Livrädd

Bolton, Sharon

| 2013

En våg av självmord sköljer över Cambridges universitet. Varje gång är det en kvinnlig student. Och varje självmord är begått under mer chockerande omständigheter än det föregående. Polisen vet att det inte kan vara en rad sammanträffanden. Men de kan inte bevisa det. Enda sättet att utreda fallen är att placera någon under täckmantel. En ung polis, en kvinna lika utsatt som de andra. Lika oförberedd på den mardröm hon möter. Lacey Flint har all anledning att vara försiktig. I svensk översättning av Lilian & Karl G. Fredriksson. S.J. BOLTONS nya kriminalroman Livrädd är en mörk och fängslande uppföljare till den hyllade Nu ser du mig och den andra boken om den unga kriminalpolisen Lacey Flint. S. J. BOLTON, född i Lancashire i England, har snabbt blivit en av Storbritanniens mest hyllade deckarförfattare. Hon har nominerats till en rad priser, bland annat CWA Gold Dagger, ITW...

Maria Jacobsson

2022-01-03

Andra boken om Lacey Flint är betydligt bättre än första. Läs dem i rätt ordning för att få bästa behållning!
I den här boken hamnar Lacey på ett universitet som drabbats av ovanligt många självmord. Hon blir indragen på ett otäckt sätt och lever sig in i sin infiltrerande roll som student på universitetet, men kan så klart inte låta bli att rota i händelserna själv också. Här har Bolton lyckats skapa en psykologisk spänning som gör att man snubblar över meningarna när man läser för att snabbt få reda på hur det ska sluta. Några sega partier drar ner betyget, men en starkt fyra blir det iallafall!
Vidare till bok nummer tre om Lacey!

2020-09-07

Väldigt nära en femma i betyg, tvekar lite men känner sen att hur bra den än är skulle nog aningen mer krävas. Men mycket nära. Sträckläste och älskar hur berättelsen vävs samman i all sin otäckhet. Jag vill veta mer om Lacey och Joesbury.

Karin Johansson

2018-02-19

Sharon Bolton, ingen kan skriva som henne. Älskar boken, spännande. Hela Lacey Flynt serien är jättebra, har ni inte läst dem, gör det.

Ganska spännande men bitvis lite seg. Något som störde mig var det ständiga återkommandet till kärlekshistorien, eller vad man kan kalla det, mellan huvudpersonerna. Lite larvigt och ovidkommande för handlingen. Slutet blev väldigt avhugget och abrupt, kanske kommer förklaringen i nästa bok.

2015-01-28

Snudd på en 5:a! Bolton är bara så bra. En riktigt spännande, välskriven thriller.

Anna Johansson

2015-01-04

Bättre än den första boken om Lacey Flint. Skapar en hel del spänning, dock är det en del lösa trådar som hänger kvar när boken är slut, tyvärr. Kanske får något svar i nästa bok som jag tänkte ge mig på med en gång.

Boken hade en enormt bra handling, Lacey Flint fick gå under cover för att försöka lösa morden och allt det förde med sig.
Den var riktigt spännande och 12 timmar gick väldigt fort, nu ser jag framemot nästa bok i serien.

Marléne S

2014-12-21

Bra men slutet drog ner betyget.

Marita Ryen

2014-11-27

Betyg 4+. Bok nr 2 om kriminalpolisen Lacey Flint. Spännannde hela vägen. S.J Bolton är en ny favoritförfattare hos mig.

Den här boken var mycket bättre än del 1 tycker jag

Maria Larsson

2014-07-20

Jag vill så gärna älska Sharon Bolton. För det skulle kunna bli så bra. I hennes andra bok med kriminalpolisen Lacey Flint - "Livrädd" - sköljer en våg av självmord bland de kvinnliga studenterna i Cambridge. Polisen tror inte att det är en rad sammanträffanden men kan samtidigt inte bevisa det.

Förutsättningarna finns där. Men det är som att Bolton vill för mycket. Det blir som en soppa med för många kockar. Det blir stundtals osammanhängande (flera gånger får jag bläddra tillbaka och läsa om stycken) på grund av för mycket detaljer, för kompakt text, för mycket oväsentlig information. Man borde skoningslöst ha kortat av boken med hundra sidor. Då hade vi läsare fortfarande haft kvar spänningen. Nu maler det bara på i oändlighet och man tappar intresset för intrig och handling.

Inledningen är seg och man kommer aldrig riktigt in i boken.

Jag blir lite sorgsen över att tillfället till en riktigt bra kriminalroman går till spillo. Jag skulle önska att Boltons förlag tog hennes manuskript och rensade bort alla onödiga ord innan de kom till tryck. För hennes idéer är bra. Det är bara det att hon inte kan leverera dem.

Nu tar jag en paus från Bolton. Jag kommer att läsa även den tredje boken så småningom. Och hoppas då att hon rensat lite mer i sin text.

Maria Larsson

2014-07-20

Liksom den första boken om Lacey Flint så hade den här tjänat på att kortats av väsentligt. Inledningen är seg och jag kommer aldrig riktigt in i boken.
Förutsättningarna finns där men Bolton kan inte leverera dem.

Lina Zackrisson

2014-07-12

Mycket bra, sträckläsning!!!

E H

2014-06-23

Inte lika bra som hennes första bok. Kändes lite för lång.
Dock mycket bra och jag är imponerad av författaren för sina annorlunda storys.

Anna Jensen

2014-05-19

Inte lika bra som ettan, men väldigt bra och en riktig sträckläsarbok! Lite för lättläst, den tog slut väldigt fort

Marianne Strandberg

2014-04-17

SVÅR att lägga ifrån sig.. :-).

Nenne N

2014-04-10

Elisabeth Dahlberg

2014-04-07

Har nu sträckläst Boltons tre böcker om Lacy. Jag har fått en ny favorit deckarförfattare. Alla tre är fantastiskt bra, välskrivna och spännande. Lotta Ohlsson på DN har sagt att denna bok är 2013 bästa deckare...

Josefine Ejebjörk

2014-03-12

Inte lika engagerande som den första boken om Lacey Flint.

Jan Banan

2014-03-06

Ganska spännande om än med en lite naiv story. Lite åt ungdomsboks hållet faktiskt. Det som i mitt tycke drar ner betyget är de småromanser som ligger och puttrar under ytan hos bokens huvudkaraktärer, känns fullkomligt onödiga. Bättre än förväntat....svag 3:a!

Glada Gunvor

2014-02-25

Godkänd deckare, men efter ett tag tråkade den ut mig. Uppläsaren Karin Lithman är sådär.

Lotta Karlsson

2013-10-26

En riktig bladvändare. Upplever det lite som när jag hittade Elizabeth George. Men jag ska spara mig lite innan jag läser nästa...

Marc Moore

2013-09-29

Med största sannolikhet den mest spännande bok jag läst. En läsupplevelse som lämnar mig både matt och upp i varv på samma gång!

Jag har läst två böcker tidigare av S.J Bolton och dom har haft hög klass, här träffas huvudrolls innehavarna från båda böckerna i samma bok och deras karaktärer och relationer engagerar.
Boken är en riktig bladvändare och den är konstant spännande. Full av action fast mer på ett psykologiskt plan. Typiskt brittiskt.
Bolton lyckas skriva en oförutsägbar och mystisk historia där allt verkar vara möjligt : Vem kan man lita på? Är det något parapsykologiskt på gång? Inget går att utesluta inget går att ta för givet.

Kommer definitivt läsa hennes framtida böcker.

Viveka Värnman

2013-09-07

Inte riktigt lika bra som den föregående, men ändå spännande och ruggig.

Maddes Bokblogg

2013-09-02

Bättre än den föregående boken. Inte lika blodig utan mer psykologiskt skrämmande. En ny favorit!

Gunilla Jönsson

2013-08-08

Ännu en väldigt bra bok av Bolton

2013-05-29

Det var med en viss tvekan som jag började läsa den här boken, andra delen om Lacey Flint. Första boken, Nu ser du mig, drabbade mig inte alls lika mycket som den verkar ha gjort alla andra, även om jag nu inte tyckte den var dålig. Livrädd hade mer av det som jag gillar, men fortfarande mycket av det som jag ogillar. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2013/05/livradd-av-s-j-bolton.html

2013-05-03

Andra boken jag läser av henne. Känns lite annorlunda mot vanliga deckare. Ruskiga men bra. En ny favorit hos mig med.

Kickie Boman

2013-04-07

Riktigt bra :)

Anette Tunius

2013-03-30

Spännande, obehaget riktigt kryper under skinnet, när man läser denna bok.