Marcoeffekten

Adler-Olsen, Jussi

| 2013

"Världens tråkigaste dag", stod det i en tidning om den 11 april 1954. Men frågar man pojken Marco så var den 11 april 1954 värre än så, den var snarare liktydig med Hitlers födelsedag. För den 11 april 1954 föddes Zola, mannen som är Marcos farbror, som med cynisk kyla bryter ner och utnyttjar människor i sin närhet, och tvingar klanens medlemmar in i kriminalitet. Marco är snabbtänkt och lärs snabbt upp till tiggare, ficktjuv och inbrottstjuv. Men han hatar sitt liv och allt det Zola står för. Och när han förstår att familjen vill göra honom till krympling ser han ingen annan utväg än att rymma så långt bort han kan. Några måander efter sin rymning upptäcker han något ännu värre. Han får se en affisch...

2021-08-07

Hopplöst seg och trist. Fallet i den här engagerade mig inte och kändes inte riktigt rätt för avdelning Q.

Lars B.

2020-04-29

En av de svagare i AQ-sviten. Bitvis underhållande och spännande som vanligt, men rörig, med lite för yvigt persongalleri, tröttande longörer om banker och transaktioner. A-O tappar mig på ett sätt som inte var fallet med de tidigare delarna i serien. Dock inte på något sätt dålig.

Karin Johansson

2019-10-13

Läsvärd, men inte lika bra som de andra i serien.

2019-09-23

Bra spänning, bra dialoger, bra intrig, bra karaktärer. Kanske lite väl många beskrivningar av vindlande gatumiljöer, en hel del kunde ha kortats. Men som helhet mycket läsvärd.

senior reporter

2018-03-18

Detta var en okej bok. Men jag tyckte inte den var så jättebra. Men läs den gärna. Denna bok var lite konstig tyckte jag. Inte min smak bara.

Jeanette Bruman

2017-08-27

Otroligt gripande. Rekommenderas!

Henrik Johansson

2016-08-31

Lite för många stereotyper och fördomar som kryper in i historien för att den ska kännas bra. Fartfyllt men långsökt.

Katarina Nord

2016-06-17

Boken har agit mig alldeles dör lång tid att lyssna på! Förrut har jag alltid läst Adler-Olsson ch det var nog bättre! Jag har svårt at hålla isär alla personerna i " Afrika" projektet. Enda behållningen för mig är hur Det går för Marco.

h4l h4rtl3y

2016-05-28

Det finns ngt under ytan här, som är jäkligt viktigt - hur vi behandlar varandra, om maktstrukturer, om främlingsfientlighet. Berättelsen som sådan är småspännande, boken är lättläst - men det är hur en tematik angrips som är det intressanta; ramberättelsen som sådan är mer fantastisk är fascinerande.

Ulf Pettersson

2016-04-21

bra story men burdust språk

2016-04-12

Spännande även om allt blir lite för fantastiskt efter hand. Boken har dessutom något så ovanligt som en sjuk humor som fungerar. Stefan Sauk läser riktigt bra och jag kommer på mig själv att skratta högt emellanåt. En triller som är klart läsvärd.

2016-01-06

Jag blev ju alldeles överväldigad när jag läste första delen i den här serien, det kändes så annorlunda och nytt alltihop. Kanske var jag bara speciellt mottaglig just när jag läste den, för ingen av de andra har kommit i närheten. Dock har ingen varit dålig, bara inte så bra. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2016/01/marcoeffekten-av-jussi-adler-olsen.html

Inger Jonsson

2015-06-14

Samtidigt som det är en spännande bok visar den också på ett samhällsproblem med papperslösa människor och tiggeri. Också stunder av skratt bland annat på grund av språkförbistring bottnande i feltolkningar av bildspråk.

Andreas Broryd

2015-04-20

Jussi skriver bra och behandlar svåra frågor på ett bra sätt. Visst ibland blir stereotyperna lite väl tydliga, men klart läsvärt.

Pernilla Nilsson

2015-01-11

Femte och sista boken om Carl Mork. Trevande början, men sedan var den riktigt bra precis dom föregående böcker.

Anna Jensen

2014-11-16

Den bästa Q-boken hittills! Så spännande, gripande och grymt bra skriven. Älskar Adlers sätt att skriva och hans förmåga att hitta på intressanta människor i sina historier är förvånandsvärt bra.

Ursula Stålhandske

2014-10-28

Toppen, som vanligt!

Karin Lundberg

2014-08-01

Dussindeckare...

Cindy Tigerlind

2014-06-18

Riktigt spännande och då gillar jag inte ens deckare. Fast. Det avslutades på ett snabbt sätt, tycker jag. Fast jag borde inte klaga, ganska detaljrikt och spännande ändå hela boken igenom. Det enda jag inte begrep mig på var Carl Morcks humor och tankesätt... Jag blev störd av det. Därför får det en 4a.

Stefan Hedestig

2014-04-30

Olsen levererar som vanligt. Ett aktuellt ämne blandat med humor och allvar gör att det är svårt att lägga ifrån sig boken.

Helena Rasmusson

2014-03-17

Jussi Adler-Olsen fortsätter att leverera! Bra

Y

Yngve Carlsson

2014-03-14

Än har inte Adler -Olsens böcker gjort mig som deckarnörd besviken.Denna var också mycket läsvärd.

Per-Anders Tornås

2014-02-19

Bra deckare, fin intrig.

Ann Simonsson

2013-12-05

Lyssnade på originalspråket danska.. En skön blandning av humor o spänning. Hoppas på mera från avdelning Q.

2013-11-01

Hörde inte klart.
En stor besvikelse. Rörig, många namn, tråkig och alldeles för lite av Assad:-)
Men som vanligt läser Stefan Sauk helt fantastiskt bra!

Jag gillar Adler -Olsens andra böcker bättre. Stefan Sauk, uppläsaren, är bättre än boken. Denna får en svag 4.a.

Björn Math

2013-09-01

Tyvärr lämnar författaren sitt framgångsrecept. Dock en bra bok.

Lotta F

2013-08-26

Mycket bra bok helt i min stil.
Älskar Stefan Sauk som uppläsare, han är bara bäst

Jan Banan

2013-08-14

En riktigt bra uppbyggd berättelse. Enda nackdelen var väl att fallet mer eller mindre löste sig själv, vilket fick till följd att avdelning Q's insats i denna bok reducerades i jämförelse med de tidigare böckerna. Man får sig som vanligt en trevlig stund med mycket värme och många skratt när man läser Adler-Olsen.

Maria Johnson

2013-08-14

Inte min typ av bok. Läste inte ut den

2013-08-09

Precis lika bra som ”Kvinnan i rummet”, ”Fasanjägarna”, ”Flaskpost från P”, och ”Journal 64″, som är dom fyra första böckerna i serien om Avdelning Q.

Mycket härliga personporträtt. Och suverän humor. Väldigt välskriven och spännande.

Ser verkligen fram emot dom följande böckerna i serien. Det finns nu dessa fem utgivna, men serien är planerad till åtta böcker.

Rekommenderas varmt.

Rasmusmatte .

2013-06-06

Inte den bästa bok i serien. Sen har jag svår med Stefan Sauk. Han är så teatralisk. Jag vill ha en neutral uppläsning

Eyez Only

2013-05-31

Ganska överdrivna karaktärer och dialoger. Det känns lite som om författaren vill skriva "hårt", för att få till det rätta snut-aktiga stuket på berättelsen, men det slår över lite för mycket och då blir det istället skrattretande. Storyn är heller inte helt trovärdig, precis som med dialogen funkar det till en viss gräns, men sen blir det lite väl... Den så kallade "klanen"... Nä. Jag vet inte om jag vill läsa fler böcker av den här författaren, jag blev ärligt talat besviken eftersom så många talat om hur bra hans böcker är. Detta kändes som ett litet antiklimax. Det var inte superdåligt, boken får trots allt en trea, och det betyder "bra, helt ok" för mig. Men det levde inte på långa vägar upp till mina förväntningar.

Det första jag tänkte på när jag lyssnat klart var, alldeles för lite Assad, han är helt klart min favorit i boken. Men även för lite avd C överhuvudtaget, vilket gör att den blev mindre rolig än de andra böckerna. Storyn var bra men lite långdragen vilket gör att den tappade i spänning. Jag hoppas detta var en mellanbok och han kommer tillbaka med toppenböcker igen. Den är helt klart värd att lyssna på och Stefan Sauk han är så in i bomben bra, snacka om inlevelse.

Pia Stendahl

2013-05-21

Jag har längtat efter Jussi Adler-Olsens femte bok om Avdelning Q. Jag har verkligen gillat de föregående böckerna. Dom är spännande, har intressanta karaktärer, är underhållande och välskrivna. Så är också Marcoeffekten.

Den största behållningen av boken är ändå Assad, hans språkliga men också komiska felsägningar och framför allt hans kamelhistorier. Assad har fått mig att skratta högt flera gånger genom boken. Dessutom behöver man lite lättsinne emellan det tragiska och brutala som händelser i boken.

Jag tycker att Jussi Adler-Olsen är fantastiskt duktig på att skriva om riktigt tunga ämnen som får det att krypa under skinnet utan att det blir för tungt. Han ger dessutom flertalet kängor i form av samhällskritik som vävs in i handlingen på ett lysande sätt.

Uppläsaren Stefan Sauk gör ett fantastiskt jobb med uppläsningarna av Adler-Olsens böcker.

Mycket bra! Jättebra uppläsning av Stefan Sauk.

Marita Ryen

2013-05-08

Inte den bästa men bra än då.

Elisabeth Andersson

2013-05-07

Inte min favorit i serien, började bra men blev lite väl osannolikt mot slutet tycker jag.

A H

2013-05-05

Inte riktigt lika bra som de tidigare men klart läsvärd - lyssne värd :).
Stefan Sauk läser som vanligt jättebra.

Lena L

2013-04-24

Typisk 3,5a...handlingen var lite i rörigaste laget...slutet var inte heller riktigt bra...bara som om alla bitar bara måste på plats i ett rasande tempo med så många döda som möjligt...

Kickie Boman

2013-04-18

Gjorde mig inte besviken! Mycket bra. Gillar humorn i Jussis böcker, karaktärerna är härliga och Stefan Sauk är perfekt som uppläsare!