Mannen som slutade ljuga

Josefsson, Dan

| 2013

Sture Bergwall, alias Thomas Quick, erkände 39 mord och dömdes för åtta av dem innan han år 2002 avbröt sin terapi och slutade samarbeta med polisen. Sedan domarna avslöjats som århundradets rättsskandal har de juridiska misstagen rättats till i en världsunik resningsprocess. I dag vet vi att sex olika tingsrätter blev förda bakom ljuset. Men en större fråga är obesvarad: Varför blev tingsrätterna lurade? Runt Sture Bergwall fanns en sammansvetsad grupp bestående av en åklagare, en förhörsledare, en psykolog, en advokat och en minnesforskare från Stockholms universitet. Vad drev dem att i åratal turnera runt med en drogad, fabulerande människa i förvissning om att han var en seriemördare? Hur kunde deras tro vara så stark att några till och med ljög i rätten för att få Sture Bergwall fälld? Svaret är mer konkret än man kan tro. Gruppens övertygelse kom från ett mottagningsrum på Norrtullsgatan...

Helena

2021-01-03

Intressant

Matilda Persson

2019-11-20

På ett sätt skulle jag vilja tipsa alla som tvivlar på att Quick/Bergwall är oskyldig att läsa denna bok. Samtidigt tror jag att det finns bättre böcker att läsa om fallet. Jag använde ”Mannen som slutade ljuga” som kurslitteratur och till ändamålet funkade den alldeles utmärkt. Jag fick en helt annan bild av Quick/Bergwall-utredningen men för gemene man tror jag att boken blir alldeles för långrandig. Josefsson lyckas dock skildra personerna bakom ”seriemördaren” på ett helt nytt sätt och jag förstår nu hur situationen kunde urarta så som den gjorde.

Karin Andersson

2019-01-05

Spännande och upprörande.

Helena R

2016-09-11

Väldigt bra! Väldigt intressant! Skrämmande läsning. Men lite lång och väl fakta-späckad emellanåt. Därav bara en fyra.

Hugo Nabo

2016-07-21

Intressant! Framförallt kul att få en inblick i 70- och 80-talets (icke existerande) psykvård och att läsa om hur mycket makt Margit fick, med så vaga vetenskapliga grunder för sina antaganden. Läste aldrig de avslutande kapitlen om rättegångarna.

Rasmusmatte .

2016-03-01

Vilken soppa denna Quick är

Benjamin Elfors

2016-02-29

Inte fullt lika skarp som Råstams bok, men ändå ett fantastisk komplement.

Lotta N

2015-07-27

Alla borde läsa denna mycket intressanta bok.

Johan Arvidsson

2015-07-10

Väckte upp en hel ny värld för mig. Måhända lättläst, måhända lite partisk, men ändå. Fantastiskt arbete av Dan, och en otroligt viktig historia. Fanns inte ett kapitel som inte förvånade och fick en av svindla.

Nils Rollbäck

2015-06-22

Stundom utmärkt, men blir lite långdragen i längden. Tangerar högre betyg.

Tove Skarstedt

2015-05-22

Ojojoj, jag var helt slut när jag läst denna. Min världsbild var rubbad och det tackar jag Dan Josefsson för!

Joakim Roos

2015-05-11

Sanslös historia om det största svenska rättshaveriet någonsin. Djupt fascinerande, välskriven och vansinnig läsning.

Rolf Hedman

2015-03-22

Läs! Och begrunda. Och förundras.

Karolina A

2014-09-04

Häpnadsväckande och fascinerande läsning

Linda Aulin

2014-08-29

Fascinerande läsning, och sjukt obehaglig med tanke på att allt har hänt på riktigt!

Maria Myrberg

2014-04-12

Vansinnig och skrämmande story som är mycket välskriven

Lady Flanders

2014-02-15

Skrämmande läsning. Intressant och välskrivet - en förträfflig arbetsinsats av Dan Josefsson. Ingen bräcker förstås Per Lindeberg i den här ligan, men Josefsson hamnar högt på samma lista. Respekt!

Rasmusmatte .

2014-02-14

Otroligt bra bok som faktisktgersvar på alla frågor man har runt Sture Bergwall.boken är så intressant och spännandeså man måste bara sträcklyssna

Skrämmande läsning. Hannes Råstam och Dan Josefsson har gjort utmärkta grävprojekt i sina båda böcker. Även Sven Å Christiansons ?I huvudet på en seriemördare? har varit intressant, trots att den är grovt opålitlig, precis som Sture Bergwalls egen ?Kvarblivelse? - även den helt offside.
Nu återstår att se om Göran Lambertz i sin kommande bok kan få oss alla att totalt omvärdera hela den här cirkusen. Upp till bevis! Jag tror det blir svårt, även om han och hans fiender ofta verkar tala om olika saker.

Sara Steneby

2013-12-11

Tobias Wahlberg

2013-12-07

Under läsandet av denna bok fanns det stunder då jag ifrågasatte nödvändigheten av att läsa den, givet att man hade sett tv-dokumentären "Kvinnan som skapade Thomas Quick" och läst Råstams bok(och sett hans dokumentärer) då förstås. Men efter att ha läst klart har jag dragit slutsatsen att även "Mannen som slutade ljuga" är nödvändig att läsa.

Viveca Eriksson

2013-11-28

Otroligt bra bok.Full av beundran! Vilket jobb han gjort Dan Josefsson. Skulle naturligtvis fått Augustpriset

Eyez Only

2013-11-27

Ja. Nu är det bekräftat en gång för alla att psykologer och psykoterapeuter är de galnaste av alla.

Kerstin Uhlén

2013-11-14

En verkligt bra bok som säger en hel del om oss människor. En bok som alla bör läsa!

Kerstin Uhlén

2013-11-14

Marcuzo M

2013-11-02

Fantastisk bok! Mkt bra komplement till Råstams bok!