Mannen från bergen

Eriksson, Kjell

| 2005

Nominerad till Bästa svenska kriminalroman 2005 av Svenska Deckarakademin. Manuel Alavez liv har slagits i spillror. Hans ena bror har dött en dramatisk död, hans andra bror sitter i fängelse i Sverige för narkotikahandel. Båda lurades de av en främling. Zapotekindianerna i Mexiko, det folk Manuel tillhör, kallar en sådan man för bhniguía, mannen från bergen. Han som lockar med rikedom och ett bekvämt liv men som i gengäld tar din själ. När Manuel kommer till Sverige får han veta att den man som lockade hans bröder i fördärvet finns på en krog i Uppsala. Eva Willman är en arbetslös postkassörska som kämpar för ett bättre liv för sig och sina tonårssöner. Till sin förvåning får hon jobb som servitris på den nyöppnade krogen Dakar i Uppsala. På Dakar härskar Slobodan Andersson. I sina egna ögon är han stadens nye krögarkung. Fast Slobodan och hans högra hand Armas sysslar...

2014-09-03

Jag hade en del förhoppningar när jag började läsa den här sjunde delen i serien om Ann Lindell. Sakta men säkert har ju böckerna blivit lite, lite bättre. Därför blev besvikelsen desto större när jag upptäckte att Kjell Eriksson fått ett kraftigt återfall i användningen av gamla förlegade ord och att det är ännu mer utsvävningar i den här boken. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2014/09/mannen-fran-bergen-av-kjell-eriksson.html

Många trådar i flera länder att hålla reda på i den här boken, en av tio om polisen Ann Lindell i Uppsala.

2011-09-12

Kjell Eriksson tillhör en av de bättre deckarförfattarna i Sverige tycker jag. Hans senaste böcker har däremot inte haft det riktiga bettet. Han skriver bra och breder ut mer än bara själva storyn men för mig saknas något i själva spånningen. Även Ann Lindells privata liv har blivit lite mer slentrian i de två senaste böckerna jag läst av Kjell.

Patricia B

2010-03-17