Livbåten

Charlotte Rogan

| 2013

DAGBOKEN SOM ÄR GRACES SISTA CHANS ATT FRIAS FÖR MORD 1914 förliser oceanångaren Empress Alexandra. Efter att ha lämnat övriga passagerare att drunkna trängs 39 personer i en livbåt som är byggd att bära hälften. För att den unga Grace ska överleva måste andra sätta livet till. Med list och mod tar hon upp kampen om att härska i båten. En ödesdiger kamp som blottar människans allra mest basala känslor och instinkter såväl hos Grace som hos hennes medpassagerare. Livbåten är en psykologisk thriller berättad av en kvinna som är lika oförglömlig och komplex som de händelser hon beskriver. En mardrömsfärd som inte lämnar någon läsare oberörd. "Psykologisk, välskriven spänning om överlevnad. En riktig höjdare!" Amelia Adamo, M-Magasin "En sensationellt bra bok. Mer ska inte avslöjas här läs och njut!" Borås Tidning "Det är en otroligt spännande bok." Sydsvenskan "Suggestiv berättelse...

agnes

2021-03-02

Boken lyckades bra med att få mig att sätta mig i deras situation och få mig på att fundera på hur jag hade hanterat det. Själv gillar jag sådana böcker. Däremot innehöll boken några lösa trådar som hade varit spännande att få reda på, men eftersom karaktären själv aldrig fick veta antar jag att det aldrig var meningen att vi heller skulle.

Therese

2018-03-04

Genomgående ganska lugnt berättad historia om en samling människor i en livbåt i början av 1900-talet. Hade förväntat mig mer spänning och känsloyttringar, men ändå helt ok. Håller dock med tidigare personer som skrivit att de inte kände att de brydde sig om alla skulle dö eller överleva och att detta inte är något speciellt bra betyg.

Nina Gustafsson

2016-07-01

Om utsattheten i en livbåt mitt ute på havet där svält och väderomslag gör att människor inte visar sina bästa sidor. Men också en tillbakablick om huvudpersonen Graces liv tills dess hon hamnade i båten och hur det hela slutade för hennes del.
Jag hade väntat mig lite mer av slutet och tycker att det finns en del lösa trådar. Det kanske var meningen. Ändå en klar trea.

Irene Malmeling

2015-09-20

Fängslande!

Fredrik Engström

2015-08-30

En överlevnadshistoria. Nästan uteslutande utspelas historien på en liten livbåt mitt på Atlanten. Full av frågor om moral, tro och gränser. Trots det relativt tunn berättelse.

Anna Hedenstedt

2015-07-17

Började sjukt spännande men tappade lite den sista tredjedelen. Dock skramlar den ihop en fyra tack vare stark start o mitt!

Pernilla Lindholm

2015-06-16

Helt okej, men oengagerande. Jag brydde mig liksom inte om alla dog eller överlevde vilket är ett ganska trist betyg.

2015-03-26

Spännande och lättläst. Jag gillade att den känns så mänsklig och utan klichéer. Rogan lyckas nyanserat fånga olika typer av människor i en extremt svår situation. Berättelsen är ganska obehaglig och får mig att fundera inte bara på människans natur utan min personlighet. Vad skulle jag ha gjort om jag hamnat i den här livbåten. Huvudkaraktären är kanske inte den allra mest behjärtansvärda men är väldigt intressant.

2015-02-24

Mycket, mycket bra!

Therese Östman

2015-02-06

Hade höga förväntningar på denna, men sen så stöp de. Den var spännande, men förutsägbar som andra nämner. Ändå ville man veta vad som hände. Betyg: 2,5

Lotta Strandberg

2015-01-31

Lite förutsägbar och krystad men samtidigt mycket tänkvärd och fängslande. Vem hade man varit själv?? Men, för många personer, svårt att få den riktiga känslan för dom inblandade.

Erika Lindblom

2015-01-30

Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om den här boken. Jag hade höga förväntningar på den, men den var inte alls så bra som jag hade föreställt mig. Storyn är oerhört intressant, men jag kan tyvärr inte fatta tycke för huvudpersonen. Redan under de första sidorna uppstår det en distans mellan pss. Jag ger denna bok en trea, men det är en mycket svag trea.

Hedvig Marklinder

2015-01-18

Hade höga förväntningar på boken då storyn är intresseväckande och spännande i sig. tycker dock att den blir lite platt och tråkig i mittenpartiet. Ett plus får boken för slutet då det band ihop berättelsen när man fick gå igenom händelseförloppen på havet. Intressant att diskutera i grupp ur psykologisk vinkel. Men på det hela taget får denna litterära upplevelse en stark tvåa.

Eva Pettersson

2014-12-20

Ruggig och tankeväckande. Slutet med rättegången kändes lite utdraget, och det var också lite irriterande att vissa detaljer som man undrade över när man läste boken inte fick någon förklaring på slutet. Men på det stora hela en läsvärd bok, som med fördel borde kunna läsas i en bokcirkel, då det finns en hel del att diskutera i den...

Ellinor Karlberg

2014-12-18

Den får bara en 2a pga att hon inte lyckas fånga en. Idén är väldigt bra

maria görts

2014-10-07

Bra språk o story.

Glada Gunvor

2014-08-20

Välskriven och intressant. Men riktigt deprimerande och tråkigt. Sådär uppläsning.

Lotta Berlin

2014-03-07

Alltså, jag kommer att få skit för detta, men jag tycker att den blev rätt trist efter ett tag. Måhända att den har djup och etik och man får insikt i att överlevnadsinstinkten kan leda till att människan göra saker och tar beslut som känns hemska, men det blir för långtråkigt. Upprepningar av tankar och misstänksamhet dag ut och dag in. Budskapet har gått fram för länge sedan och de sitter fortfarande kvar och, ja, dagarna går...

Kim M. Kimselius

2014-02-16

Sällan har en bok fångat mig så som Livbåten av Charlotte Rogan gjorde. När jag först läste titeln tänkte jag att det kan väl inte hända så mycket med en grupp människor i en liten båt, mitt ute på havet. Läs hela recensionen här: Sällan har en bok fångat mig så som Livbåten av Charlotte Rogan gjorde. När jag först läste titeln tänkte jag att det kan väl inte hända så mycket med en grupp människor i en liten båt, mitt ute på havet.

Kim M. Kimselius

2014-02-16

2014-02-12

Ganska bra och småspännande bok. Men ändå extremt överreklamerad enligt mig. Slutet känns abrupt, karaktärerna saknar djup, och dessutom avslöjar prologen allt för mycket av vad som ska komma. Jag ville helt enkelt ha ut mer av boken! Ändå är den helt okej enligt mig!

Nina Andersson

2014-02-10

En väldigt speciell berättelse.om moral och etik. Vad vi kan göra eller inte göra under extrema förhållanden!! Kan någon dämma dig? När allas liv står på spel? I min bokcirkel var vi helt överens en mycket bra bok även om man inte får alla svar vilket är frustrerad men utmanande

Å

Åsa Sjögren

2014-01-23

Önskar det fanns minus och plus i betygshanteringen. Då hade denna bok fått 3- av mej. Inte tillräcklig egentligen för en 3:a men inte så dålig som en 2;a.

Å

Åsa Sjögren

2014-01-23

Stephie *

2013-11-19

Livbåten är en spännande bok som man inte lägger ifrån sig i första taget – en riktig sträckläsningskandidat. Att boken utspelar sig i en livbåt må låta händelsefattigt men faktum är att boken når ett oerhört djup genom att låta läsaren få en inblick i vad som försiggår i huvudkaraktärens huvud.

Är det någonsin okej att mörda en annan människa? Den psykologiska aspekten är stark och frågor om moral och etik genomsyrar hela boken. Charlotte Rogans språk är en fröjd att ta del av och förmågan att skapa en karaktär som är så komplex är beundransvärd. Jag kan varmt rekommendera denna starka debutbok för dem som önskar en lässtund utövar det vanliga.

Lina Zackrisson

2013-11-13

Växer efter avslutad läsning. Briljant om moral. Kanske klassiker i framtiden. Inte fem ändå. Ngt som stör, kanske ingen aha-upplevelse ändå.

jan söderqvist

2013-11-07

Ovanligt spännande maktkamp mitt ute på Atlanten. Den unga Grace är en nyanserad karaktär och spelet mellan kvinnorna och männen i livbåten är på liv och död. En oväntad bladvändare!

jan söderqvist

Claes Ericson

2013-11-07

Det är sällan jag känt mig så närvarande i en bok! Spännande från första sidan (efter prologen) och jag kommer att läsa den en gång till för att kolla ett par passager!

Anna Tinnberg

2013-11-07

Superspännande och tänkvärd! Det är lätt att börja spurta igenom Livbåten för att man är så spänd på hur det ska gå, men gör det inte det! Både språket och de etiska frågeställningarna är värda att få ta sin tid!