Lyckohjulet

Fransson, Ramona

| 2009

Plötsligt höjde sig ett skrik över havet. Greger lyfte upp huvudet kisade mot solen och blicken svepte över hamnen. Fiskargubbarna på bryggan slutade rensa makrill och tittade i riktning mot lagerhuset. Ett nytt mänskligt skri spred sig över hamnen, gick upp i falsett, och åtföljdes av ett rop på hjälp. Greger släppte tampen och reste sig upp. Med halvslutna ögon ansträngde han sig för att se var den skrikande personen befann sig, men Greger såg inte till någon upprörd människa. Mödosamt, pustande och stånkande klev han upp ur båten, gick längs kajen och ut mot södra hamnen. Vid sjöbodarna, i angränsning till gästhamnen, tjugo meter från det gamla tullhuset stod en person och viftade med armarna. Greger viftade tillbaka och skyndade på stegen för att möta upp. Med snabba kliv och viftande armar kom en person gående mot Greger. Killen hade snaggat, solblekt hår, avlångt ansikte med en trubbig...

Solveig Andersson

2018-08-01

Dessa deckare blir bara bättre och bättre. Skickligt berättad, med en trovärdig intrig och med en bra och trovärdig vokabulär. Läs den!

Rasmusmatte .

2014-03-15

Åter igen en bra deckare av Ramona Fransson

Theresa Gyllander

2013-04-11

Handlingen i boken är hyfsad men det är något med språket och gestaltningen av både människor och miljöer som känns amatörmässigt.

Rasmus Sonesson

2012-11-30

Skickigt och spännande

Ramona Fransson

2012-08-16

Är sur över att jag valde fel titel. Det finns ingen lycka med att hamna i klorna på speldjävulen!

Kristina Simar

2012-07-19

Detta är alltså den fjärde boken om mord på Tjörn av Ramona Fransson och även den här var också en riktig bladvändare. Också en bok jag låg och sträckläste långt in på natten. Jag kunde som vanligt inte lägga den ifrån mig. Så som det brukar vara när jag läser en spännande bok. Jag ser efter varje bok hur Ramona Fransson utvecklar sitt språk och skrivsätt och då hela tiden till det bättre. Onödiga detaljer blir det mindre och mindre av och handlingen blir mera sammanhängande och kärnfull. Det är aldrig långtråkigt att läsa en deckare av Ramona Fransson. För hon gestaltar både karaktärer och miljöer på ett tillfredställande vis. Nu har jag bara två böcker till att läsa och recensera av de som hittills kommit ut och det ska bli spännande att se om de två sista även håller samma mått som de andra gjort.

2012-04-07

Nej, böckerna om Greger Thulin passar mig inte alls. Jag vill så gärna tycka om dem, men det går inte.

Historien är tunn och även om nu nästan alla deckare är fulla av sammanträffanden så blir det bara för mycket här. Tack och lov var det värsta puttenuttiga från förra boken borta, men karaktärerna med sin fortsatt dåliga impulskontroll gör mig frustrerad. Något som gör mig ännu mer irriterad är kommateringen. Jag som älskar ordentliga meningar med kommatecken och punkt på rätt ställe får nästan en ångestattack över stackatoläsningen. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2012/04/lyckohjulet-av-ramona-fransson.html

Toppen..

Tarja Ahlgrén

2010-06-26

En av alla dessa "okända" deckarförfattare som ges ut av små förlag, men en som faktiskt lyckas riktigt bra i sitt uppsåt. Lyckohjulet skulle till och med kunna bli en hyfsad film!

Y

Yngve Karlsson

2009-06-12

Fantastiskt att en deckare handlar om sådana aktuella saker som sker i samhället idag. Jättebra!