Mannen som lekte med dockor (Första boken i Hatet-trilogin)

Jonsson, Magnus

| 2016

»Doktoranden Linn Ståhl på KTH är en trovärdigare Lisbeth Salander, idogt hackande när hon inte åker skateboard, och polisen Rickard Stenlander är stillsamt vardaglig. Miljön, framför allt runt Hornstull på Stockholms Södermalm, är vaket och nära skildrad.« | LOTTA OLSSON, DN Krypteringsexperten Linn Ståhl arbetar med sin doktorsavhandling på KTH när kriminalpolisen hör av sig och ber om hjälp med en utredning av ett makabert mord. En ung kvinna har hittats mördad i en lägenhet på Södermalm i Stockholm och omsorgsfullt styrts ut som en porslinsdocka.

ElinsBokhylla

2023-09-30

Bokens grundhandling består av att vi följer med när kriminalpoliserna Rickard Stenlander och Erik Svensson utreder brutala brott och mord i Stockholmsregionen. Till sin hjälp får de en resurs, Linn Ståhl, som inte bara är ett datasnille utan som också har rötter i kriminalitet och ett brottsregister bakom sig.
Varje bok har ett nytt fall som måste utredas med hjälp av både kriminalpoliserna och resursen. Parallellt med utredningen får vi även ta del av karaktärernas privatliv och specifikt Linns bakgrund som före detta medlem i Antifascistisk aktion organisationen.

Bokens handling i denna bok består av ett brutalt mord där gärningsmannen inte bara har mördat en ung kvinna utan även omsorgsfullt gjort om henne till en porslinsdocka. Vad som verkar vara ett annorlunda mord börjar snart veckla upp sig till att vara en riktig nagelbitare för poliserna Rickard Stenlander och Erik Svensson och datasnillet Linn Ståhl kopplas in som en resurs för att hjälpa till att lösa brottet. Resursen Linn Ståhl som har sina rötter i Antifascistisk aktion organisationen, kommer hon kunna hjälpa poliserna eller hinner hennes förflutna ikapp henne fortare än hon är beredd på?

Denna bok är en riktigt stark debutbok, jag är ju väldigt svag för debutböcker och jag tyckte definitivt att den höll måttet. Boken innehåller mycket spänning, komplicerade karaktärer och brutala mord med blodiga och detaljerade beskrivningar.

Boken och handlingen började på ett starkt och tydligt sätt, jag tycker om att vi som läsare får hoppa in i första mordet direkt utan några krusiduller. Att vi även blir introducerade för karaktärerna på ett smidigt och snabbt sätt utan att krångla till det och tappade bort spänningen.
Språket i boken var lätt att förstå, en del kapitel var lite för långa för min smak och jag tappade farten lite mitt i boken. Något som dock inte var så mycket bokens fel utan mer saker som skedde i mitt liv just då.

Trots att boken började riktigt starkt så tappade den farten lite i mitten, jag tappade fokuset och tyckte att boken blev lite för rörig och osammanhängande. Det var många partier i boken som inte kändes så trovärdiga och drog sig åt att bli lite larviga istället. Även om boken är en fiktion så uppskattar jag ändå när det är så verklighetstroget som möjligt men denna bok tog nog ett steg för långt inom fiktion för mig för att den skulle vara en fullpoängare.

Karaktärerna var intressanta och de samspelade bra med varandra men det blev lite för mycket fokus på polis hatet från Linns sida och det drog ner spänningen i boken för mig. Samt att en del kapitel var lite för röriga för min smak, för mig var det lite för många namn på personer och ställen och gjorde en del partier röriga.

Bokens avslut var även den en liten besvikelse, det kändes som att Magnus Jonsson byggde upp hela boken på de brutala morden och detaljerna kring morden för att sedan stressa ihop slutet lite. Jag hade gärna fått en lite mer förklaring till varför mördaren gjorde som han gjorde, vad var anledningen till att han gjorde dem till dockor. Den biten saknade jag och hade gärna fått läsa mer om den delen än alla blodiga scener som utspelades i slutet av boken.

Mannen Som Lekte Med Dockor av Magnus Jonsson är överlag en spännande och bra bok, även om spänningen svalnar lite i mitten av boken kommer den tillbaka i slutet igen. Boken är välskriven med detaljerade beskrivningar på både miljön och karaktärerna, samt att det går till största del lätt att hänga med i handlingen.
För er som gillar lite mer blodiga och brutala deckare kan jag starkt rekommendera denna bok till er, själv ser jag fram emot att läsa resterande två delarna i Hatet Trilogin!

Martin Ljungqvist

2020-10-24

Den här boken var spännande och innehåller en krypteringsexpert och många tekniska detaljer som används för att spåra mördaren på digital väg. Eftersom jag gillar IT-forensik så får denna bok pluspoäng av mig. Jag lärde känna karaktärerna och blir nyfiken på att följa dem. Dialog och jargon känns levande och får pluspoäng. Boken är rik på målande miljöbeskrivningar av Södermalm med omnejd i Stockholm vilket ger en trevlig närvaro. Boken har ett varierat språk och fina gestaltningar. Det enda jag saknade var hur mördaren egentligen tänkte, vill veta mer om vad som var drivkraften. Istället fick jag veta väldigt mycket om dennes bostad. Men denna spännande historia med mycket datortekniska detaljer får ändå bra betyg av mig eftersom jag gillar tekniska teman. Ljudboksversionen är fenomenalt inläst av Maria Lyckow. Jag lyssnade på den som ljudbok via bibliotekens fantastiska app Biblio.

2018-08-17

Spänning infinner sig ju på slutet, kanske till och med lite för häftigt och blodigt. Och vägen dit för den lite blekare Lisbeth Salander-kopia när kantad av lite förnumstiga utläggningar om ditt och datt som borde ha strukits. Snubblande nära kioskdeckare som man ändå läser för att se hur slutet blir.

Malin Magnander

2017-12-03

Anna Johansson

2017-10-20

Mannen som lekte med dockor får en svag 4:a i betyg. Väldigt bra grundberättelse som har större potential än vad boken levererad, dock är det intressanta karaktärer och på sina ställen spännande handling. Saknar en förklaring till varför mördaren försöker göra sina offer till dockor. Kommer fortsätta läsa de kommande två böckerna i Hatet-triologin.

Karin Johansson

2017-08-29

Alldeles för rörig deckare. Många lösa trådar som inte följdes upp. Efter 1/3 ögnade jag bara i genom sidorna.

Gunnar Hermansson

2017-02-21

Hade fått tips om denna bok. Det svenska "deckarundret" har nog fått denna författare att skriva en undermålig deckare med så många klyschor och osannolika händelser att det blir skrattretande. Förstår att han älskar sitt Södermalm, men här bjuds vi på ett Stockholm som verkligen är svart eller vitt. Mördaren är självklart polis som bor på Östermalm. När vid ett tillfälle vi får följa med till S:t Eriksplan är det inget roligt att befinna sig i Atlasområdet vill jag lova. Huvudpersonerna genomför så osannolika saker att det nästan blir Science fiction. Tydligen en trilogi. Kommer inte att rekommendera eller läsa resten.

2016-10-22

Betyg: 4 av 5.

Ännu en debuterade svensk deckarförfattare. Boken Mannen som lekte med dockor är den första delen i den planerade serien Hatet-trilogin.

Jag tyckte mycket om boken. Speciellt gillade jag miljöerna i boken, som utspelar sig mest i Stockholm, och till stor del på Södermalm. Jag tyckte också mycket om karaktären Linn Ståhl, som påminner lite om Lisbet Salander, om man nu får jämföra.

Jag vill gärna läsa kommande böcker i serien, och jag rekommenderar boken.