Lilla smycket

Modiano, Patrick

| 2012

"Minst tolv år hade gått sedan man slutade kalla mig Lilla smycket och jag befann mig på metrostationen Châtelet vid rusningstid. Jag följde folkströmmen på rullbandet i den ändlösa gången. En kvinna var klädd i gul kappa."Artonåriga Thérèse tycker sig i kvinnan känna igen sin mor som påstås ha dött i Marocko tio år tidigare. Hon beslutar sig för att följa efter henne. Det blir en störtdykning ned i ett smärtsamt förflutet, i minnen som hon dittills har förträngt.Den franske författaren Patrick Modiano född 1945, har sedan debuten 1968 skrivit ett trettiotal böcker. Med sina starkt personliga romaner, där handlingen nästan alltid utspelar sig i Paris, har Modiano sedan länge en hängiven publik såväl i hemlandet som utomlands. Patrick Modiano har genom åren mottagit en rad litterära utmärkelser och tilldelades 2014 års Nobelpris i litteratur "för den minneskonst varmed han frammanat de ogripbaraste...

2022-08-08

En drömsk, vacker och smärtsam berättelse med ett helt enastående språk.

Håkan Bang Rapp

2021-07-09

Vemodig med både ljus och mörker. Öppet slut.

Philip Stenström

2019-02-09

På metron i Paris, i vimlet av medresenärer, får en ung flicka syn på en äldre kvinna i gul kappa. Den unga flickan, Thérèse, tycks tro att den äldre kvinnan är hennes bortgångna mor. Thérèse, även kallad Lilla Smycket av sin mor, börjar därför förfölja den äldre kvinnan och bekanta sig med henne på avstånd. Samtidigt stiftar hon bekantskap med en språkbegåvad ung man, Badmaev, som hon sakteligen förälskar sig i.

Lilla smycket av nobelpristagaren (2014) Patrik Modiano är en förträfflig novella som utspelar i Paris. I vimlet av folkmassan i storstaden befinner sig Thérèse, en ung flicka som en gång kallats Lilla smycket. I hennes betraktelser och tankar utvecklas en fantastisk, men sorglig, hjärtknipande berättelse. När hon tror sig se sin mor, som dött tio år tidigare, i metron blir det djupdykning ner i Thérèses smärtsamma förflutna. För den som gillar djupa och korta romaner så rekommenderas varmt Lilla smycket av Patrik Modiano.

Emanuel

2018-09-02

En samtidigt avskalad som innehållsrik roman som motstår frestelsen att brodera ut i onödan.

Tove Skarstedt

2016-06-30

Vår senaste nobelpristagare som varit tämligen okänd i Sverige tidigare, kanske inte för de som läst franska eller varit mycket i Frankrike, men jag fick upp ögonen för honom först 2013 på hösten när ?Nätternas gräs? fick en jättefin recension vid utgivningen. Jag hade dock inte läst honom alls. Detta är mitt första försök. ?Lilla smycket? är en drömsk och vacker bok med några jättefina formuleringar. Den är mycket lättläst och man grips av en lätt yrsel vid läsningen som är rätt så oroande, jag vet inte varför, men det har att göra med att man inte förstår riktigt vad som hänt eller varför, man får ana sig till det. Alla som har sinne för mystik och gåtor kommer att älska den här boken. Den som måste veta allt, göre sig icke besvär. Själv tänker jag läsa en till, för att bli på den säkra sidan.

Ma Coon

2015-10-17

En fin men väldigt sorglig berättelse. Trots det kommer jag med all säkerhet att läsa mer av denna författare.

Therése Lönneberg

2015-09-06

Ganska lättläst men boken berörde mig inte alls och gav liksom inget. Men nu har jag iaf läst en aktuell nobelpristagare.

2015-07-28

Jag har försökt läsa den här vid två olika tillfällen på semestern. Första gången på flyget på väg mot Island. Då var det turbulens och jag intalade mig att det var därför som innehållet inte gick in i huvudet på mig. Men jag försökte en gång till och jag kan ärligt talat säga att jag förstår inte vad som är så fantastiskt med den här. Jag antar att den är välskriven, men samtidigt känns den väldigt meningslös!

Å

Åsa Arveberg

2015-06-22

Älskar hur han skriver sina böcker. Modiano har ett underbart språk och han tar upp så viktiga ämnen i sina böcker.

Modiano lyckas i denna korta roman visa vilken storslagen författare han är. Bara slutscenen i boken visar hur han på en sida kan koncentrera bokens budskap och stämningar på ett alldeles fantastiskt sätt. Att befinna sig i Modianos Paris gör att man känner sig förflyttad dit och kan obehindrat vandra i hans fotspår.

Kristina Åkerlund

2015-02-28

Ännu en fantastisk bok om Paris.

Åsa Ottosson

2015-02-13

Ett fantastiskt språk, enkelt och klart som gnistrande is och då är det ändå en översättning..! En så fin lågmäld liten berättelse som lämnar ett enormt avtryck. Det känns som om jag kommer att se kvinnan med den gula kappan framför mig länge.

Victoire Marcel

2015-02-06

Jag älskade den, det var något väldigt speciellt med stilen och stämningen.

En söt liten historia. Eller var det en sorglig historia. Nää förstod den nog inte.

Sara Gren

2015-01-15

Jag gillade stämningen: vemodig, stundtals lite obehaglig och ibland rörande. Lite anti-klimax i slutet, men jag tycker ändå att boken är läsvärd.

Jan Svensson

2015-01-12

Blev nyfiken och ville veta hur det skulle sluta men blev inte så väldigt imponerad av det.

Nettan Holmér

2014-12-22

Vackert språk som jag behövde läsa sakta för att kunna njuta av. Dock hade jag hoppats mer på innehållet...

emilie johansson

2014-12-01

Jag gillade den inte så mycket. Jag trodde att en nobelprisvinnare kunde lära mig något om livet, jag hade fel.

Malin Mireille

2014-11-21

Stillsamt stormande.
Älskar hans språk, så vackert i sin enkelhet, utan övertydliget eller överflöd.

Inger Jonsson

2014-11-15

En bok om en mycket ensam människa. Hoppas hon får vänner, arbete och en bra bostad och att hon kommer att känna sig lugn och nöjd med tillvaron.

Lars B.

2014-11-01

Mmm... Känns som att jag skulle vilja läsa om den, för jag behövde vänja mig vid Modianos sätt att pendla mellan tid. Rummet är för det mesta detsamma, men han kan pendla mellan nu- och dåtid i samma mening. Han gör det raffinerat, och jag misstänker att jag skulle kunna bli såld på det här författarskapet om jag läser en till, och en till...

2013-02-24

En vemodig historia. En kvinna söker efter en försvunnen mor i ett ruffigt och slitet Paris. Inga glamorösa miljöer, det hela utspelar sig liksom i periferin.
Kanske kan detta kännas dystert? Men motvikten blir här ändå kvinnans sökande efter sin egen identitet.

2013-01-31

En annorlunda liten pärla! Läs den inte på tunnelbanan eller liknande, den är värd din fulla uppmärksamhet.