Mannen som gick upp i rök

Teodor Hedin

2024-02-14

Lars B.

2023-06-27

Griper inte tag på samma sätt som andra delar i sviten.

Magnus Johansson

2016-07-24

Väldigt sinnrikt utmejslad gåta. Dessutom skickligt berättad.

Jag läste de här böckerna som barn och har läst dem, men värderar dem olika från gång till gång.
gen massor av gångerEn mer genomtänkt komentar kommer när jag läst boken

John C

2016-04-06

Journalisten Alf Matsson är försvunnen och spåren leder till Ungern. Men Martin Becks besök där tycks vara till ingen nytta tills...
Klart bättre än första boken, och helt klart en välskriven roman... författarparets frossande i detaljer av nakna kvinnor förbryllar dock.

Rasmusmatte .

2011-09-29

Gillar dessa böcker men denna är inte de bästa. Det är i min smak. Brandbilen som försvann

Rasmusmatte .

2011-09-29

Peter F

2011-08-03

det här är den andra romanen i en serie på tio (Böckerna skrevs av författarparet Maj Sjöwall och Per Wahlöö).
Flera av böckerna i serien har jag läst ett par, tre gånger. Till att börja med såg jag nog Martin Beck som en hjälte. Idag reagerar jag lite annorlunda; jag ser en man som prioriterar fel: överger sin fru och sina barn, struntar i vad han äter, fastnar i arbetet.

Jag tycker den är okej, om än kanske något tråkigt skriven. Rätt exakt mellan trean och fyran, vad som avgör är att jag inte tycker hur de kommer på upplösningen är särskilt trovärdigt. Men jag kanske har missat något.

Lennart Egerfjord

2009-09-09

Som Stockholmare och uppvuxen på 60-talet är dessa ttio böcker om stockholm och kritiken mot polisen än aktuella idag. Dessa tio böcker i serien om Martin Beck tillhör mina måste-läsa-böcker. Det finns episoder så finns i mitt minne för alltid. Språket är lätt och flytande.