Lögnen på femte våningen

Van Ranst, Do

| 2013

Lögnen på femte våningen handlar om Jeff som bor i ett höghus i förorten tillsammans med sin mamma, hennes pojkvän och sin utvecklingsstörda storasyster Iene. Sin pappa har han aldrig träffat och hemma är det strängt förbjudet att prata om honom. Men Jeff har själv listat ut att pappan måste ha blivit knivskuren till döds. Varför skulle det annars finnas en ingrodd fläck på vardagsrumsmattan som ser ut som blod? Och det är naturligtvis mamman själv som är mördaren, det är Jeff övertygad om. I samma hus bor Jeffs vän Süleyman som Jeff kan prata om allt med men konflikterna står tätt både inom familjen och med vännen. Vad är det egentligen Süleyman sysslar med? Hur ska Jeff kunna hindra mammas pojkvän från att skicka bort Iene till ett hem för utvecklingsstörda och är pappan verkligen död? Om författaren: Do Van Ranst har alltsedan debuten 1999 etablerat sig som en av Belgiens främsta...

2013-11-21

Den här boken blev jag nyfiken på när Massolit förlag skickade ut ett mail om höstens utgivning. Jag tror aldrig jag har läst någon belgisk författare så det var extra roligt. Boken är klassad som ungdomsbok (12-15 år), nu är jag inte i närheten av bokens målgrupp, men det kan jag nog känna är rätt. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2013/11/lognen-pa-femte-vaningen-av-do-van-ranst.html

Anna-klara Akar

2013-10-02

Jeff bor med sin mamma och utvecklingsstörda syster i ett höghus. De är en liten och tät familj. På mattan finns en blodfläck det är den när jeffs mamma döda hans pappa i självförsvar. Men nu har mamma träffat Harry som hotar familje sammanhållningen. Där finns också Jeffs kompis Suleyman, och alla andra i höghusets mikrokosmos.

Do van ranst (hon?, han?) skriver väldigt vackert, killigt och argt. Jag trodde det var en thriller när jag tog den i hyllan men det är en riktigt bra bok om att ha ett syskon med funktionsnedsättning, om "styvförälder, och familj. Mycket bra, men baksidestexten ger lite fel känsla. Och vem! Ska jag ge den till. Underskattar jag tonårskillar, eller skulle den funka. Klassläsning?