Mästare, väktare, lögnare, vän

En bok med många bottnar och komplex intrig, men framför allt en vacker, välskriven och sorgsen bok om Sverige, om svek och misslyckanden och försoning. Dagens Nyheter Av det jag läst hittills i år av kriminalromaner är Christoffer Carlssons nya den tveklöst bästa ... Det här är Junkers tredje fall och Carlsson har putsat stil och intrig tills de blänker. Icakuriren Det lilla samhället Bruket, i juni 2014. Hoppet om en fridfull midsommar krossas när en äldre man hittas skjuten till döds i sitt hem. Brottsutredningen får förstärkning när Leo Junker anländer från Stockholm och utger sig för att vara från Rikskriminalpolisen. En som inte litar på honom är kriminalassistent Tove Waltersson, som nyligen återvänt till sin hemort efter en längre sjukskrivning. Bruket är en märklig plats och döljer fler hemligheter än man först tror. I takt med att en händelse avlöser en annan växer något...

2022-04-21

Jag läste min första bok av Christoffer Carlsson hösten 2014 och Den enögda kaninen var en helt fantastisk upplevelse. Det fick mig att köpa de tre första delarna i serien om Leo Junker, utan att jag läste någon av dem. Det var ju så självklart att det skulle vara bra. Jag vill inte påstå att jag har plågat mig igenom de två första delarna, men det har inte direkt varit njutbart. När jag skulle påbörja Mästare, väktare, lögnare, vän så var jag helt ärligt inte speciellt taggad.

Man kan nog säga att oddsen verkligen var emot den här boken. Förutom att jag då inte var speciellt sugen på att läsa den så visar det sig att den även är lite av en spionthriller. Något som inte brukar gå hem så bra hos mig. Det som ändå brukar få en bok på fall är om den hoppar mellan olika tidstrådar och om man vill fara med underdrifter så görs det här. För att göra oddsen ännu sämre så handlar det om korrumperade myndighetspersoner. Något som inte är mitt favorittema. Men på något väldigt underligt och vansinnigt oväntat sätt så gillar jag detta.

Mästare, väktare, lögnare, vän handlar om hur brott blir olyckor och olyckor blir till brott. Om falsk vänskap, som egentligen grundar sig på lögner och svek. En riktigt bra bok och nu nästan längtar jag efter att läsa nästa del. Och än en gång, tro inte på de som påstår att de här böckerna är fristående. Det är de inte. Leos historia blir obegriplig om man inte är med från början.

OBS! Detta är en kraftigt förkortad text. Hela finns på min blogg https://bokslut.blogspot.com/2022/04/bok-mastare-vaktare-lognare-van-av.html

2022-01-10

Klurig och lite komplicerad intrig. Riktigt bra. Betyg 3,5

Maria Jacobsson

2020-07-06

Boken var lite trög att komma in i, mycket beroende på flera olika tidsskildringar. Men det tog sig på slutet när alla bitar föll på plats. Klart läsvärd om än lite komplicerad bok.

2020-02-03

Jag har inte gett så många stjärnor för Christoffer Carlsson förut, men nu får jag falla till föga: det här är bra. Ett lysande språk och en tankeväckande tråd som inte alltid är så lätt att följa. Men den knyts ihop även om jag ibland har tappat bort mig lite. Här gäller det att kolla årtalen i kapitelrubrikerna. Börjar också tro att jag missat en bok i serien om Leo Junker. Trots allt; detta är litteratur kombinerat med spänning - fortsätt så!

2017-06-19

Spännande hela vägen, men ändå en besvikelse. Leo och nästan alla poliser i romanen är mer en lovligt neurotiska. Det blir onyanserat.

Karin Löfstrand

2016-01-12

160107: Mycket hög kvalitet på Carlsson serie om Leo Junker.

2015-09-02

Betyg: 4,5 av 5.

Det här är Christoffer Carlssons femte roman, och den tredje boken i serien om Leo Junker. Jag har läst alla dom fyra tidigare böckerna, och här är en länk till min recension av den senaste boken, ?Den fallande detektiven?. I det inlägget finns även länkar till dom tidigare böckerna.

Jag har tyckt mycket om Christoffers alla tidigare böcker, och jag tyckte precis lika bra om den här. Gillar man svenska kriminalromaner, så ska man absolut läsa Christoffers böcker. Dom är väldigt välskrivna, har ett mycket skönt läsflyt i sig, dom känns moderna och handlar om aktuella ämnen, även om just den här boken till viss del även utspelar sig både på sjuttiotalet och åttiotalet.

Jag hoppas verkligen att det kommer fler böcker i serien om Leo Junker, och jag rekommenderar absolut den här boken. Men läs helst serien från början, och den första boken heter ?Den osynlige mannen från Salem?.