Mannen som föll i glömska

Ajvide, Mia

| 2011

När Jack, i all hemlighet och för andra gången på mindre än en vecka, betraktade sin hustru genom verandafönstret var han klar över att hon hade glömt bort honom. Och att hon aldrig skulle minnas honom igen. En dag känner Jacks fru Aino inte längre igen honom. Han är bortsuddad ur hennes minne; som om deras liv tillsammans i stugan vid havet aldrig hade ägt rum. När han kommer till sitt jobb som guide på slottet Myntholm beter sig hans kollegor avvisande. Till och med hans gamla mor stirrar frågande och skrämt på honom. Ingen vet vem han är. Varför är det ingen som kommer ihåg Jack? Och varför kan ingen minnas hans ansikte mer än några sekunder? Hans efterforskningar leder honom till ett kollektiv med ?bortglömda? i Stockholmsförorten Rinkeby. men också bakåt i tiden, till Myntholm och en galen flickas tragiska öde. Kanske finns där ett svar och lösningen på hur han ska få Aino,...

Jo, men i början var den faktiskt intressant. När Jack sakteligen glöms bort, och faller ur folks minnen. Det är en skrämmande tanke, att vi är så beroende av andra människor att vi nog antagligen inte skulle fungera normalt utan dem. Första timmarna av ljudboken var med andra ord underhållande. Men sedan tappar den. Den röda tråden försvinner lite, på något sätt. Jag tycker inte att Jack som person är tilltalande, inte heller Marie, och såklart inte heller någon av de andra glömda. Det är som lite dystert hela tiden, det händer aldrig någonting och de saker som trots allt händer får ingen uppföljning eller verkan. Det känns som att 10 av de 14 ljudbokstimmarna är lite bortkastad tid då jag hade kunnat göra någonting annat, tyvärr. Jag blev rekommenderad den här för att "den var så spännande", så jag gick och väntade på att den skulle bli spännande hela tiden. Men jag fick vänta förgäves. Spännande är nog det sista jag skulle kalla den här boken. Sömnpiller, snarare.

Denna bok var helt okej tycker ja

Åsa Carlsson

2015-12-16

Sveptes med från början till slut och skulle om möjlighet gavs ha sträckläst den. Läs mer: http://ibokhyllan.blogspot.se/2015/12/mannen-som-foll-i-glomska-av-mia-ajvide.html

2015-12-12

Det kanske är orättvist att lockas av en författare baserat på vem han eller hon är gift med eller barn till, men ibland blir det faktiskt så. Sedan kan man ju lockas av ett intressant tema också. Som den här boken. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2015/12/mannen-som-foll-i-glomska-av-mia-ajvide.html

Cindy Tigerlind

2015-05-06

Jag gillar verkligen idén hon skapar men för mig når den inte ända fram. Dessutom störde jag mig så på slutet.

Marita Ryen

2013-05-16

Började lite segt men blev riktigt bra!

Helena R

2012-10-02

Jag gillade grudidén och första halvan av boken, sen blev det för mycket såpopera.

Lucia Jidenius

2012-02-27

Lättläst bladvändare, dock var slutet förutsägbart redan efter 70 sidor.

Kickie Boman

2012-01-18

Till en början tyckte jag den här var lite mysko. Men sen blev den intressant. Bra berättelse.

Liza Bolin

2011-12-04

himla bra koncept, men mia ajvide når inte riktigt upp språkligt. texten hamnar som en barriär mellan mig och den kusliga stämningen jag antar att hon försöker skapa.

Anne M

2011-11-30

Påminner mycket i tonen och berättandet om John Ajvide Lindqvists böcker. dock utan några direkta övernaturliga inslag som vampyrer eller zombier. Hoppas det blir en fortsättning på berättelsen!

Maria Klamas

2011-11-29

En helt makalöst spännande och bra bok. Kan ses som både drama och thriller och det faller mig på läppen enormt mycket! Storyn om en person som helt plötsligt blir bortglömd och ingen känner igen honom, hela hans liv försvinner som tur är hittar han en "länk" och en sammanslutning, en grupp av andra glömda... Härligt varvad med huvudpersonens arbete som historiker knyts berättelsen samman men vi bjuds också på dilemman som forskning för vems skull och till vilket pris! Genialt om ni frågar mig, jag är fast från första till sista mening och sträckläser denna bok! Var orolig en stund för att slutet skulle bli patetiskt men utan att avslöja något så fick hon till det oxå! Grattis ni som har kvar denna häftiga läsupplevelse!