Mamma, pappa, barn

Gerhardsen, Carin

| 2009

Spaningsgruppen på Hammarby polisstation på Södermalm i Stockholm måste handla snabbt. Tre olika fall hamnar inom kort på kriminalkommissarie Conny Sjöbergs bord. Lilla Hanna, tre år gammal, vaknar en morgon och finner att hon är alldeles ensam. Hennes pappa är utomlands och alla tecken tyder på att hennes mamma har tagit lillebror med sig och flyttat därifrån. Vilsen går hon hemifrån utan mål. Petra Westman vid Hammarbypolisen hittar under en tidig motionsrunda ett svårt medtaget spädbarn i en buske. När barnets mamma hittas död i närheten börjar jakten för att hitta Hanna innan mördaren gör det. Samtidigt hittas en sextonårig flicka med trassliga familjeförhållanden strypt på en toalett på en Finlandsfärja. Kvar finns hennes lillasyster som utsätter sig för situationer ingen fjortonåring borde vara i närheten av att hamna i. Och medan utredningsgruppen kämpar för att lösa fallen drabbas...

Karolina Jonsson

2022-08-14

Ännu bättre än den första boken! Den här boken har allt jag vill ha, tror jag. Jag kunde fullständigt förlora mig i den och det var så skönt. Jag älskar karaktärerna, de är så sympatiska allihopa. Och det händer så mycket, jag fasar och jag skrattar. Det ÄR så spännande! Det sker verkligen tusen saker på en och samma gång men samtidigt blir jag ändå inte förvirrad. Det händer saker både privat för poliserna och även i fallen de löser. Och vi får verkligen följa karaktärer som har koppling till fallet, och att få följa den lilla flickan på 3 år... Nej, det var det bästa och sämsta på en och samma gång. Så hemskt hur hon kunde lämnas ensam, men så fascinerande och spännande att följa denna lilla kloka tjej. Nu är jag definitivt investerad i detta gäng, så det kommer vara riktigt svårt att inte läsa resten av hela serien i ett svep!

Jesper Nåvik

2022-01-29

2019-12-21

Carin Gerhardsen tillhör helt klart svenska deckareliten. Riktigt bra bok med ärliga och trovärdiga karaktärer rakt igenom. Jag gillar Gerhardsens sätt att bygga cliffhangers och inte ha så bråttom att avsluta fallet med "den andre mannen". Stark 3:a

Karin Johansson

2019-10-13

Läs den!

ElinsBokhylla

2019-04-29

Mamma, pappa, barn, andra delen i Carin Gerhardsens Hammarbyserie och jag hade hoppats på att serien skulle bli bättre, att jag skulle fastna mer i den än jag gjorde med första delen. Men tyvärr så är det något med Mamma, Pappa, Barn som jag inte heller gillar så mycket. Jag vet inte riktigt vad det är men det är något som jag inte riktigt faller i min smak, ni vet säkert hur det kan vara ibland. Något som gör att man inte riktigt fastnar i boken, utan nästan längtar tills boken är slut. Det låter hårt jag vet, men det är något som inte klickar för mig.

Precis som i första delen ​Pepparkakshuset ​så tyckte jag att bokens handling var spännande, händelserna var verkligen välskrivna och intressanta. Kapitlen var väldigt detaljerade och spänningen fanns med under hela boken, från start till slut. Denna gång var morden och händelserna kring överfallen väldigt tunna, det saknade jag lite. Jag tycker att det blir lite extra spännande om man får följa med under morden och överfallen.
Återigen så upplever jag att mordutredningen och fallen låg lite i bakgrunden av själva historien, visst de var en stor del av boken, såklart. Utan jag upplevde att karaktärernas liv runt omkring var mer detaljerade och beskrivna än det som faktiskt intresserar mig, utredningen och våldshandlingarna.

En annan del i boken som jag tyckte var lite väl överdriven och även lite udda skrivet var Hannas version, jag upplevde att det var en vuxen person som återberättade och inte en treåring som det egentligen skulle vara. Det känns även lite överdrivet att en treåring skulle klara av alla de saker som beskrevs och vara ensam så länge utan någon egentlig näring och vätska.

Även denna del upplevde jag lite som tam, långtråkig och med ett fokus på enligt mig helt fel saker. Det är trevligt att få reda på karaktärernas privatliv men jag upplever att det tar över på ett inte så positivt sätt. Dessutom måste jag säga att boken har lite för många karaktärer, det var svårt för mig att hålla isär de olika personerna. Minns att jag även upplevde detta i första delen Pepparkakshuset , jag förstår att det behövs många karaktärer för att en story ska kunna funka. Men jag hade nog hellre sett att Gerhardsen hade fokuserat på huvudkaraktärerna och bara snuddat lite vid de andra karaktärerna, samt lämnat lite mer utrymme för brotten och utredningen som jag nu upplever är lite tam och tråkig.

Jennie W

2019-04-01

Nästan outhärdligt att läsa om ett barn som lider. Men otroligt välskriven, som alla böcker i serien.

Bokslukerskan 93

2019-01-19

Sträckläste

Johanna Åberg

2018-11-19

Boken var lite seg i starten, men blev oerhört spännande!!! En riktig bladvändare!! Minst lika bra som den första boken i Hammarbyserien! Nu ger jag mig i kast med del 3....

Bokläsaren

2018-02-27

Jag hoppade in på bok nr rvå i Hammarbyserien vilket var något rörigt i början innan jag fått benat ut alla poliser. Handlingen var bra och jag var fast från blad ett. Storyn om Hanna 3 år var något överdriven, för vilken 3 åring har förmåga att kunna allt som hon kunde? Jag såg förbi det och koncentrerade mig på boken som helhet. Är glad att jag har så många böcker kvar att läsa i denna serien. Ser fram emot dem alla.

Jan Banan

2015-08-19

inte så tokig, men delarna om treåringen är inte trovärdig.

Denna bok var super bra tycker jag så denna kan jag allt rekommendera till er andra

Janna Vestberg

2014-12-10

Spännande på sina ställen. Gillade delen med lilla tre-åringen men håller med vissa föregående talare om att det inte känns helt trovärdigt alla ggr. Blir en trea.

2014-05-08

Bra, svensk deckare med ett språk som flyter. Ett språk med nyanser. Deckarstråket i boken är obehagligt, hur ett enda val kan leda till så mycket. Annars är det roligt att författarinnan fördjupar sig i karaktärerna, även om jag blir lätt besviken på Conny! Det, om något, är ju ett bevis att jag fastnat i boken. Jag vill inte att ett enda, enkelt, val i hans liv ska leda till så många fel. Och jag vill ge mig på nästa bok i serien direkt för att se vad som händer.

Helena Rasmusson

2014-03-29

En stark 3:a! Bra

Sara Frimodig

2013-09-23

Jag är verkligen inget fan av deckare, men plockade upp den här boken ändå en semester när allt annat var utläst... Och jag blev faktiskt positivt överraskad! Spännande, men inte bara "deckarspännande" utan med ordentliga personbeskrivningar och lite mer djup.

Anna Jensen

2013-08-09

Väldigt spännande och gripande, som mamma skär det i hjärtat att läsa denna.

2013-08-07

Den här andra delen i Hammarbyserien läser jag ganska tätt inpå den första och det var bra, eftersom många trådar fortsatte här. Även en del karaktärer dyker upp igen och då inte bara poliserna. Jag blev inte helt förtjust i Pepparkakshuset, men Mamma, pappa, barn var en klar förbättring. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2013/08/mamma-pappa-barn-av-carin-gerhardsen.html

Theresa Gyllander

2013-07-12

Oj vilken hemsk bok! Hade inte läst första delen i Hammarby trilogin, men jag kommer snart läsa den tredje. Svårt att lägga ifrån sig boken då jag ffa oroade mig för lilla Hanna.

2013-06-08

Katarina Ewerlöf läser fantastiskt bra, och boken är väldigt spännande och bitvis riktigt otäck!

Stefan Teppas

2013-03-07

Juli 2009 satte jag betyget 3,3. Läs Helgonet istället med Karin G.

Caroline Karlsson

2012-09-16

Intrigen är oerhört spännande och man bara måååste läsa ett kapitel till. Lika fängslad blir man av de respektive polisernas privatliv. Det som gör att den här boken inte får högsta betyg är att för många frågor kring själva intrigen saknar svar när boken är utläst...

För mej blir det inte någon 5:a som jag fått tipset om ,men gott och väl en stark 4. Känns lite märkligt med den lilla 3 åringen som jag inte tror är riktigt realistisk.

Helena Nielsen

2012-06-10

Tyckte att sista delen i sista kapitlet var onödig. Boken var bra och spännande, men trådarna blev aldrig ihop knutna.

Emma Johansson

2012-05-19

Mycket bra bok, svår att lägga ifrån sig.

Carina Olsson

2012-04-01

Spännande bok som lästes ut snabbt.

Jag tycker verkligen om när historier ?vävs ihop? både på film och i böcker och den här boken gjorde mig inte besviken.
Spännande, bitvis lite jobbig att läsa när det gäller barn och barns utsatthet.

Rekommenderas och läs, om möjligt, Hammarbyserien i ?rätt? ordning för mest behållning.

Carina Svensson

2012-03-12

Den här var nog snäppet vassare än "Pepparkakshuset"? Var iallafall ännu svårare att lägga ifrån. Väldigt spännande!

A H

2012-02-12

Riktigt bra, spännande. Flera historier på gång samtidigt som fortsätter i nästa bok.
Rekommenderas! Men läs Pepparkakshuset först!

Eva Simonsson

2011-10-26

Spännande, otäck och välskriven!

inger ericsson

2011-09-01

jättespännande läsning, jag ger en mycket stark fyra och det bästa av allt jag var och hämtade Vyssan Lull på bibblan idag...

Lena A

2011-08-27

bra

Rasmusmatte .

2011-08-19

Som vanligt har Carin Gerhardsen lyckats skriva en otroligt spännande bok som man måste sträckläsa. Tre separata handlingar vävs ihop.

Åse Bandling

2011-08-01

Nja, säger jag, jag delar ut en svag 3:a.

kristina johansson

2011-07-17

Sträckläste boken som väckte många tankar...stark bok

Marie Johnson

2011-07-17

Sååå fruktansvärt bra!! Kunde inte lägga den ifrån mig. Började läsa den på fredag kväll och på lördag kväll var den utläst.

Sussie S

2011-06-27

Skrämmande och hemsk, kanske extra skrämmande för att jag själv har barn. Blev lite bortvirrad i slutet vem som var vem, därför föll en stjärna bort.

h4l h4rtl3y

2011-04-27

ok, det är snabb- och lättläst -- en bok för semestern. Storyn intressant, men totalintrycket dras ner av det slutet som mer liknar något i LasseMaja-serien, än en mordgåta riktad mot en vuxen läsekrets ...

Linda Bohlin

2011-04-11

sjukt spännande, varje sida är proppfull med action och det är omöjligt att inte sträckläsa.

Jessica Nilsson

2011-04-05

Jättespännande bok.

Karin Lundberg

2011-02-17

Helt ok och bitvis riktigt spännande. Föredrar denna nr 2 framför 3an "Vyssan lull".

Maria Johnson

2011-02-14

Andra delen i Hammarbyserien. En riktig sidvändare som jag inte kunde lägga ifrån mig. En treårig flicka vaknar en morgon och är inlåst i lägenheten. Hennes mamma och bror är försvunna och hennes pappa är Japan på tjänsteresa. Två mord inträffar och kommisarie Conny Sjöberg får fullt upp. Intrigen är mycket skickligt sammanvävd!

Maria Johnson

2011-02-14

Annelie S

2011-01-24

Lyssnade på ljudboken och som vanligt är Katarina Ewerlöf helt suverän som uppläsare!!

Alexandra Ro

2010-12-07

Tycker att denna bok är starkare än pepparkakshuset. Den är väldigt lättläst tog bara några timmar att läsa igenom, men den blir aldrig tråkig. Dock är det många aspekter i boken jag ville veta mer om och vissa mindre om. Såsom polisen petra westmans sits osv. Tycker ibland att historien tappar fokus. Men vävs ihop väldigt bra i slutet dock lite för fort. Börjar läsa den tredje nu.

Anneli Johansson

2010-11-25

riktigt riktigt bra, vill bara läsa mer, väntar med spänning på bok nr 3.

Marie W

2010-08-14

Betyget är nära en fyra men inte riktigt. Hade det funnits halva poäng hade det blivit 3,5. Jag läste Pepparkakshuset och Mamma, pappa, barn på två dagar, mycket lättlästa alltså och spännande! Jag brukar inte läsa deckare och är glatt överraskad av de här böckerna. Jag retar mig dock på några detaljer: i Pepparkakshuset är de hemma hos en IT-människa och letar efter en kartbok!! Hört talas om Internet? I den här boken har en tonårstjej en traditionell adressbok, hur många tonåringar har det? Allt finns ju i mobilen. Jag tycker också att treåringens tankeresonemangen är lite väl avancerade för att vara trovärdiga.

2010-07-21

Carin Gerhadsen är sveriges bästa deckarförfattare. Så bra och nu väntar jag bara på att få börja på "Vyssan lull"

Charlotta Rylander

2010-07-12

Lika bra som den första, men det är egentligen polisernas privatliv som är mer intressant än själva deckargåtan.

Camilla Eriksson

2010-07-09

en av dom bästa deckare jag läst hoppas det kommer fler i serien Hammarby efter vyssan lyll.

Annicka Olsson

2010-07-08

Åh, vilken spännande och bra bok .En stark 4:a

Ullis N

2010-06-13

Riktigt trevligare deckare, med lite mer djup än bara intrigen, så jag har redan ställt mig på kö till nästa bok i serien.