Legend

Lu, Marie

| 2013

Det som en gång var västra USA är nu Republiken, en nation som ständigt befinner sig i krig med sina grannar. Femtonåriga June är född i en elitfamilj i ett av Republikens rikaste distrikt, och hon får sin utbildning i Republikens högsta militära kretsar. Day, däremot, är född i slummen och är landets mest eftersökta brottsling. Men hans motiv är kanske inte så illasinnade som de verkar June och Day är från två olika världar, och det finns ingen anledning till att deras vägar skulle korsas förrän den dag då Junes bror Metias mördas och Day blir huvudmisstänkt. Indragen i den ultimata katt-och-råtta-leken kämpar Day för sin familjs överlevnad, medan June söker hämnd för Metias död. Men så upptäcker June och Day, i en chockartad vändning, sanningen om vad som har sammanfört dem. Och hur skrämmande långt deras hemland är berett att gå för att bevara sina hemligheter. MARIE LU [född 1984] är...

josefin nyman

2023-06-08

Spännande start på bokserie som gör att man direkt vill läsa bok 2. Inte så mycket avslut i första boken utan känns mer som en uppstart.

Ingrid Nilsson

2022-04-14

Den var lite långsam i början, men slutet var så spännande

Leo

2020-03-12

Agnes

2019-02-11

Denna bok är som en blandning av flera andra dystopiska böcker. Gillade att den inte var så fartfylld men väldigt tydlig, vi får reda på tillräckligt med mycket bakgrund historia för att hänga med ordentligt. Väldigt bra och enkelt skriven. Gillade romansen som byggs upp.

Legend är den första boken på länge som jag totally binge-läste klart i ett sträck under en kväll, vilket såklart måste sägas vara ett bra betyg. Det är alltid något speciellt med en berättelse som man upplever intensivt och i ett svep - det blir nästan filmiskt.

Boken har många tydliga influenser, kanske framförallt 1984 (no shit) och (lite mer oväntat) Death note? Kanske har Lu inte alls inspirerats av den japanska mangan, men jag känner starka likheter med the struggle mellan Light och L, som ju båda är extremt smarta och där L (som representerar polisstyrkan) försöker sätta dit Light (som kanske mer står för rättvisa även om han inte räds att döda). I Legend är det istället två underbarn som står för underhållningen. Dels är det June, som är den enda i Republiken som presterat högsta poäng på sin Prövning och därför går igenom en militärutbildning av högsta klass fler år för tidigt. Dels handlar det om Day, den ökände rebellen som lever i slummen och lever efter devisen "att ta från de rika och ge till de fattiga, och gärna spränga lite grejer på vägen ut". Omständigheterna leder till att June sätts på uppdraget att spåra Day, och deras vägar korsas.

Boken är skriven i jagform, och de båda huvudkaraktärerna turas om att kapitelvis berätta om bokens skeenden. Det gillar jag, jag-form är min favorit och det är kul att få uppleva olika händelser ur olika perspektiv och med olika syn på det som sker. Gillar också att det tidigt klargörs att de är attraherade av varandra, men inte så mycket mer. Det vore nice att kyssas, men kanske en annan gång, typ. Jag är way över drypande kärleksdravel. Vill gärna ha kärlek men inte på ett konstlat eller forcerat sätt. Tycker det som sker mellan Day och June känns trovärdigt och kan känna igen mig i tankegångarna. Sen att det börjar likna ett sånt där urtråkigt triangeldrama när Thomas börjar blanda sig i sänker förstås betyget lite, men om jag tolkar Junes känslor rätt så hör hon den stora varningstrumman som drar igång varje gång mansgrisen aka "beskyddaren" aka "jag-vill-äga-kvinnor-som-husdjur"-snubben Thomas är i närheten och håller sig fortsättningsvis på beskyddande avstånd.

Felicia C

2016-08-28

Den här boken började verkligen bra. Kunde inte släppa ifrån mig den, men efter andra halvan så gick det neråt. Den blev långtråkig.
Den här boken påminde verkligen mycket om divergent, the maze runner och the hunger games och jag skulle gissa på att den var inspirerad av någon av de. Men eftersom jag gillar sci-fi och fantasy så får den en stark trea.

Lena Järvholm

2016-01-09

Jag ger boken en svag trea. Den är verkligen inget litterärt mästerverk. Läsningen är snabb och lättsam men jag stör mig en del på språkets avsaknad av tex variation. Tycker också att huvudpersonerna saknar djup och att det, trots att jag är tolerant när det gäller fantasy, känns som att det blir väl många osannolika händelser. Trots detta är jag svag för dystopier och tyckte ändå att boken funkar som underhållning om man sänker sin litterära ribba lite.

Lina Näslund

2015-07-04

Underbar första bok i en underbar dystopi-trilogi. Efter Legend blir serien bara bättre och bättre.

Katarina Strid

2015-03-02

Riktigt spännande sträckläsningsbok!

Malin H

2014-12-31

Känner mig kluven. Läste andra hälften med stor behållning på grund av tätare intrig. Men att ungefär allt som jag trodde hända skulle hängda skapar ju en viss känsla av förutsägbarhet. Samtidigt känns det så mycket som en första delen i en serie-bok att jag kan bortse från detta och hoppas på att de andra böckerna kan erbjuda mer.

Sanna

2014-09-28

Jag har verkligen något för dystopier. Den här boken var sjukt bra, slår Hungerspelen med hästlängder. Och på baksidan står det också att det kommer bli en film och vill se den så mycket. Synd att den kommer ut 2016 men ändå... Hoppas bara filmen inte tar bort allt action och väljer bra skådespelare till genomtänkta och underbara karaktärer. Jag gillar verkligen att familj är något som nämns hela tiden i boken och att det betyder så mycket för både June och Day. Jag gillar att man fick läsa från olika perspektiv genom hela boken och deras kärlekshistoria var så fin så.

Anton Johansson

2014-09-20

En riktig bladvändare! Riktigt trevlig historia som tyvärr ebbar ut lite mot slutet med en något förutsägbar upplösning.

Maria B Hansson

2014-07-12

Dottern bad, nej krävde, att jag skulle läsa den här. Och jag sögs in i berättelsen om Day och June i en dystopisk framtid, där delar av USA blivit Republiken. Boken beskriver en diktatur och människorna i den. De som tror att de gör det rätta, och de som spelar spelet i egen vinning.
Jag ska genast kasta mig över fortsättningen och längtar till Legend blir film.

Veronika Mellqvist

2014-05-11

Ganksa förutsägbar men helt okej. Kommer göra sig bra som film då den är fartfylld och full av action!

Maria Blomkvist

2014-03-23

Jag störde mig enormt mycket på att de båda huvudkaraktärerna verkar ha exakt samma personlighet. Dessutom var deras insta-love irriterande. Ingen höjdare.

Annaklara Aronsson

2014-02-15

jag gillar det dystopiska Los Angeles som beskrivs som en klassisk trash dystopi , skitigt och mustigt
två huvudpersoner på var sin sida. Befriande med en sympatisk person på "fel"sida.
Filmisk och snabb i handlingen.
- Mmmm USA efter katastrofen, ja vi har läst det förut.
- Den nya dystopi vågen är tjejernas och kvinnornas, och då MåSTE det vara med kärlek eller?

Sara Johansson

2014-01-22

Jag tycker att storyn lät spännande men boken drog inte igång fören i slutet. Så hade större förhoppningar men ändå en okej bok, hög 2:a.

Carolina E

2014-01-02

Alldeles för förutsägbar och jag saknar nyanser hos karaktärerna, de onda behöver inte vara ondskan personifierad och de goda behöver inte vara änglalika.

Marianne Skoglund

2013-11-08

En ny Hungerspelen? Knappast. Huvudpersonen, åtminstone den ena, är problematisk och svår att tycka om. Handlingen är inte helt logisk och jag har svårt att se att den här skulle kunna konkurrera med Collins. Men en filmatisering skull bli väldigt maffig, förstås.