LEONA ? Alla medel tillåtna

Rogneby, Jenny

| 2016

Den okonventionella brottsutredaren är tillbaka i uppföljaren till succédebuten Leona ? Tärningen är kastad! En man spränger sig själv utanför Riksdagshuset i Stockholm, men överlever. Agerade han ensam eller är fler dåd att vänta? Utredare Leona Lindberg sätts att förhöra honom. Men Leona, som nätt och jämnt klarat sig genom en rad hårda prövningar efter händelserna i förra boken är minst sagt distraherad. Hennes fokus ligger av förklarliga skäl på annat håll, familjen är splittrad, hon är utsatt för hot och i stort behov av likvida medel ? fort. Tur då att hon har sin förmåga att som ingen annan tänka utanför boxen. Med en fot på var sida om lagen drar hon i gång en alldeles speciell verksamhet, där storslagna projekt ska genomföras. Och ju högre risker, desto större vinst i potten. Men tiden är knapp och hon pressas snart från alla håll och kanter. Jenny Rogneby skriver med ett halsbrytande...

Håkan Carlsson

2022-11-01

Detta är Jenny Rognebys andra bok om Leona, första heter Leona - Tärningen Är Kastad (läs här vad jag tyckte om den). Den går att läsa utan att man läst första boken, då den förklarar lätt i början vad som hände i första, men det är ingenting jag skulle rekommendera. Man får ut mera av handlingen av att ha läst serien från början.

(En liten varning till de som inte läst första boken så kan jag komma att beröra lite saker som kommer fram i första boken.)

Leona fortsätter att vara på båda sidorna av lagen. I denna boken är hon, på grund av händelserna i första boken, mer insyltad och tvingas till att ta till ännu mera okonventionella handlingar för att kunna klara sig ur problemen hon har. Ändå försöker hon sköta sitt jobb som utredare.

Det är intressant att fast Leona är en karaktär som gör en del fel saker så finns det något som gör att man känner för henne och håller på henne att hon skall klara det hon ger sig in på. Det är lite som gruppen i filmen Ocean's Eleven.

Jenny Rogneby har precis som med första boken även lyckats med denna boken. Jag gillar hennes språk och handlingsuppbyggnad. Det är spännande hela boken igenom och språket flyter på bra, det är lättläst och medryckande. Korta kapitel gör att man bara skall läsa ett kapitel till.

Rekommenderar den till alla som läst första boken och vill följa Leona mer. Om man är intressera av en deckare med inte den direkt vanliga utredaren i huvudrollen så passar denna bok bra, dock så tycker jag man skall läsa första först.

2022-09-06

Det här är nog en av de naivaste intriger jag någonsin läst. Så osannolikt och barnsligt.

Jan Banan

2021-03-27

Bra underhållning och bättre än den första boken i serien om Leona. Trots att den har en mängd logiska luckor och förenklanden är den läsvärd.

Josefin

2020-01-15

Tyckte första halvan var lite seg men sen lossnade det lite.

Johanna Åberg

2019-05-06

En fantastiskt bra bok som är spännande från första till sista sidan!! En riktig bladvändare!!! Längtar efter att läsa de följande böckerna om Leona!!

Bokslukerskan 93

2019-01-18

Jag är ingen deckarfantast, men den här gillade jag! Enkel att läsa och den håller dig i ett fast grepp från början till slutet. En av de bästa deckarna som finns ute nu!

Bokslukerskan 93

2019-01-18

Annorlunda deckare! En polis tipsar kriminella hur dom ska komma undan med brottslighet. Min pojkvän älskade den, haha.

Jeanette Eriksson

2018-08-15

känns nytt och jag gillar den, spännande lite annorlunda lättsam - den har en stark tjej, som jag gilllar, udda. Även sroryn är udda, inte som andra med samma tugg o samma språkbruk. Kul hitta en ny författarinna.

2017-10-04

Ogillar i högsta grad att huvudpersonen är en polis som grovt missbrukar sitt uppdrag. Kan ändå inte komma ifrån att det är mycket spännande att följa brottslingarnas eskapader, även om "lektionerna" blir rätt tråkiga. Upplösningen är ett stort antiklimax. En stor del av boken är dock i bladvändarstil varför det blir en trea

2017-08-11

Jag tycker nog att bok 2 i serien är snäppet bättre än den första. Även om lektionerna till de kriminella blir lätt långdragna så är den spännande och helt okej.

2017-08-01

Jag gillar verkligen inte Leona, och är inte överdrivet förtjust i boken heller. Men visst når den upp till en trea pga storyn.

Karolina Jonsson

2017-06-24

Boken börjar olidligt spännande med flickan som på minst sagt ett ovanligt sätt rånar en bank. Sedan får vi lära känna huvudkaraktären Leona och jag fattar snabbt tycke för henne, äntligen en karaktär som går utanför normen i personlighet. Uppfriskande! Hon är spännande, skicklig och otroligt smart. Jag kan inte sätta fingret på vad det är, men Jennys miljö- och personbeskrivningar är ovanligt bra vilket gör att jag känner mig väldigt närvarande i händelserna, som om jag var där. Det är en stor anledning till att jag näst intill sträckläser boken. Under de sista sidorna är jag helt uppslukad, mina ögon bokstavligen flyger fram över sidorna. Vilken fantastisk debut!
- jonssonsbookworld.blogg.se

Anneli Johansson

2017-01-31

Ointressant och tråkigt slut.

Erica S

2017-01-01

inte lika bra som föregående

2016-10-04

Bästa jag läst på länge!!!

Thommy Stenström

2016-08-21

En återigen mycket bra bok om polisen Leona som inte är någon vanlig polis

Men ett litet tips:
Läs första boken Tärningen Är Kastad först

För då får du lättare att hänga med i handlingen

Linda Svensson

2016-08-16

Uselt språk och story full av logiska luckor.

Jag är förvånad och besviken, trodde verkligen det här skulle vara en riktigt bra deckare. Rogneby har fått mycket uppmärksamhet och boken har sålts till utlandet och jag hoppades innerligt att det berodde på att hon skrivit en osedvanligt bra deckare och inte bara på att hon har ett spännande yrke och är väldigt snygg. Nu när jag läst boken är jag skeptisk. Recensenter har skrivit att den är annorlunda, spännande och innehåller många tvister, att historien byter skepnad flera gånger och gör läsaren förvånad. Den första tvisten (som faktiskt är både annorlunda och riktigt bra) kommer en fjärdedel in i boken. Men sedan tuggar berättelsen på 200 sidor i samma spår och jag väntar hela tiden och försöker gissa vad det är som ska vända historien nästa gång. Men det kommer inget förrän den sista vändningen just i slutet och då är den så tydligt planterad att man inte blir ett dugg förvånad. Boken har alltså exakt samma upplägg som alla deckare. Dessutom är den tämligen torftigt skriven. När jag läst färdigt är det fortfarande några trådar som inte fått någon förklaring eller som inte hänger ihop. Jag har läst många deckare som är bättre, och en del som är sämre också, så den får en tvåa.

Galet spännande, fängslande och skickligt skriven!!!

Evelina Austen

2016-07-08

Hade stora förväntningar på den här boken eftersom den varit så hypad, men helt ärligt så förstår jag inte hypen!?
Krimböcker brukar kanske inte vara några språkliga mästerverk men de brukar ändå ha något som gör att man vill läsa vidare. Men Inte den här. Helt ärligt så kämpar jag mig igenom boken och den känns riktigt seg. och faktiskt lite tråkig :(
Avskyr karaktären Leona och kan inte riktigt få ett grepp om hennes person. Först tänkte jag att hon var lite Saga Noren-aktig. Men hon är för korkad för det och dessutom rätt igenom egoistisk.
Kommer inte läsa någon fortsättning.

Anna Johansson

2016-06-13

Måste säga att denna bok, nummer två i serien, är snäppet vassare än den först boken. Spänningen är på topp och vi får lära känna Leona ännu bättre. Stark 3:a i betyg.

Maria W

2016-05-06

Jenny är troligen en bra kriminolog och sångerska men författare är hon inte i mina ögon tyvärr. Språket är platt och storyn löjligt overklig med massor luckor som aldrig följs upp... Noll i betyg.

2016-04-28

LEONA ? Alla medel tillåtna, är den andra delen i en planerad serie om polisen Leona. Den första boken i serien, LEONA ? Tärningen är kastad, läste jag förra sommaren, och här är en länk till min recension av den boken.

Jag tyckte om den första boken, och jag tyckte lika mycket om den här andra boken.

Författaren är själv kriminolog och brottsutredare, så hon är ju väl insatt i det hon skriver.

Och jag ser definitivt fram emot nästa bok i serien.

Rekommenderas absolut till alla som gillar svenska kriminalromaner. Men läs helst den förra boken först.

Lilla My

2016-01-27

En av de sämsta böcker jag läst. Vilken besvikelse efter alla lovord!

2015-07-26

(Den här boken var en av dom tretton böcker som jag läste under mina två semesterveckor i Turkiet. Skriver lite kortare och enklare omdömen på dessa böcker, mot vad jag brukar göra på dom recensionsböckerna som jag vanligtvis läser.)

En mycket bra skriven deckare. Gillade verkligen den här boken. Den var inte riktigt som jag trodde från början, och det är alltid kul när det är lite oförutsägbart. Ser verkligen fram emot fler böcker om Leona.

Rekommenderas absolut.

2015-07-18

Njaä, den är ju inte dåligt skriven, men... Hela intrigen strider mot min tankevärld så jag får svårt att ta till mig detta.

Pernilla Nilsson

2015-07-01

En märklig historia som inte fångade mig alls. Den kändes vid flera tillfällen helt omöjlig att få ihop rent verklighetsmässigt.
Jag funderade många gånger på att sluta lyssna på den, och så här i efterhand hade det inte varit någon större förlust. En svag 2

Kim M. Kimselius

2015-02-09

Det här var en bok som överraskade och tog mig med storm. Redan efter första raden var jag fast och sträckläste boken. En mycket annorlunda bok, om ett annorlunda brott och en annorlunda människa.

Leona är polis. Efter psykisk misshandel i sin barndom har hon svårt att uppföra sig som andra. Men hon lär sig hur man ska visa känslor, även om hon inte känner dem.

En sjuårig flicka går naken och blodig in på en bank i Stockholm och lyckas få med sig ett miljonbelopp därifrån. Rånet väcker stort uppseende. Den unga Leona Lindberg, brottsutredare vid Roteln för Grova Brott vid Citypolisen, får ta hand om ärendet.

Det är nu det börjar bli riktigt ruggigt, för här gör boken en helomvändning och allt blir helt annorlunda mot vad jag har tänkt.

Det är svårt att lista ut vad som ska hända härnäst och slutet hade jag absolut inte förväntat mig. Blev så glad när jag såg att det kommer ännu en bok om Leona. Jag vill verkligen läsa mer om henne och fler böcker av författaren. Bra personskildringar och bra beskrivning av känslor.

Det här är en bok jag tycker du ska läsa om du tycker om spänning, den är inte för läskig, bara otroligt spännande. Läs den!

Kim M. Kimselius

2015-02-09

E H

2014-12-15

En annorlunda och spännande historia. Den var lättläst och av någon underlig anledning höll jag på buset denna gång. Ser verkligen fram emot nästa bok i denna serie.

Den här Deckaren var mycket bra tycker jag så denna kan jag allt rekommendera till er andra

Helén Lundström

2014-11-21

Detta är en bok fylld med tvära kast hit och dit. Ena stunden är man övertygad om vem som är elak för att i nästa sekund tvingas kasta om alla sina tankar. Historien är stark oh håller läsarna på tårna genom hela berättelsen.

Thommy Stenström

2014-11-20

En mycket bra och framförallt annorlunda bok.

Man har en tanke när man börjar läsa om att det är en vanlig deckare. Det är det ju visserligen. Men förutom allt spännande som sker. Så innehåller den en oväntad tvist som inte finns fullt ut i andra böcker.

2014-10-31

Nej, nu har jag fått nog! Jag har lyssnat på nästan hela boken, men nu får det räcka! Boken börjar ganska bra, men snart går det utför. Dessutom kan jag nog knappast känna mer förakt för huvudkaraktären, Leona än vad som är möjligt. En psykiskt sjuk besserwisser som författaren av någon anledning vill att man ska tycka synd om? Det kan jag inte göra! Uppläsaren Mirja Turestedt är även hon alldeles för aggressiv för min smak. Jag tror inte att jag kommer följa den här serien i fortsättningen!

Anna Johansson

2014-10-26

Når precis upp till en fyra i betyg. Bra fart och handling i boken. Man får dock ingen vidare kontakt med Leona, vilket gör att hon upplevs som rätt platt. Men vill ändå fortsätta på serien när de andra böckerna kommer ut.

Mathilda Wikholm

2014-10-14

Bra i början men sen försvann storyn tyvärr

Eva Jacobson

2014-10-05

Lättläst och enkel. MYCKET speciell och annorlunda huvudkaraktär. Helt otrolig historia. Vill nog veta hur det går. Får vänta till nästa bok. Smart drag av författaren att upplösningen kommer i nästa bok.

Kristina Wiklundh

2014-08-17

Ovanlig kriminalhistoria. Bra debut.

Jennifer Tydén

2014-08-03

Riktigt spännande fast lite för osannolik tyvärr.

Jan-Eric Boo

2014-07-31

Välskriven och spännande. En bladvändare trots att historien ju längre in i boken man kommer blir alltmer osannolik.

Peter Widgren

2014-07-22

Bästa kriminalromanen på länge. Den här författaren kan verkligen polisarbetet o kan dessutom skriva med spänning o lite twist! Väntar på fler böcker från henne.

2014-07-19

Boken är bra och spännande. Men jag kan inte tycka om Leona. Kanske att man lär känna henne bättre i nästa bok.