Lockfågeln

Brun, Henrik

| 2012

"... en realistisk bladvändare i ovanlig miljö, absolut läsvärd." Norran Den danske journalisten Ketil Brandt är på väg till Sarajevo för att närvara vid ett bröllop. Men precis när han anlänt till Slovenien får han ett oväntat samtal från polisen i Ljubljana. Michael Jensen, en gammal vän från Ketils tid som krigsreporter på Balkan, har hittats mördad. Och som av en märklig slump var han just på väg till Danmark. Polisen ber därför Ketil stanna i staden och hjälpa till med utredningen, och mot bättre vetande tackar han ja. Snart visar det sig dock att Ketil används som en bricka i ett större spel och mot sin vilja dras han in i en infernalisk härva av människohandel och korruption. I ett försök att undslippa det nät som dras åt kring honom inleder Ketil ett riskfyllt samarbete med Ines Sivonik, en ung och attraktiv slovensk reporter. Med flera förföljare i hälarna kämpar Ketil och...

2013-02-19

Det här är första delen i en planerad trilogi om den danske journalisten Ketil Brandt och här hamnar han alltså mitt i en komplicerad röra som utspelar sig i det forna Jugoslavien, där så gott som alla de nya länderna är inblandade och alla tittar snett på alla. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2013/02/lockfageln-av-henrik-brun.html

Emeli Backström

2013-01-22

Bra tempo och känns verklighetstrogen. Fick man Ge halva stjärnor hade det blivit 3,5. En fyra reserverar jag åt en lite större wow-känsla. Kan rekommenderas.

2013-01-11

En helt okej dansk kriminalroman som utspelar sig i Slovenien. Intressant och bra var den, men kanske tyvärr ändå ingen fullpoängare.