Lignumkorset

Nilorak, Viktor

| 2016

Lignumkorset är en äventyrsroman med kulturromantiska inslag. Ett medelålders gift par från Sverige hyr ett boende i Spanien, tillsammans med katten Viggo. Kvinnan, som heter Maria, ser fram emot att få skriva en bok i lugn och ro medan mannen, Gussen, ska ägna sig åt aktiehandel. De upptäcker ett nytt land, dess historia, kultur och gemenskap. Gussen och Maria reser i rummet, men upplever också tiden. Vad har egentligen hänt och varför? De dras in i en allt mer märklig, mystisk och emellanåt skrämmande händelseutveckling. Gussens barndomsvän, Bernt, ringer i tid och otid, oftast olägligt. Parets ibland dråpliga, men även mysiga vardag, varvas med inslag av allvarlig karaktär. En kvinna från London, en man från USA och en mäktig finansman från Sverige, är några av dem som korsar Gussens och Marias livsväg. Gränsen mellan verklighet och fantasi blir ibland vag, de upplever saker som livets...

Marianne S

2016-10-24

Jag är kristen, och Lignumkorset ger mig tankar om kristendomen, på gott och ont. Men den ger också en olöst gåta och är något av en rysare, mellan fantasi och verklighet. Tänker att Gussen och Maria ständigt är i riskzonen, lever farligt. Vill läsa mer om dem!

D

Daniel Brolin

2016-10-24

Dagens boktips! Lignumkorset : En resa i tid och rum, helt klart en positiv överraskning av denna debuterande skribent. En äventyrsroman som definitivt är mer än väl värd att läsa. Slukade boken i ett nafs! Nu väntar jag på nästa bok - frågan är ju hur snabbt Viktor Nilorak kan bli klar med den?

Carin C

2016-10-23

Helt otrolig läsning. Man kan inte sluta läsa. Spännande och mycket upplysande om platser i närområdet. En bok jag verkligen kan rekommendera.

2016-10-22

Första gången jag såg till den här boken var på en smakebit på søndag, när jag fick ett litet smakprov ur den. Ett litet tag senare fick jag ett mejl där jag fick ett erbjudande om att läsa boken. Eftersom jag i stort sett var på väg till trakten där boken utspelar sig så tackade jag naturligtvis ja. Det brukar förhöja både bok och resa att läsa om platsen samtidigt som jag befinner mig där. Nu skulle jag i och för sig inte riktigt till Murcia, men bara knappt en timme därifrån. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2016/10/lignumkorset-av-viktor-nilorak.html

Åsa Carlsson

2016-09-24

Spansk kulturhistoria, religiösa reliker, gamla legender, mystiska hemliga sällskap, feelgoodfluff, äventyr och ruskiga ritualmord... Vilken mix! Handlingen utspelar sig i Spanien och i nutid. Starka influenser av böcker skrivna av Dan Brown. Läs vidare: http://ibokhyllan.blogspot.se/2016/09/lignumkorset-en-resa-i-tid-och-rum-av.html