Livet med min syster Madonna

Hon är världens mest kända sångerska. Hon skapar myter om sitt eget liv. Hon ändrar skepnad lika lätt som en kameleont. Men vem är kvinnan bakom myten? Och vem kan berätta bättre om detta än hennes egen bror? Christopher Ciccones har levt nära sin världsberömda syster i 47 år. De växte upp tillsammans, och när Madonna lämnar hemmet för att bli dansare i New York åker Christopher efter. Och så fortsätter det: hon söker ständigt nya utmaningar och han finns ständigt i hennes närhet. Han bor bland kackerlackor i hennes nergångna lägenhet på Manhattan, uppträder med henne på klubbar, är påklädare och regissör under de stora showerna som följer, inreder hennes hem och investerar hennes pengar i konst. Han har upplevt alla hennes olika skepnader: bortskämd pappas flicka, Boy Toy, Material Girl, hustru till Sean Penn och senare Guy Ritchie, kärleksfull mamma, mystisk sökare, engelsk lady......

fantastisk inblick från en annan vinkel

Teresia Kjellgren

2013-09-13

En inblick i Madonnas uppväxt och liv sett från hennes brors synvinkel. Ingen wow upplevelse men helt okej.

Izabela Horn

2013-06-25

Man får verkligen en riktig bild på vem Madonna är , Christopher som är hennes bror har lyckats att visa oss en mycket komplicerad kvinna och att vara bror till en ikon är inte något lyx jobb. Han känns inte bitter och det är kul att få öone insider skvaller om andra stora kändisar. En lättläst bok .

Nathalie T

2013-05-09

Tycker den är skriven med ett dåligt språk utan flyt och det känns som att hans hybris är betydligt mycket värre än hennes. Boken består av namedropping, ständigt överdrivna insatser och att allt är Madonnas fel och aldrig hans eget.

Ruth Lezz

2011-02-11

En sympatisk bild av en stenhård superstjärna vars verklighetsuppfattning vacklar.

Sara Eriksson

2010-08-04

Den här boken, är intressant, men jag har svårt för det faktum att christopher ena sekunden hyllar Madonna, till att i nästa sekund säga vilken egotrippad kontrollerande häxa hon är.
Det är också väldigt mycket namedropping på kända personer han umgås med/stöter på i sin omgivning och ibland känns det som om den här bokens syfte är att tala om vad han har gjort, mer än att ha ett egentligt syfte.

Jag blir inte klok på om det är författarens mening att den igenom ska vara en klagan på att han inte får mer pengar och inte är mer känd just som Madonnas bror, samtidigt som han hävdar att han vill vara sin egen. Men en panik när han börjar få dåligt om pengar gör att han återigen vill sola sig i Madonnas glans, och blir väldigt stött vid de tillfällen som det inte blir så som han har tänkt sig.
Han skriver att han är ömsom tacksam, och ömsom förbaskad över att han inte får mer betalt.

Bilden som målas upp av Madonna, är ganska känslokall, förutom när de har viss mailkontakt. Man får uppfattningen om att hon vill att man ska krypa för henne, och det vore väl inte så konstigt som Diva. Dock tycker jag att själva hyllandet av Madonna klingar falskt när han i nästa sekund spyr galla över henne.

Är det hans egen sårade rättfärdighet som talar och han måste bita tillbaka? Eller är det ett sätt att kunna tjäna pengar på att skriva en ointressant bok som inte syftar till något?

För det första (en detaj) otroligt dålig översättning. Nu har jag inte läst originalet, men det var flertalet stavfel och grammatiska slarvfel i den svenska översättningen, så som t.ex. "hon har gör". Sådant irriterar. För det andra älskar jag Madonna - always have, always will - och därför hade jag en relativt fientlig inställning till oken från första början. Fattar inte riktigt hur man kan hänga ut sin syster så, även om man är bitter och ute eftre pengar. Jag tycker även att brorsan verkar ha dålig pejl på sig själv (är det konstigt att Madonna blir orolig när han tar kokain ett par gånger i veckan?). Jag undra hur mycket som är sant och falskt, eller helt enkelt bara sett ur någon annans synvinkel. Vissa saker var dock intressanta i sig att följa, även om boken kändes meningslös och dålig.

En bok som jag tyckte var mycket bra. Jag är intresserad av andra människor och gillar därför de allra flesta personporträtt!

Anette B

2010-02-04

Det var intressant att läsa en bok om Madonna där hon inte själv varit inblandad för att ge sin syn på saken. Sen tog jag det hela med en skopa salt ... men som sagt intressant

Lars Magnusson

2009-10-13

Visst, lite Madonnaskvaller är intressant, men författaren skriver mer om sig själv och hyllar dessutom sina egna insatser hela tiden. Känns dessutom inte särdeles trovärdig.

A-C Hanqvist

2009-10-06

Om man gillar Madonna eller bara är intresserad av fenomenet Madonna är denna bok värd att läsa. Jag kan sympatisera med en del av hennes brors resonemang samtidigt som jag lika ofta känner att det är den vanliga historien om hur människor runt en rik och berömd person vill ha del av kakan och ta åt sig äran.

Maria Larsson

2009-08-10

Ryktet säger att Madonna har ett finger med i spelet bakom denna bok, och med det kontrollbehovet hon beskrivs att ha - både i den här boken och på andra ställen - skulle det inte förvåna mig.
Den innehåller nämligen inga revolutionerande avslöjanden om stjärnans liv bakom kulisserna, i den mån "bakom kulisserna" verkligen finns för henne. Hela hennes karriär och privatliv har utspelat sig framför kamerorna.

Christopher Ciccone är Madonnas två år yngre bror och han har tillsammans med Wendy Leigh skrivit denna biografi om sin berömda syster, fast den i lika stor utsträckning handlar om honom själv och hans desperata kamp att få en framgångsrik karriär.
Som en röd tråd genom hela boken går hans ständiga brist på pengar. Vilket förmodligen är en förklaring till att denna bok blev skriven.

Jag ifrågasätter bokens trovärdighet när det dyker upp direkta faktafel.
I ett stycke försöker Christopher - på en ganska beräknande sätt - dramatisera hans egen och systerns reaktion när designern Gianni Versace blir mördad i juli 1997.
"Bara ett par veckor tidigare har vi båda skakats av prinsessans Dianas död i Paris".

Prinsessan Diana dog en och en halv månad EFTER Versace och hennes deltagande på hans begravning blev en av de sista gångerna hon visade sig i offentlighetens ljus.

Ciccone är ingen professionell författare, men man tycker att hans medförfattare borde ha kollat upp fakta bättre.

Trots allt känns boken väldigt underhållande. I synnerhet för oss som har växt upp med Madonnas musik och framför allt med rubrikerna hon skapat under sin karriär. Man får lite vatten på sin kvarn att det mesta hon förutsätter sig, är "ett spel för galleriet".

Maria Larsson

2009-08-10