Lilla Musen firar jul

jeppe, helena

| 2017

I Helena Jeppes nya bok om Lilla Musen får vi följa med i en del finlandssvenska och särskilt österbottniska jultraditioner. Boken lämpar sig för alla åldrar, men mest spännande är den för 5-9-åringar.

Boken är lämplig för de yngre barnen, upp till omkring sju år. Den är utmärkt till högläsning, så att barnen lär sig att lyssna koncentrerat. Berättelsen utspelar sig i ett hus på landsbygden finlandssvenska Österbotten. Berättelsen bygger på att en musfamilj iakttar hur en människofamilj firar jul. Berättelsen innefattar alla de typiska traditionerna som ingår i ett julfirande i dessa trakter.
Boken är uppbyggd kring en ”berättare” och dialoger mellan mössen i familjen, som lever i huset på vinden och människorna i familjen, som lever i bostadsutrymmen i huset. Huvudkaraktären i boken är ”Lilla Musen”. Han är en nyfiken, äventyrslysten, våghalsig och charmig karaktär. I boken kan barn läsa om många spänningshöjande moment som till exempel när Lilla Musen utsätter sig för livsfara och blir jagad av huskatten.
Framför allt är musfamiljen i boken trevligt illustrerad. Boken är satt i ett läsvänligt typsnitt, vilket gör texten lättläst även för barn som inte är så vana att läsa böcker.
Jag rekommenderar varmt att föräldrar köper boken till sina barn. Bokens berättelse ger barnen inblick i ett finlandssvenskt kulturarv.

Angela Lundquist

2024-01-14

En fin och mysig bok att läsa fram till julafton.
Boken börjar på lördagen innan första advent och håller på till efter jul då den sopas ut.
Fick verkligen en mysig stund med barnen på kvällarna fram till julafton. Denna bok kommer läsa igen nästa jul.

Bettan_bokprataren

2020-12-05

En bok att älska och läsa om hur man traditionsenligt firar lilla jul i Österbotten, Finland. Helena har på ett fantastiskt pedagogiskt och mysigt sätt skapa en härlig julstämning i den här boken. Texten och bilderna har sådan fin harmoni tillsammans och kapitlen är precis lagom långa för högläsning.

Vi får följa lilla musen som hela tiden är ute efter nya äventyr och som hamnar i en jackficka för att följa med ut och kasta in kort i stugorna.
Jag har fått läsa om hur man firar lilla jul vilket mina barns pappa har pratat mycket om då han kommer från Kronoby i Österbotten.

Illustrationerna är helt underbara och harmonierar så fint till texten. Jag rekommenderar den här fina boken, köp och plocka fram den jul efter jul.

Bokfrun

2020-01-17

Barnen valde att vi skulle börja läsa julboken så det gjorde vi. Fast nu i efterhand kan jag känna att vi skulle ha mysläst den till jul då kapitlena överensstämmer med dagarna.
Vi har delat upp boken på några lästillfällen då barnen inte har tålamod att lyssna allt för länge.
Men till och med tolvåringen var med och lyssnade och ville att jag skulle läsa mer fast att lillasyster hade somnat.
Det är en gullig bok med en bra historia och rätt mycket text.
Till och med jag som är vuxen tycker att den var helt okey att läsa. Jag kan se framför mig hur dotterns lärare läser den här boken för klassen när vi närmar oss jul. Hmm, jag kanske borde fråga om de vill låna den och läsa.
Tycker absolut att ni ska läsa den för era barn, eller era barn för er. Följ med på lilla musens äventyr, bra bok för både barn och föräldern.

Barbro Mickels

2018-06-28

Recensioner av Helena Jeppes böcker
”Den lilla musen flyttar in” och ”Lilla musen firar jul”.
Läs dessa böcker för dig själv eller för barnen. De ör så spännande och den ger en inblick i hur mössen lever och den refererar till traditioner som vi människor snart kommer att glömma om vi inte för de vidare.
Ett exempel ur den andra boken ”Lilla musen firar jul”, en tradition som kallas för ”Lilla jul” som jag själv firat som liten och också firar med min egen familj. Det ör en tradition som firas lördagen före första advent då har vi en liten julgran och så kommer lilla jultomten och slänger in små paket genom dörren efter middagen som ör ett mindre julbord, men tomten syns aldrig. Så rolig och spännande för barnen. Det kommer fler böcker har jag hört. Jag rekommenderar dina böcker och menar verkligen att ni som har möjlighet så köp, låna och läs böckerna. /Din vän Babz

Holger Wästlund

2018-06-19

I den andra boken i Helena Jeppes serie om den äventyrliga musen är det dags för musen att fira jul. Jeppe har skapat en spännande berättelse om musen som hela tiden söker nya äventyr. Samtidigt är berättelsen en pedagogisk beskrivning av julens alla delar, från ”Lilla jul” som firas lördagen före första advent till att julen så småningom sopas ut. En väldigt trevlig bok som jag rekommenderar varmt.