Medicinska memoarer

Jersild, P C

| 2006

Det var inte läkare jag ville bli som ung – utan författare. Men jag måste ju försörja mig. Därför har jag vid sidan av mitt liv som författare haft ett annat liv, ett andraplansliv, det medicinska. Det är vad Medicinska memoarer handlar om. Hur det var att läsa medicin och som ung läkare kastas in i situationer man inte var vuxen. Jag skriver om professorer jag mött, patienter jag minns och debatter jag haft om inte minst dödshjälp och transplantationer.  Men det går inte att beskriva ett halvt liv. Medicinen och litteraturen är till den grad sammanvävda att biografin skulle bli full av obegripliga språng om jag lämnat romanerna helt åt sidan. Därför innehåller memoarerna också tillkomsthistorien bakom flera av mina romaner som har medicinsk anknytning, bland dem Babels hus,  En levande själ och Efter floden.  P C J

Kenneth Olausson

2009-12-28

Intressanta och tankeväckande memoarer av en av våra stora svenska författare. Hoppas han fortsätter med att mer ingående berätta om sina böcker.

När man liksom jag är en sucker för händelse-, miljö- och karaktärsbeskrivningar är delar av boken rent guld. När Jersild filosoferar över förändringar i politik och etik ser jag det mer som jag av artighet får "stå ut med det" för de övriga godbitarna han bjuder på :)

Agneta Kaveryd

2009-11-01

Njae, den blev lite tjatig. Början var rätt intressant och skrämmande om hur läkarutbildningen går/gick till. Men sedan blev det en väldig massa namn och lite tråkigt.