Lilla stjärna

Av författaren till bästsäljaren "Låt den rätte komma in" Innehåller 14 Cd-skivor + 1 Mp3-cd Lilla Stjärna är berättelsen om två flickor. Under en svamputflykt hittar svensktoppsartisten Lennart ett spädbarn nedgrävt i en plastpåse. Han räddar flickan till livet och hennes första skrik gör honom stum. Ur den lilla kroppen stiger en serie perfekt träffade toner. Han tar med flickan hem och gömmer henne i källaren. Hennes obefläckade musikalitet ska ge hans liv mening. Hon är Flickan med den gyllene håret. Vid samma tid föds en annan flicka i en mellansvensk stad. Hennes liv rymmer inte många glädjeämnen. Hon upplever sig själv som grå och alldaglig med få begåvningar och ännu färre vänner. Hon tröstar sig med elaka hyss och trollande på olika nätforum. Hon är Den andra flickan. Så småningom korsas de två flickornas vägar. En brinnande vänskap växer fram, med förödande konsekvenser för alla...

Vera Lisa

2023-12-13

Det här liknar inte något jag läst tidigare. En hemsk historia berättad med otroligt vackert språk och välskrivna karaktärer. Ajvide är guld

Rebecka Nyman

2020-11-30

Jag har läst några av hans böcker och verkligen gillat dem. Denna är inte min favorit vilket troligen beror på att den är lite för svajig. Vissa partier älskar jag och andra partier upplever jag som sega. De favoritscener jag har i boken är både prologen samt epilogen. Jag gillar hur John Ajvide Lindqvist får allt att verka trovärdigt även om mycket är både brutalt och bisarrt. Jag fascineras av hur han kan få det hemska att låta vackert. Karaktärerna är väl beskrivna med gedigna bakgrunder. Det är enkelt för läsaren att veta vilket perspektiv som berättar då Ajvide Lindqvist varierar språket efter karaktärer.

I have liked many of his other books, but this one is not my favorite. It is problaby because that I really like some parts and other parts I find a bit slow. I like how John Ajvide Lindqvist makes his stories trustworthy even though they sometimes are brutal and bisarr. The characters are well written and I like the way the reader easily know which perspectiv that is currently telling.

Helena Flemström

2018-04-19

Läskigt hur man kan behandla en person

Amanda Köhlmark

2017-04-23

Kuslig, stark och underbar

Hanna Johansson

2016-08-18

Mycket gripande berättelse om utanförskap och ondska. Får åtminstone mig att fundera över vem som kan kallas ond och vilka gärningar som kan betraktas som ondskefulla.

Magdalena Hanell

2015-12-29

Oengagerande.

2015-12-02

John Ajvide Lindqvist. Han seglade snabbt upp som en favorit efter tre lästa böcker. Han har helt enkelt skrämt skiten ur mig, på ren svenska. Lilla stjärna liknar på inget sätt de andra jag hittills läst. Och det är faktiskt inte på något bra sätt. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2015/12/lilla-stjarna-av-john-ajvide-lindqvist.html

Johan Arvidsson

2015-07-10

Mysläsnig på högnivå! Finaste Ajvide boken tamifan.

Miss Me Mo

2014-11-19

Inte författarens bästa bok, men ändå bra och lika "galen" som de andra.

Lila .

2014-10-07

Den här boken ger jag en trea, enbart för att jag ville läsa klart den. Författaren skriver som vanligt bra och har en ton som gör det svårt att lägga historien ifrån sig. Men just själva historien lämnade mig kall.

Ursula Stålhandske

2014-08-05

Överraskande läskigt och författaren en för mig intressant ny bekantskap. Skickligt uppläst.

Artur Foxander

2014-06-02

Fängslande språk och fängslande historia. Spännande från första till sista raden trots att så gott som hela historien avslöjas på bokens baksida :-(

Ulf Gustafsson

2014-01-27

Ajvides böcker ger, precis som vanligt, en känsla av obehag och utanförsskap. Inget ljus, ingen genuin glädje men är väldigt spännande och väldigt bra skrivna. 'Lilla flicka' är inget undantag

Patrick Fransson

2013-10-23

Ajvide när han är som allra bäst!

Ulla Englund

2013-09-20

Blodigt värre, men så ska kanske en skräckhistoria vara. Unga flickors hämnd fruktansvärda hämnd på världen tror jag den handlar om. Jag hade kanske tyckt bättre om historien om jag läst den, inte lyssnat på den.

Maddes Bokblogg

2013-09-02

Började så bra men på slutet bli det för mycket blod och våld.

Emma Hortlund

2013-07-30

Inte lika övernaturlig och mystisk som Ajvide Lindqvists tidigare böcker, men lika obehaglig, spännande och blodig. Lilla stjärna handlar om utanförskap, att leta efter sig själv, utsatta flickor som slår tillbaka. Lilla stjärna handlar om ett spädbarn som lämnas i skogen, men som hittas av en man som tar hem henne och håller henne hemlig i sin källare. I tonåren träffar flickan från källaren Teresa. För första gången i sitt liv känner Teresa en samhörighet och flickorna börjar umgås.

Det är otroligt vad duktig John Ajvide är på att dels sätta fingret på det helt vardagliga, och samtidigt på att göra det absurda vardagligt. Hans karaktärer tar sig för väldigt märkliga grejer, men han får det på något sätt att verka normalt, eller iallafall... förklarligt. Förståeligt. Han har också ett fenomenalt sätt att göra småsaker, och vanliga saker väldigt obehagliga. Som glassgubben i Människohamn. Och som den lilla, vackra flickan i Lilla stjärna. Genom att ta bort vanliga barns attribut och med vissa små beskrivningar antyda att hon inte är som alla andra gör han henne mer obehaglig än om han skulle basunera ut ett Samara i The Ring-liknande utseende och beteende. Det är otroligt skickligt. Läs!

Karin Löfstrand

2013-04-15

130414: De första 100 sidorna var väldigt bra och i klass med "Låt den rätta..." men tyvärr blir jag besviken på utvecklingen under andra halvan av boken. Det blir inte så läskigt som jag hoppats helt enkelt.

Jessica Lundh

2013-03-17

För mörk för min smak.

Annelie Andersson

2013-03-13

En bra bok men ett helt makabert slut

Innehållet i boken stämde inte med det jag hade läst OM boken innan jag läste den. Därför blev jag konfunderad. Men när jag läst den kan jag konstatera att den är bättre än vad förhandssnacket sa. Som vanligt är det starka ämnen, barn och deras utsatthet i fokus. Mycket, mycket väskrivet. Ajvide Lindqvist är en av våra allra bästa nutida författare tycker jag!

jn dvd

2012-09-30

Sveriges svar på Stephen King. Ljus stämning, men mörka själar som sakta sakta leder dig mot händelsen du bara väntar på.

Tomas Karlsson

2012-09-18

Den är svår att placera på betyg-skalan, inledningen är spännande och otäck, sedan byter den lite skepnad till drama om utanförskap, för att sedan sjunka i en spiral av ondska, man lämnas inte oberörd.

Anna

2012-09-09

Jag är ett stort fan av John Ajvide Lindqvist, och han har gjort det igen.
Inte så mycket övernaturligt denna gång, men lika engagerande och genomträngande

Ja, jag vet inte riktigt vad jag ska tycka. Kanon redan från början. Otäck, spännande.
Realistisk och väldigt orealistisk på samma gång. Det gick inte att sluta lyssna iallafall. Mycket läsvärd.

Carolina E

2012-05-24

Två flickor föds nästan samtidigt
någonstans i Sverige,
men där slutar liknelsen.

Den ena får börja sitt liv genom att bli nergrävd
och sedan upphittad av en man
som tar med henne hem
där han upptäcker hennes ovanliga förmåga.
Hon är musik, på något annat sätt kan han inte beskriva det.
Hon blir inlåst i källaren,
där hon inte kan förstöras av omvärlden.

Den andra föds på ett helt vanligt BB
och förlossningen blir inte nämnvärd,
hennes familj är inte märkvärdig
och hon själv är inte speciell på något sätt
- möjligen lite tjockare, lite fulare, lite konstigare

Det kommer att dröja fjorton år innan de möts
men när det väl händer, förändras världen.

Det här är en bok om utanförskap,
om vuxenvärldens svek,
om ondska och om kärlek.

Det första ord som slår mig: Fruktansvärd!
Inte på ett negativt sätt, utan på ett sätt
som får det att äcklas inombords
av både den ena och den andra anledningen.

John Ajvide Lindqvist
slår ett slag för den svenska skräckromanen.

Och jag kan erkänna att jag blev påverkad.

Maria Hjelm

2012-05-23

Jag var fast från första sidan. Den är spännande, ruskig, sorglig, obehaglig. Jag hade svårt att läsa vissa delar av den. Mycket detaljerade beskrivningar av vissa händelser. I den senare delen av boken sjunker betyget så det blir en svag 5:a av mig. En bok man inte glömmer.

Annika Stadmark

2012-05-06

Tyckte att slutet satte ner mitt betyg. Början och mitten hade jag gett en femma.

Carola Emriksson

2012-04-19

Den mest obehagliga bok jag läst men ändå omöjlig att lägga ifrån sig.

Maria Gustavsson

2012-04-14

En spännande början, en okej mitten, ett väldigt intressant slut.
Även fast vissa delar av boken fascinerar mig och äcklar mig så når boken ändå bara en fyra, om än en svag sådan. Utan det absoluta slutet skulle boken fått en stark trea.

Rätt tråkig, han kan mycket bättre, tog sig liiite på slutet.

Emma Johansson

2012-03-05

Läskig, obehaglig och alldeles underbar!

Taliah Pollack

2012-03-05

Känns alldeles rätt att äta mina dagliga barnmatsburk till denna.

Marja-Liisa Luther

2011-12-07

Ajvide är lika bra som alltid, men jag måste erkänna at vissa delar var så makabra at jag inte klarade av att läsa alla vidriga detalj beskrivningar...men han lyckas alltid fånga en!

Marina Kajgård

2011-12-04

Inte i närheten av "Den rätte" och "Människohamn". Ajvide Lindqvist är en mästare att berätta en historia, men det räcker inte när historian blir outhärdligt seg bitvis.

Therese Simar

2011-12-01

Riktigt obehaglig story, men sträckläste den ändå! Undra hur man kommer på allt som författare! Läsvärd om man gillar skräck!

Anna Sandstedt

2011-11-29

Jag hade tyckt det varit mycket häftigare om flickorna hade varit syskon, och så hade jag velat veta varför Theres blev dumpad i skogen.

Maria Johnson

2011-11-13

Den bästa han skrivit! Otäck, som alltid, men bra, så bra!

Sara Marklund

2011-11-13

Börjar så bra, lovande, men det blir bara dåligt och konstigt. Synd.

Emelie

2011-11-08

Det är mitt egna personliga tycke och smak som gör att betyget inte blir något högre för denna bok, trots att den antagligen förtjänar det. Även om språket inte lever upp till mina krav, så är detta en enormt spänningsfylld berättelse, som får det att krypa kalla kårar längs ryggraden. Träffsäkert, och ytterst obehagligt. Och jag tycker egentligen inte om det, jag ryser av obehag över skräcken. Men skräcken är bra, väl beskriven, det är en mycket bra thriller som jag rekommenderar att ni läser om ni gillar denna typ av genre, vilket inte jag gör riktigt. Därför får den en stark 3a av mig.

Sophia Batista

2011-10-21

Inledningsvis spännande, men tappar fart och lämnar många frågor obesvarade. Precis som i "Låt den rätte komma in" cirkulerar handlingen kring utstötthet, gemenskap och upprättelse. Jag uppskattade hur flickorna i berättelsen liknas vid vargar men hade hoppats på samma kusliga trovärdighet som i "Låt den rätte komma in".

Nadja Kämpe

2011-10-20

En utav det bättre böckerna av John :)

Kamali 

2011-10-11

Som alltid är Ajvide Lindqvists språk fantastiskt och vissa passager är briljanta. Trots det lämnar sista sidan mig med känslan "vad var meningen med denna bok?"

Evelina M

2011-10-03

Det är längesedan jag blivit så totalt uppslukad av en bok. Älskade skildringarna av utanförskap och stigande hat gentemot omvärlden. Älskade kontrasten mellan de explicita våldsskildringarna och det trygghetsingivande vardagliga. Älskade obehagskänslan blandad med förväntan som infann sig redan från första sidorna och höll i sig ända fram till slutet. Helt enkelt fantastiskt bra.

Wenche Sjöberg

2011-10-03

Vidrig men bra.. lysande skildring av en trasig tonårstjej.

Mary G

2011-08-17

Ännu en lysande bok av Ajvide Lindqvist. Som vanligt ruggig, spännande och magisk. Inte riktigt lika bra som Hanteringen av odöda och Låt den rätte komma in, därav fyran.

Farbror Barbro

2011-07-31

En av de sämre av Johns böcker tycker jag.

Matilda Palmqvist

2011-07-30

Vidrigt, visst, men det bästa med killen är hur fantastiskt han skildrar den tidiga tonåren och ser in hur den flickan är funtad. Skrämmande bra. Gör ont att relatera till brudarna, då har han träffat rätt.

Miriam T

2011-07-25

Läs min recension på min blogg:
^^