Kvinnor och äppelträd

Martinson, Moa

| 1987

"Kvinnor och äppelträd" av Moa Martinson är en starkt gripande och tankeväckande bok som verkligen skildrar att allt var inte bättre förr.
~
Den kan upplevas lite rörig men den är verkligen en klassiker väl värd att ta del av.
~
Boken beskriver mycket trovärdigt hur livet såg ut för många människor förr utan att försköna det.
#kvinnorochäppelträd
#tankeväckande
#alltvarintebättreförr

Anna Christina

2021-08-11

Briljant. Det vill säga lysande, utmärkt och förtjusande.

2021-05-03

Bitvis oerhört fängslande men också bitvis lite tråkig. Det är starka kvinnoporträtt och en viktig historiebeskrivning. Det som ändå sätter sig starkast i mitt minne är hur omvärlden såg på kvinnliga författare som uttryckte sig om sexualdriften. Tyvärr finns ju synen på starka kvinnor kvar än idag. Stark 3:a

Anna Kreissl

2021-04-27

Fantastisk a beskrivningar.

Ulrica jonsson

2019-08-08

Lovisa Ståtenhag

2019-03-26

Första bladvändaren jag läst på länge. Så levande språk - man dras verkligen in i historien, känner sig närvarande. Samtidigt poetiskt. Och vilken ärlig kvinnoskildring sedan! Färgstarka kvinnor man imponeras och inspireras av. Man känner verkligen med kvinnorna i deras situation och fascineras av hur männen historiskt (liksom idag) ständigt kommer undan med sina dumheter, medan kvinnorna får sopa upp efter dem och lida för deras skull.

Ett litet minus för att scenbytena ibland var otydliga, så att man tappade bort sig i läsningen.

Annars stark roman! Rekommenderas!
Jag kommer definitivt läsa Moa Martinson igen!

Helena R

2018-05-21

Vilken målande bok! Redan från första meningen ”Ikväll badar mor.” förs vi in i kvinnornas värld. En värld där vänskap mellan kvinnor är allt värd och männen förpassas till de bifigurer de är. Som läsare stod jag bredvid mor Sofi när hon badade, följde med Ellen genom uppväxten hos fosterfamiljer och greps av Sallys öde att inte kunna styra sitt liv.

I boken följer vi två kvinnor, Sally och Ellen, i början av 1900-talet, som vågar ta egna beslut och som kämpar, krigar, sliter för sin familj. Boken gör mig arg. Den gör mig arg för att så här såg livet ut för kvinnorna. De kämpar för att barnen ska få mat, får ta emot spott och spe för sin situation, samtidigt som männen, som i mångt och mycket skapat situationen, spelar bort familjens pengar på sprit och hasardspel. Detta får ju givetvis kvinnorna också skulden för, att männen inte kan bete sig. Att barnaskaran växer och växer är ju också kvinnornas fel.

Det finns ett hopp som tänds i vänskapen mellan kvinnorna. Att de kan stötta varandra, hjälpas åt, ge varandra någon sorts ljusglimt i tillvaron. De inser att de inte är ensamma. Jag grips av kvinnornas öden, för jag vet att det antagligen liknar några av mina förmödrars öde.

Språket är fint, trots att mörkheter som beskrivs. Det är målande och jag kan precis beskriva hur kvinnornas bostäder, omgivningar och de själva ser, trots att det egentligen inte ägnas så mycket tid till faktiska beskrivningar. Det kändes som om jag satt med Sally och Ellen vid köksbordet och drack kaffe. Och det är en bra känsla i en bok.

2015-07-28

Bitvis riktigt bra och engagerande och lysande uppläst av Gunilla Nyroos- men ibland riktigt tråkig, och jag hade faktiskt ibland riktigt svårt att hänga med i de olika perspektiven! Men helt klart en stark 3:a i betyg från mig!

Kim M. Kimselius

2015-01-25

Boken beställde jag på Bokbörsen och såg till min glädje att den var tryckt samma år jag föddes, 1954.

Kvinnor och äppelträd är Moa Martinsons debutbok som kom ut 1933.

Redan vid första raden var jag fast: "Ikväll badar mor."

Inledningen fick mig att tänka på Selma Lagerlöf, som också för läsaren direkt in i handlingen. Något jag också gör i mina böcker, utan att egentligen ha varit medveten om det i mina första böcker, det är så jag vill en bok ska börja helt enkelt.

Jag tyckte mycket om den här boken, även om språket var gammaldags.

Boken handlar om Sally och Ellen, som alla härstammar från Sofie, som är den som badar i början av boken. Jag får följa de båda flickornas öden från 6-7 års ålder, i parallella händelser, fram till vuxen ålder där ödet för dem samman. Ellens svärfar introduceras tidigt i berättelsen när han som ung bygger sitt första bo och bygger upp tillvaron för sina fyra söner. För mig framstår berättelsen om svärfadern som den starkaste i boken. Jag vill läsa mer om honom, men det är ju Sally och Ellens bok.

Det är en bok jag är mycket glad över att ha läst och jag kommer sannolikt att läsa fler böcker av Moa Martinsson. En härlig bok som jag varmt rekommenderar.

Kim M. Kimselius

2015-01-25

Kvinnor och äppelträd är Moa Martinsons debutbok som kom ut 1933.

Redan vid första raden var jag fast: "Ikväll badar mor."

Jag tyckte mycket om den här boken, även om språket var gammaldags.

Nina Nyström

2013-08-25

Strävsamma kvinnor.

Mylar .

2012-01-09

Fantastisk språkhantering. Med korta och fyndiga beskrivningar skapas hos läsaren detaljrika bilder som levandegör berättelsen på ett sätt som är mycket sällsynt hos de författare jag hittills läst. Det blir aldrig tråkigt eller långdraget, bara intressant och fascinerande. Men så är jag ju svag för generationsromaner också.
Nu blir det mer Moa Martinsson för att se om denna debut var en lyckträff eller början på något underbart.

Malin H

2011-12-28

jag gillade realismen och jag gillade fokus på kvinnors liv och sexualitet (som ebba witt brattström skriver i förordet) men har ibland svårt att hänga med i olika perspektiv. och så mycket naturskilldringar! det har aldrig varit min grej.

Ruth Lezz

2011-06-12

Man gör det man inte kan låta bli. Mat på bordet, barnafödslar och renlighet är inte romantik, tro inte det.

Elisabeth E

2011-04-26

Martinson skriver fenomenalt bra! Riktigt bra bok om Ellen och Sally. De är så olika varandra men är ändå bästa vänner.

Pernilla Lindholm

2011-03-08

Nej, Moa Martinson är tyvärr ingen favorit hos mig. På samma sätt som "Mor gifter sig" tycker jag att den här romanen var ganska seg. Den känns lite trevlig ibland, men jag vill helst ha mer än bara "trevlig".

Ally Regins

2010-09-26

Jag var väldigt skeptisk och jag måste erkänna att det blev bättre ca 1/3 in i boken och att det finns vissa fina och tänkvärda passager men arbetarlitteratur är fortfarande inte något som tilltalar mig.

underbar