Lång väg hem (En Zigic och Ferreira-deckare)

Dolan, Eva

| 2014

Vald till en av tidernas 100 bästa deckare av LOTTA OLSSON i DN! »Rafflande, originell och så samtida att den kunde varit skriven nästa år. En lysande kriminaldebut.« | DENISE MINA »Lysande start på en ny kriminalserie.« | METRO, LONDON En man bränns till döds i ett trädgårdsskjul i en förort. Kriminalkommissarie Zigic och kriminalinspektör Ferreira kallas in från Peterboroughs hatbrottsenhet för att utreda mordet. Offret identifieras snabbt som illegal invandrare, och en man som flera människor mycket väl kan ha velat se död. En dömd mordbrännare som också är medlem i en högerextrem rörelse har nyligen kommit ut ur fängelset. Samtidigt påstår sig vittnen ha sett den döde i slag­smål med en av stadens mest ökända slumhyresvärdar. Zigic och Ferreira vet av erfarenhet hur svårt det kan vara att samarbeta med människor som redan har starka skäl att misstro polisen. Och när ännu en invandrare...

2021-01-30

Jag upplevde boken som originell på det viset att poliserna i den här berättelsen äger sina känslor på ett sätt jag inte ofta upplever i deckare. Det vill säga, poliserna får vara nervösa nagelbitare före tillslag, de får avsky obduktioner och brottsplatsfoton och de får känna med de utsatta människorna utan att för den sakens skull bli aggressiva hämnare. Jag tyckte att karaktärerna kändes väldigt mänskliga och berättelsen var lagom spännande om än inte på någon nagelbitarnivå för egen del.

2019-01-16

Spännande och välskriven, jag är glad att jag hittade denna serie och vill genast kasta mig över uppföljaren. Bra och viktigt ämne. Poliser och deras privatliv i högform, som en "äkta" polisdeckare.

Ulrika B

2018-05-09

Angeläget ämne: Ja. Viktig samtidskommentar: Ja. Välskrivet: Ja. Men, jag gillar fortfarande inte kriminalromaner av denna typ och hade ärligt talat tråkigt. Den som gillar att läsa ööm underbetalda och bittra poliser gillar dock säkerligen denna roman.

Henrik Johansson

2018-03-06

Ny bekantskap. Bra deckare i ett fungerande sammanhang. Migrerande arbetskraft, utnyttjande och död i en bra mix s a s.

2016-02-03

Mycket bra, samhällsorienterad, engagerad och komplex. Men tyvärr tycker jag att tråkigheten ibland breder ut sig och det är inte precis någon rafflande spänning.

2015-07-26

(Den här boken var en av dom tretton böcker som jag läste under mina två semesterveckor i Turkiet. Skriver lite kortare och enklare omdömen på dessa böcker, mot vad jag brukar göra på dom recensionsböckerna som jag vanligtvis läser.)

Bra brittisk deckare med mycket samhällsrealism i sig. Om flyktingar, rasism, invandring, och hatbrott i England.

Rekommenderar boken, och jag skulle gärna läsa fler av samma författare.

Josefine Ejebjörk

2015-04-16

En spännande debut, intressanta, trovärdiga karaktärer.

Marianne Strandberg

2015-04-08

Verkligt bra debutdeckare. Fängslande hela vägen. Slutet känns inte riktigt lika bra. Avrundat/konstruerat på ngt sätt för att få lösning på alla morden. Jag ser fram mot hennes nästa bok.

Lotten Glans

2015-01-03

2014-12-20

Plötsligt en dag dök det upp en, för mig, helt okänd bok. Något som beskrevs som en av de mest uppmärksammade nya brittiska kriminalserierna på senare år. Den är dessutom blurbad av Denise Mina, som jag inte alls gillar. Behöver jag säga att jag var skeptisk när jag började läsa? Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2014/12/lang-vag-hem-av-eva-dolan.html