner, men fruktansvärt tomt inne i karaktärerna. Boken liknar i det avseendet en 80-talsactionfim. Vidare så beter sig karaktärerna i en hel del scener väldigt inkonsekvent (till exempel: att stå en halvmeter från målet när en prickskytt träffar en nära kollega gör inte att man i nästa möte med kollegor står och samtalar avslappnat, helt öppet och utan skydd).
Vidare så märks att boken skrevs innan Rysslands hybridkrigsföringsdoktrin från ukrainakriget blev allmänt känd, vilket gör att hela scenariot känns gammaldags.
Boken får en svag tvåa av mig, bra sommaraction, men inget som man bör lägga för mycket intellektuell vikt vid, då skiner de logiska luckorna igenom (Ryssland har konsekvent totalt luftherravälde i boken, förutom när författaren vill att svenska plan skall ha en chans att flyga, då är det helt plötsligt tomt på ryska radarflyg, för att inte tala om att svenska plan i plåthangar överlever bombardemang).
Boken kanske kan fungera som avstamp i någon form av försvarsdiskussion, men med hybridkrigets intåg i repertoaren så känns de i boken använda strategierna utdaterade.

Tomas Karlsson

2015-06-15

Blir en ganska ljummen trea, ämnet ligger helt i tiden nu och det är hyfsat spännande, men strävan efter realism i detaljer som kommunikation och ordergivning blir segt och intetsägande.

Kim M. Kimselius

2014-04-01

Midvintermörker av Lars Wilderäng, är den första boken jag läser av den här författaren, men absolut inte den sista… Den är ruskigt spännande och jag blir faktiskt både rädd och nervös när jag lyssnar på boken. Jag börjar på boken i samma veva som Ryssland går in i Ukraina, ett scenario som även finns med i boken.

Men ryssarna nöjer sig inte med Ukraina, utan de invaderar även Sverige och skyller allt på svenskarna. De skär av all internationell förbindelse, mörklägger hela landet och Sveriges invånare har inte en chans med det lilla nästan obefintliga försvar vi nu har.

En mycket, mycket bra bok som gjorde mig mörkrädd. Önskar att jag hade lyssnat på den tidigare.

Du hittar säkert boken hos din bokhandlare, annars finns den på nätet, till exempel hos Adlibris och Bokus.

Kim M. Kimselius

2014-04-01

Midvintermörker av Lars Wilderäng, är den första boken jag läser av den här författaren, men absolut inte den sista? Den är ruskigt spännande och jag blir faktiskt både rädd och nervös när jag lyssnar på boken. Jag börjar på boken i samma veva som Ryssland går in i Ukraina, ett scenario som även finns med i boken.

Andreas ManU

2013-12-25

Tyckte bäst om scenerna som innehöll tyngre vapen så som luftstrider, bombning med kryssningsrobotar samt bombning med termobariska bomber. Blev lite för många strider mellan marktrupper med fordon vilket gjorde dialogerna lite tjatiga i längden. Rekommenderas till den som gillar ämnet militär och försvarspolitik.

Kickie Boman

2013-04-29

Tyvärr lite väl mycket militära beskrivningar för att var helt i min smak. Är man intresserad av det så är den nog toppen. Välskriven och bra inläst utav Magnus Roosman, men orkade ändå bara halva boken...

Oj så besviken jag blev efter alla positiva kommentarer av denna bok! Efter att ha tvingat mig igenom en femtedel av ljudboken gav jag upp, jag höll nästan på att somna av alla ändlösa beskrivningar om militära vapen, fordon, manövrar och ordergivning, detaljerade dialogbeskrivningar av radiokommunikationen; "klart slut" och "jävligt uppfattat" i det, som det kändes, oändliga. Torrt och tråkigt beskrivet för övrigt och minsta möjliga personbeskrivning av personerna det handlar om. Jag upplevde inte boken som ett dugg spännande alls. Det som höjer mitt betyg till 2 är att den trots allt är välskriven, samt Magnus Roosmans uppläsning.

Ola Hultin

2012-12-21

Tät, spännande och obehagligt realistisk nära-framtids-SF i ett rasande tempo. Ett måste för dig som gillar militäraction.

D

David H

2012-11-05

Intressant händelseförlopp och spänningen håller i sig ända till slutet. För mig som helt novis inom militära termer blir det dock bitvis svårt att hänga med och få rätt känsla för stridsscenerna. Ser dock ändå fram emot uppföljaren.

2012-01-05

”Midvintermörker” var en spännande bok, som handlar om att Sverige blir anfallet av Ryssland. Man får följa några personer under krigets första dygn.

Boken var välskriven och spännande. Men tyvärr var den alldeles för detaljerad för mig. Det var alldeles för mycket militäriska termer och uttryck för att vara en bok i min smak. Men gillar man sånt, så tycker man säkert mycket om den här boken.

Oskar Henriksson

2011-12-23

Lars Wilderäng bygger i sin bok Midvintermörker upp ett skrämmande scenario där Ryssland invaderar Sverige i ett överraskningsfall. Boken utspelar sig ett par år in i framtiden och bakgrunden till anfallet är förvecklingar kring den gasledning som går genom Östersjön.

I boken får vi följa ett antal personer, allt från enskilda soldater ute på slagfältet till de som leder Sverige på högsta nivå. Boken är en riktig sidvändare med action från första till sista sidan och risken är överhängande att man inte kan lägga i från sig den när man väl har börjat. Detta givetvis under förutsättning att man gillar den här typen av technothrillers med detaljerade beskrivningar av hur de olika styrkorna ser ut och hur de olika vapnen fungerar. Om man har noll intresse av vilka olika pansarfordon Sverige har eller hur man genomför en landsättning av trupp med fartyg så är det här nog inte rätt bok.

Det känns som att Wilderäng vet vad han skriver om, scenariot känns realistiskt och han verkar ha bra detaljkunskap om våra olika vapensystem. Jag kan dock känna att han nog justerat sanningen lite för att det ska bli en bra story, till exempel genom att låta svenskarna få lite extra flyt så att de i alla fall har en liten chans mot mäktiga Ryssland. Dessutom är nog den styrka som Ryssland anfaller med lite väl liten för att vara realistisk, det känns som att Wilderäng även där anpassat den för storyn skull.

Även om boken är lite väl militärnördig ibland så gillade jag boken! Det finns mig veterligen inte så många realistiska böcker om hur ett tänkt krig i Sverige skulle kunna gå till så det är intressant läsning. Som bonus får man en lektion i hur svenska försvaret är uppbyggt. Och som sagt, det är en riktig sidvändare!

Eva Bommelin

2011-11-18

Tyckte att det var för mycket med militär grupperingar osv. Den var spännande och scenariot var hätigt bra. Väldigt bra skriven om vår sårbarhet både militäriskt och hur samhället kan sluta att upphöra snabbt.

Kristina Simar

2011-07-12

Jag är mycket fascinerad av författarens research. Det han berättar om det kan han, det märks tydligt. Boken innehåller mycket detaljer om vapen, fordon, flygplan och militära strategier. Är man intresserad av det, är denna bok mycket intressant. Själv är jag inte kunnig eller särskilt intresserad i detaljer i det militära systemet, så det blev lite svårt att hänga med ibland. Annars var det en mycket händelserik bok och det var action från början till slut. Jag skrämdes av att Sverige skulle kunna bli ockuperad, men vem vet vad som händer i framtiden. Tyvärr var texten lite för liten för mina ögon, så det tog extra lång tid att läsa boken. Det fanns även en hel del brister i korrekturläsningen som jag hakade upp mig på. Men trots allt var boken mycket spännande och läsvärd.

Jakob Nylin

2011-04-25

Ett ryskt militärt anfall på Sverige efter sabotage mot gasledningen i Nordsjön, är det en möjlig eller omöjlig framtid? Det är i vilket fall som helst ett gott underlag för en thriller. Romanen målar upp en bild av hur ett sådant scenario skulle kunna se ut. De militära detaljerna är ibland väl detaljerade och inte helt lätta att hänga med i, men spänningen håller i sig ända till slutet av boken.